Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 20 ביקורות
js_loader

מהם חוקי המס והתקנות עבור עולים חדשים ותושבים חוזרים

עלייה וקליטה בישראל הן תהליך מרגש ומאתגר, אך בצידו מגוון היבטים בירוקרטיים וכלכליים סבוכים, שעולים חדשים ותושבים חוזרים נדרשים לעסוק בהם. עם הנושאים הללו נמנים חוקי המס המקומיים. כדי להקל עליכם לפחות בהקשר זה, במאמר שלפניכם נסביר מהם חוקי המס והתקנות עבור עולים חדשים ותושבים חוזרים – בדגש על הקלות המס וההטבות המגיעות לכם.

 

מהם חוקי המס והתקנות עבור עולים חדשים ותושבים חוזרים במדינת ישראל ולמה נועדו?

מדינת ישראל מעוניינת לעודד עלייה וקליטת עולים חדשים, וכן חזרה של תושבים ישראלים לשעבר. לשם כך, ניתנות הטבות מס משמעותיות לעולים חדשים ותושבים חוזרים. הטבות אלו נועדו להקל על קליטתם בחברה הישראלית ועל השתלבותם בשוק העבודה.

 

מי נחשב כזכאי להטבות מס לעולים חדשים ותושבים חוזרים?

להלן מאפייני הקבוצות הזכאיות להטבות מס אלו:

  1. עולים חדשים: עולה חדש מוגדר כמי שעלה לישראל בהתאם לחוק השבות, ומעולם לא היה תושב ישראל בעבר.
  2. תושבים חוזרים: תושב חוזר מוגדר כמי שהיה תושב ישראל בעבר, עבר להתגורר בחו"ל לתקופה של שש שנים לפחות, וחזר להתגורר בישראל באופן קבוע.

בכל מקרה,תנאי הזכאות עשויים להשתנות בהתאם לנסיבות האישיות. לכן מומלץ להתייעץ עם גורם מוסמך, כגון עורך דין לענייני מיסוי, על מנת שתוכלו לבדוק את זכאותכם להטבות מס ספציפיות בכפוף למעמדכם הפרטני.

 

ההטבות במס הכנסה לעולים חדשים ותושבים חוזרים ותיקים

חבילת הטבות מס משמעותית מוצעת לעולים חדשים ותושבים חוזרים ותיקים שהפכו לאזרחים החל מ-1 בינואר 2007. חבילה זו כוללת:

פטור ממס

הפטור כולל את הרכיבים הבאים:

  • פטור למשך 10 שנים עבור הכנסות שנוצרו מחוץ למדינת ישראל: הן פסיביות (דיווידנדים, שכר דירה, רווחי הון ממכירה של נכסים, תמלוגים וכדומה) והן אקטיביות (הכנסות עסקיות מנכסים בחו"ל, הכנסה ממקצוע ועבודה).
  • פטור מדיווח: לעולים חדשים ותושבים חוזרים בארץ, קיים פטור מדיווח לרשויות המס למשך 10 שנים על הכנסות אלה.
  • פטור ממיסוי בעלי שליטה על חברות זרות: שליטה וניהול של חברות זרות מישראל ייחשבו כשליטה וניהול מחוץ לישראל למשך 10 שנים. כתוצאה מכך, הכנסות החברות ימשיכו להיחשב כחברות תושבות חוץ ויזכו בפטור ממס בארץ כנגד הכנסותיהן מחו"ל.

זיכוי ממס

זכאות לזיכוי ממס לתקופה של שלוש וחצי ועד ארבע וחצי שנים, עם אופציות להארכה.

הטבות מס בשנת הסתגלות

ניתן לבחור שנת הסתגלות, במהלכה זכאים העולים להטבות מס נוספות.

חבילת הטבות זו נועדה להקל על תהליך הקליטה בישראל ולעודד עולים חדשים ותושבים חוזרים ותיקים להשקיע ולתרום לכלכלה הישראלית.

 

על האפשרות לבחירת שנת הסתגלות כמסלול אופציונלי למימוש הטבות מס

עולים חדשים ותושבים חוזרים ותיקים זכאים לבחור במסלול אופציונלי של שנת הסתגלות. מסלול זה מאפשר להם להימנע מלהיחשב כתושבי ישראל למטרות מס במשך שנה מיום הגעתם לישראל.

כדי להיכנס למסלול זה:

  • יש להגיש בקשה בתוך 90 יום מיום ההגעה לישראל.
  • יש לעמוד בתנאים מסוימים, כגון אי עבודה בישראל במהלך תקופת ההסתגלות.

