Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 20 ביקורות
js_loader

עליתי לארץ, מה הן הזכויות שלי? צריך לדווח ולמי?

ההגעה של עולה חדש ובני משפחתו לישראל, כרוכה מטבע הדברים במידה לא מבוטלת של התעסקות לוגיסטית ובירוקרטית. בין היתר, נדרשים העולים ארצה ליצור קשר עם משרדים ממשלתיים שונים ובכלל זה עם משרד הפנים, משרד העלייה והקליטה וכמובן, גם עם רשויות המיסוי בישראל.

רבים מאותם אנשים מגיעים לישראל עם עסקים פעילים המתנהלים במדינות המקור מהן הגיעו, או עם הכנסות פסיביות או אקטיביות בחו"ל, וצריכים לדעת כיצד להסדיר את ענייניהם בהיבטי מיסוי על מנת להימנע מחיוב בתשלום מס כפול. בנוסף, עולים חדשים ותושבים חוזרים זכאים להטבות מיסוי שונות שאמורות לסייע להם להתאקלם בארץ בקלות רבה יותר. כל הנושאים הללו ידונו בהרחבה במאמר הבא.

 

מהו הרציונל מאחורי מתן הקלות מיסוי לעולים חדשים בישראל?

המעבר למדינה חדשה הוא תמיד קשה ומורכב, ולבטח ההגעה למדינה כמו ישראל. ישראל היא מדינה שקולטת אליה מדי שנה המוני אזרחים זרים, כולל תושבים חוזרים, יהודים בגולה וגם מבקשי מקלט. לכל אדם שעולה לארץ יש את הזכויות ואת החובות שלו שכדאי מאוד להכיר.

הקושי הוא גדול, במיוחד מבחינה כלכלית ולכן, יש הקלות מס מאוד משמעותיות לאנשים המגיעים מחו"ל ונקלטים בארץ. ההקלות הללו מסייעות לעשות את המעבר לקל יותר, ומונעות מצב של תשלום מיסים בשתי מדינות במקביל.

 

לאיזו תקופה ניתנות ההטבות לעולים חדשים?

עולים חדשים ותושבים חוזרים ותיקים (יותר מ- 10 שנים בחו"ל) שהפכו לאזרחים החל מינואר 2007, אז התעדכן החוק, זכאים למגוון רחב של הטבות מס מהמדינה. ראשית כל, כאשר אותם אנשים מגיעים ארצה עם עסקים והכנסות בחו"ל, הם זכאים לפטור מלא ממיסוי על אותה הכנסה לתקופה של 10 שנים.

ברוב המקרים, אותם אנשים ממשיכים לשלם מס בחו"ל, ולכן, ההקלה הזו היא חשובה להם כדי להמשיך ולייצר סוג של הכנסה. אגב, הפטור תקף גם להכנסות פסיביות כמו דיבידנדים, שכר דירה, תמלוגים ועוד. בנוסף, אותם אנשים גם לא חייבים לדווח לרשויות המס על אותן הכנסות במשך 10 שנים.

עליתי לארץ, מה הן הזכויות שלי? צריך לדווח ולמי?
עליתי לארץ, מה הן הזכויות שלי? צריך לדווח ולמי?

מה המשמעות של תקופת ההסתגלות בהקשרי מס?

עולים חדשים ותושבים חוזרים ותיקים זכאים גם ל- 3.5 עד 4.5 שנות זכאות לזיכוי ממס, ואף קיימת להם האופציה לבחור את שנת ההסתגלות שלהם. כלומר, כל תושב שמגיע ארצה, רשאי לבחור את תאריך תחילת שנת הזכאות שלו ממס, בתוך השנה הראשונה לשהותו בארץ.

על הנייר, אדם שהגיע ארצה בינואר, יכול לבחור את תקופת ההסתגלות מנובמבר, עד נובמבר הבא. גם כאן, לאנשים המגיעים ארצה יש המון שיקולים כלכליים, והם רוצים להוציא את המקסימום שאפשר. יש מסלולים חכמים מאוד שאפשר לבחור, ובכך להצליח לחסוך הרבה מאוד כסף.

