Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 20 ביקורות
js_loader

פטור ממס לעולה חדש

מדינת ישראל תהה פתוחה לקליטת עלייה הכריז דוד בן גוריון בעת הכרזת מגילת העצמאות. ואכן מדינת ישראל פועלת במגוון דרכים וצורות על מנת לגרום לכל יהודי בעולם להגיע אליה. רשות המיסים לוקחת גם היא חלק במהלכים הללו ומעניקה לעולים החדשים סל הטבות נרחב המעניק לעולה החדש מרווח נשימה כלכלי בהגיעו לישראל. התקנות השונות עוברות במהלך השנים שינויים והטבות המוענקות לעולים ולעיתים חשוב להיעזר בשירותיו של עורך דין מקצועי על מנת למקסם את הזכויות.

 

מי הוא עולה חדש ?

המונח עליה בהקשר היהודי מתייחס למצב שבו יהודי שאיננו מתגורר בארץ ישראל, הגיע אליה במטרה להשתקע במדינה. יש שוני בין הגירה המדברת על מעבר בין מדינות, לבין עלייה המציינת השתקעות בישראל. החוק הישראלי קיבע את מעמד העולה החדש והוא קובע שאדם אשר מכוח חוק השבות יבחר להתיישב במדינת ישראל, יחשב כעולה חדש.

המעמד של עולה חדש, איננו רק סיסמא, אלא הוא טומן בחובו גם לא מעט הטבות ייחודיות מטעם המדינה המוענקות רק לעולים חדשים ולא לכל מי שבוחר לקבוע את מגוריו בישראל. המעמד של סטטוס עולה חדש והוא מוצא ביטוי בסיוע בנושאי דיור, הקלות מס, שיעורי עברית לטובת השתלבות בחברה ועוד.

מדינת ישראל בהגדרתה הבסיסית ביותר מעודדת עליית יהודים לישראל ומידי שנה אלפי עולים חדשים מגיעים לישראל מכל רחבי הגלובוס. ממשלת ישראל מעניקה לעולים סל של זכויות שכלל מטרתו הוא הקלה על הקליטה בישראל. הסיוע מתפרש על תחומים שונים, החל מקבלת כסף מזומן עם הגעת העולה לארץ, דרך סיוע בלימודי עברית ועד הטבות מס שונות ומגוונות.

 

מי זכאי להיות עולה חדש?

בראש ובראשונה אדם שלא חי בישראל מעולם לפני כן. במידה ושינה אדם את דפוס חייו והעביר את מרכזם לישראל, או אז הוא יחשב כעולה חדש ויקבל על כך הכרה רשמית.

 

עולה חדש בהגדרות המיסוי

פקודת מס ההכנסה מתייחסת באופן ייחודי לעולים חדשים מתוך כוונה של המדינה להראות את המחויבות שלה לקבוצה זאת. סעיף 14 בפקודה מסביר כי עולה חדש זכאי להקלות מס ברמות שונות לתקופות המגיעות עד להיקף של 10 שנים מיום העלייה לישראל.

עולה חדש בהגדרתו הוא יחיד שהפך לתושב ישראל לראשונה, כלומר עד לאותו הרגע מעולם לא נחשב תושב ישראל.

מרבית ההטבות המוענקות לעולים חדשים מטעם רשות המיסים הן הטבות המתחלקות לשני ענפים עיקריים :

הכנסות פאסיביות – הכנסות המגיעות לאדם כתוצאה מריביות או מדיבידנדים להם הוא זכאי בגין השקעותיו באץ או מחוץ לה.

הכנסות אקטיביות – הכנסות מגיעות ממשלח יד, כלומר הכנסה מעסק או הכנסה ממשכורת בגין עבודה.

פטור ממס לעולה חדש

 

סל קליטה

סל הקליטה הוא מונח הבא להציג מגוון מוצרים המוענקים לעולה מייד עם הגעתו לישראל ואמור לסייע לו לכסות או להתמודד עם ההוצאות הצפויות לו בתקופה הראשונה בארץ, בה יתאפשר לו ללמוד באולפן ועדיין לקבל מעין שכר בתקופה הזאת. סל הקליטה מוענק על ידי משרד הקליטה. בתחילה הייתה מחשבה להעניק את סל הקליטה רק לעולים ממדינות רווחה, אך עם השנים התרחבה ההטבה למדינות נוספות וכיום כלל העולים מכלל המדינות זכאים לה.

אחת ההטבות המשמעותיות המוענקות מיד עם הגעת העולה לארץ היא תשלום קצבה במזומן למשך שישה חודשים לסכום המגיע לכ35,000 ₪

הזכאות לסל הקליטה מותנת בכמה סעיפים שיש לעמוד בהם על מנת לזכות בהטבה :

  • זכאות – ניתנת למי שעלה בפעם הראשונה לישראל

             אדם אשר בשלוש השנים שקדמו לקבלת ההטבה, לא שהה ברציפות שנתיים   בישראל.