הטבות המס יחלו לאחר סיום תקופת ההסתגלות.

מסלול זה מציע יתרון משמעותי לעולים חדשים ותושבים חוזרים ותיקים, שכן הוא מאפשר להם זמן להתאקלם בישראל ולבחון את אפשרויות התעסוקה וההשקעה שלהם, לפני שהם מתחייבים לתשלום מס בישראל.

אולם מסלול שנת ההסתגלות אינו מתאים לכל אחד. לכן יש לבחון את כל האפשרויות ולקבל החלטה מושכלת לפני בחירת מסלול זה. גם כאן, מומלץ להתייעץ עם גורם מוסמך, כגון עו"ד מיסים מנוסה, כדי לבחון את כדאיות בחירת מסלול שנת ההסתגלות עבורכם.

 

אילו זיכויים ממס מוצעים לעולים חדשים בישראל?

כל תושבי ישראל זכאים ל- 2.25 נקודות זיכוי, המזכות אותם ב-544.5 ש"ח לחודש (נכון לשנת 2024) מחבות המס. נשים זכאיות לחצי נקודת זיכוי נוספת, הפוטרת אותן מתשלום מס עד סכום מסוים.

זכאות לזיכויים ממס עבור עולים שעלו החל מינואר 2022

עולים שעלו לישראל החל מ-1.1.2022 יקבלו תוספת נקודות זיכוי למשך 4.5 שנים מתאריך עלייתם. הטבה זו ניתנת למימוש באמצעות מילוי טופס 101 (הטופס שממלאים עם התחלת עבודה ובתחילת כל שנת מס אצל המעסיק). ניתן לבקש שלא לקחת בחשבון את תקופת השירות הסדיר ותקופת לימודים במוסד על-תיכוני במסגרת ארבע וחצי השנים.

זכאות לזיכויים ממס עבור עולים שעלו לפני ינואר 2022

עולים שעלו לישראל לפני 1.1.2022 זכאים לזיכויים ממס בתנאים דומים לאלו שעלו לאחר תאריך זה, אך לתקופה קצרה יותר של שלוש וחצי שנים:

  • במהלך 18 החודשים הראשונים לעלייה: זכאות ל-3 נקודות זיכוי נוספות.
  • במהלך 12 החודשים הבאים: זכאות ל-2 נקודות זיכוי נוספות.
  • במהלך 12 החודשים לאחר מכן: זכאות לנקודת זיכוי נוספת.

כדאי לדעת שהזכאות לנקודות זיכוי נוספות תלויה בתנאים נוספים, כגון גיל העולה ומצבו המשפחתי. כמו כן, בנוסף לזיכויים אלו, קיימות הטבות מס נוספות עבור הורים לילדים קטנים, אמהות עובדות, חיילים משוחררים ועוד. מומלץ לבדוק את זכאותכם להטבות אלו מול רשויות המס בעזרת עו"ד מיסים מנוסה.

 

מה כדאי לעשות אם עולה חדש או תושב חוזר אינם בטוחים מהם חוקי המס והתקנות החלים עליהם?

חוקי המס והתקנות עבור עולים חדשים ותושבים חוזרים בישראל עשויים להיות מורכבים. לכן במידה ואינכם בטוחים אילו חוקים ותקנות בתחום המיסים רלוונטיים לגביכם, אל תהססו להתייעץ עם גורם מקצועי מוסמך, כדוגמת רואה חשבון, יועץ מס או עורך דין מיסים מנוסה, על מנת להבין את חובות המס שלכם ולקבל את ההטבות המגיעות לכם על פי החוק.

 

מהם חוקי המס והתקנות עבור עולים חדשים ותושבים חוזרים – סיכום

עלייה וקליטה בישראל הן תהליך מרגש ומאתגר. אולם חוקי המס והתקנות עבור עולים חדשים ותושבים חוזרים עשויים להיות מורכבים, וקבלת ההטבות המגיעות לכם עלולה להיות קשה.

משרד עו"ד מיסים משה קריסי מתמחה בייצוג עולים חדשים ותושבים חוזרים בנושאי מס. צוות המשרד מנוסה ומקצועי, ויעזור לכם להבין את חובות המס שלכם, לקבל את ההטבות המגיעות לכם ולצמצם את תשלומי המס שלכם.

אל תהססו לפנות אלינו לעזרה!