 

האם יש נקודות זיכוי ממס לעולים חדשים?

נקודה חשובה נוספת לעולים ארצה היא הנושא של נקודות זיכוי מס. התושבים הללו זכאים ל- 2.25 נקודות זיכוי שמסתכמים בכ- 500 שקלים. נשים זכאיות לעוד חצי נקודה. עולים חדשים שעלו לארץ מינואר 2022, זכאים לנקודות זיכוי נוספות לתקופה של 4.5 שנים מיום עלייתם.

הספירה של 4 וחצי השנים לא תכלול את שנות השירות בצה"ל וההשכלה העל תיכונית, על מנת לא לפגוע באנשים עם הכנסה נמוכה באופן יחסי. ההטבה הזו היא גם הדרגתית, כאשר בשנה הראשונה להגעתם הם זכאים לנקודת זיכוי נוספת, ובשנה וחצי לאחר מכן, ל-3 נקודות נוספות. בשנה לאחר מכן תתווסף להם 2 נקודות נוספות ובשנה הבאה, נקודה נוספת. אנשים שעלו לארץ לפני 2022, זכאים לאותה הטבה, אך רק ל- 3.5 שנים.

 

האם שינוי החוק השנה משפיע על נקודות הזיכוי?

נקודות המיסוי עבור אנשים שהגיעו ארצה לפני ינואר 2022 היא מעט שונה וגם אותה כדאי להכיר, שכן יש אנשים שכבר נמצאים בארץ ולא יודעים מה צפוי להם:

  • 3 נקודות זיכוי עבור 18 החודשים הראשונים
  • 2 נקודות זיכוי נוספות עבור 12 החודשים הבאים
  • נקודת זיכוי אחת עבור 12 החודשים הבאים

האם שינוי החוק השנה משפיע על נקודות הזיכוי?

 

לאילו עולים חדשים מגיעות הטבות נוספות?

המדינה דואגת להטבות מס נוספות לעולים חדשים שהם הורים לילדים קטנים, לאמהות עובדות, לחיילים משוחררים ועוד אנשים עוד מצבים נקודתיים אשר מצריכים עזרה או הקלה. המטרה היא כאמור לסייע לאנשים שמגיעים ארצה ורוצים להשתקע.

תושבים חוזרים ויהודים מהתפוצות שרוצים לעשות עלייה מקבלים הטבות שונות מהמדינה, וזה כולל גם סל קליטה ומגוון רחב של אפשרויות שהן לא תמיד זמינות לאזרחים רגילים מן השורה. הזכויות הללו הן זכויות היסטוריות והקו הוא להמשיך אותן ואף להגביר אותן, על מנת לאפשר לישראלים ויהודים לדעת שיש להם בית כאן בארץ.

 

מדוע חשוב להסדיר את העניינים עם רשות המיסוי ללא דיחוי?

עם ההגעה לארץ יש התעסקות גדולה מאוד עם לוגיסטיקה ובירוקרטיה. העולים ארצה צריכים ליצור קשר גם עם משרד הפנים, גם עם משרד הקליטה וכמובן גם עם רשויות המיסוי להסדרת ענייניהם. רבים מאותם אנשים מגיעים עם עסקים פעילים או הכנסות פסיביות או אקטיביות בחו"ל, וצריכים לדעת לסדר את ענייניהם כדי לא לשלם מס כפול ולהישאר בלי כסף ביד.

 

לסיכום

עו"ד מיסים משה קריסי מלווה עולים חדשים ותושבים חוזרים מול רשויות המס בישראל, מזה למעלה משני עשורים. הייצוג המשפטי המוענק מטעם משרד עו"ד קריסי, סייע זה מכבר לעולים רבים לממש את זכויותיהם מול שלטונות המס בישראל ולבצע תכנון מס שיצמצם את נטל המיסים שיוטלו עליהם למינימום האפשרי. נשמח לסייע גם לכם להיקלט ולהתאקלם, ולהציע ייעוץ משפטי שיאפשר לכם "נחיתה רכה" בארץ.

לתיאום שיחת ייעוץ ראשונית ללא התחייבות – לחצו כאן!