  • למי ניתן – סל הקליטה ניתן לעולים המגיעים מכלל המדינות
  • אדם אשר נולד בחו"ל להורים ישראלים זכאי לקבלת ההטבה עם עזב לפני גיל 14 וחזר בגיל 17 לטובת השתקעות בישראל.
  • תקופת הזכאות היא שנה מיום הנפקת תעודת העולה.

 

הטבות מס לעולה חדש

.עד כה הסברנו מהו עולה ומהן ההטבות המיידיות המגיעות לו, אולם ההטבות האמיתיות הן ההטבות המוענקות לעולים החדשים על ידי סעיפים שונים של הטבות במיסוי עולים חדשים:

  • פטור ממס רווח הון – פקודת המיסים מעניקה לעולה חדש פטור ממס על רווחים המגיעים ממכירות נכסים מחוץ לישראל לתקופה של עד 10 שנים. בתוך כך הפטור יחול גם על נכסים אשר נקנו על ידי אדם גם לאחר שהגיע לישראל במהלך 10 השנים.
  • פטור ממס על קצבאות מחו"ל – קצבאות שמכורן במדינות אחרות ומשולמות מחוץ למדינת ישראל וניתנות בגין עבודה או פעולה מחוץ לישראל, ההתייחסות אליהם בחבות מס תהיה בהתאם לגובה המס שהיה משולם במדינה בה משולמת הקצבה.
  • פטור ממס על הכנסות מריבית בישראל – בהתאם לפקודת מס הכנסה ייהנה עולה חדש מפטור ממס על הכנסות שמקורן בריבית המוענקת על פקדון במטבע זר לתקופה של 20 שנה מיום העלייה לישראל. ההטבה תחול על כספים שהיו בראשות העולה טרם מועד עלייתו לישראל.
  • פטור מדיווח על הכנסות מחוץ לישראל – סעיף 134 לפקודת המיסים מאפשר לכל עולה או עולה חדשים לקבל פטור על דיווח של הכנסות שמקורם מחוץ לישראל למשך עשר שנים.
  • מס רכישה מופחת – מי שמוגדר כעולה חדש ורוכש בשנה שטרם עלייתו ועד שבע שנים מיום העלייה נכס לטובת דירת מגורים, עסק או מטרה אחרת, יזכה לשלם מס רכישה מופחת על הנכס הנ"ל.

 

ליווי ויעוץ על ידי עורך דין

רשימת ההטבות וההקלות הניתנים לעולים חדשים הם אכן מרשימים ויכולים להיות שווים סכומי כסף גדולים. אם זאת מהגרים בדרך כלל לא מכירים את כלל החוקים וההטבות המגיעים לעולים חדשים. לכן בהחלט מומלץ וכדאי מאד להיעזר בשירותיו של עורך דין המתמחה בתחום המיסים היות וכמות הסעיפים וההקלות הן מרובות וסבוכות. משרדנו ישמח להעניק לעולים החדשים ובני משפחותיהם ייעוץ וליווי בנבכי הזכויות וההקלות מהן ניתן להנות כאשר מבצעים את המהלך המשמעותי של העלייה לישראל. היועצים שלנו מכירים את פקודות המיסוי השונות ואת הזכויות והחובות המגיעות לעולים החדשים אל תניחו שהזכויות שלכם יינתנו לכם סתם כך, אנחנו נוודא שתקבלו את מה שאתם זכאים לו.

 

שאלות נפוצות

מדינת ישראל מעודדת הגירת יהודים אליה מכל העולם, הגירה זאת מכונה עלייה ומי שעושה אותן נחשב עולה חדש. מדינת ישראל מגדירה בחוק את הקריטריונים הקובעים מיהו עולה חדש ומסייעת מאד בקליטתם בארץ.

סל קליטה הוא סל של הטבות והקלות אשר מוענקות לעולים חדשים על ידי משרד הקליטה לתקופה של שנה מיום העלייה ובאה להקל ולאפשר לעולים החדשים זמן הסתגלות בישראל.

ברוח הרצון לקלוט יהודים ולהקל עליהם את השתלבותם במדינה, רשות המיסים מעניקה שלל הטבות בעלות משמעות כלכליות רבות משמעות אשר יכולות להיות בעלות ערך כספי רב לתקופות משמעותית.

לא. ההטבות הניתנות על ידי מערכת המיסוי בישראל עבור העולים החדשים גם עבור פעולות כלכליות במדינות המקור של העולים ובכך למעשה מעניקה לעולים עוד הטבה כספית משמעותית היכולה להגיע לאלפי שקלים בחודש.