Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 20 ביקורות
js_loader

עורך דין מכס

תחומי עיסוק והתמחות

משרדנו מעניק שירותי ייעוץ וליווי בתחום היבוא האישי, ובדיני המכס השונים. דיני המכס הם דינאמים ומשתנים מעת לעת בשל שינויי מדיניות ויעדי גביה ולכן יש צורך בעדכונים רבים, עבירות המכס הן עבירות שכל אדם יכול לעבור אותן, אם באי ידיעת ההגבלות של הכנסת כספים וחפצים ועוד.

היחס של הרשויות לעבירות המכס מתחלקות בין אלה שזאת להם עבירה ראשונה ובסכום כסף או ערך לא משמעותי שבדרך מסתיים בענישה כספית לבין מקרים שבהם יש צורך בעזרתו של עורך דין מיסים הבקיא בדיני המכס על  מנת להיחלץ מאותה עבירה.

גם בנושא האזרחי נטועות מחלוקות רבות לגבי סיווגי טובין וקביעת ערכם של טובין לצורת הטלת המס בגינם. אנו מסייעים הן בתחום האזרחי והפלילי לרבות הגשת עררים ובקשות בתחום המשפט המינהלי, ייצוג חשודים ונאשמים בנוגע לחשד או לאישום בעבירות מכס.

כמו כן אנו עוסקים בנושאים הנוגעים לשחרור טובין מהמכס ולסיווג הטובין לצורך קביעת שיעור המיסים החל לגבי הטובין, שירותי ליטיגציה בבתי המשפט השונים.

מרבית האוכלוסייה בישראל מניחה כי מי שזקוק לעורך דין מכס הינו עבריין אשר במודה בחר לעבור על חוקי המכס ולהבריח לישראל סמים, מכשירים חשמליים או מוצרים אחרים. אך, לא כך הדבר. גם אדם מן השורה עשוי להיות מואשם בעבירות מכס ובכך להסתכן בקנסות גבוהים ואף עונשי מאסר. אם כך, מתי נדרש לפנות לעורך דין מכס? מי עשוי להזדקק לשירותיו? וכיצד נכון לבחור עורך דין מומלץ בתחום המכס?

מהו מכס?

לפני שנצלול לעומק התפקיד של עורך דין מכס ולכל המקרים בהם אתם עשויים להידרש לשירותיו חשוב להבין תחילה מהו מכס.

מכס הינו המס שהמדינה מטילה על ייבוא וייצוא של סחורות וזאת כדי לווסת ולשמור על איזון בכל הנוגע למסחר המקורי והבינלאומי. כל זאת לצורך הגנה ושמירה על התעשייה המקומית המפותחת בארץ.

כדוגמה בשנה האחרונה (שנת 2022), שר האוצר החל ברפורמה להקטנת גובה המיסוי ומכסות המכס על תוצרת חקלאית וזאת בכדי להוריד את מחירי המזון בישראל.

מה מוגדר כעבירות מכס?

הדעה הרווחת הינה כי עבירות מכס הינן אך ורק עבירות של הברחה של סחורה לצורך מסחר. אך, בפועל ובאופן כללי עבירות מכס מוגדרות ככל עבירה על פקודת המכס והן כוללות באופן כללי כל עבירה של הכנסה או הוצאה משטח מדינת ישראל טובין ללא דיווח מתאים. בפרט ניתן לציין את העבירות הבאות בתור עבירות מכס –

  1. אי דיווח על טובין (בהכנסה או בהוצאה מהארץ)
  2. הפחתת מחירי ייבוא
  3. יבוא ללא רישיון
  4. סיווג כוזב של טובין
  5. החזקת טובין מוברח

המשמעות של עבירות מכס הינה שגם אדם אשר רכש שני פאקטים של סיגריות או שלוש ליטר של יין ולא הצהיר על כך במסלול האדום ביציאה מהשדה נחשב לעובר על החוק והוא צפוי לקנס ואף עשוי לקבל עונש מאסר.

עורך דין מכס
עורך דין מכס

עבירות מכס קלות לעומת חמורות ומהו העונש עליהן?

אומנם כל סוג של עבירה על פקודת המכס מוגדרת כעבירה על החוק, אך ברור לכל וכל כי דינו של אדם שהביא ארצה ליטר יין מיותר שונה משמעותית מדינו של אדם שהבריח סמים או טובין באלפי שקלים. על כן, ניתן לחלק את הענישה על עבירות אלו לענישה מנהלית וענישה פלילית.

ענישה מנהלית

ענישה מנהלית מוגדרת כעבירת מכס קלה, בה חומרת העבירה וסכומי הכסף שהיו מעורבים בעבירה הינם קטנים. בדרך כלל הרשויות יבחרו להימנע מהגשת כתב אישום במקרה של עבירה קלה ולהסתפק בתשלום קנס מנהלי.

גם במקרים של נאשמים בעבירות מס טכניות זכאי להגיש בקשה להמרה של האישומים כנגדו בתשלום של קנס מנהלי. הדבר אפשרי גם במקרה שעדין לא הוגש כתב אישום ומדובר בחשוד בלבד. לאחר קבלת ההחלטה כתב האישום יבוטל.

במידה ולא הגשתם בקשה להמרה של האישומים אתם צפויים לעמוד למשפט בדבר העבירה שביצעתם, כאשר העונש המקסימלי על עבירות בחומרה זו הינו 6 חודשי מאסר בפועל, זאת בנוסף לתשלום קנס.

ענישה פלילית

במישור הפלילי מדובר על עבירות שבוצעו עם כוונה ובהן סכומי הכסף המדוברים הינם גבוהים מאוד. בקטגוריה זו ניתן לכלול עבירות כמו השתמטות מתשלום מכס, הטעיית פקיד מכס, הגשת הצהרת ייבוא לא נכונה ועוד.

העונש בדבר עבירות מהסוג צפוי לעמוד על בין שנתיים ל-5 שנות מאסר בפועל וכל זאת בהתאם לחומרת ונסיבות המעשה. במקרים רבים ניתן להכליל בכתב האישום מספר עבירות שונות כך שהעונש עשוי להיות ארוך מאוד.

מיהו עו"ד מכס ומהו תפקידו?

עורך דין מכס הינו עו"ד אשר תחום ההתמחות שלו הינו פקודת המכס, ייבוא, ייצוא וכל מה שביניהם. בפועל עורך דין העוסק בתחום המכס מהווה את בעל המקצוע העיקרי הן עבור עבירות קלות אשר נגמרות קנס והן עבור עבירות כבדות יותר.

התפקיד העיקרי של עורך דין מכס הינו ללוות ולייצג אתכם לאורך כל התהליך. החל משלב החרמת הטובין והתחקור הראשוני ועד להגעה לכתב אישום ודיונים בבית משפט.

כמו בכל הליך פלילי, תפקידו העיקרי של עורך הדין הינו להבין את הסיטואציה לעומקה ולהעניק לחשוד ייצוג משפטי לאורך כל הדרך. בתוך כך, לעורך הדין ישנו תפקיד משמעותי מאוד במניעה של הגשת כתב אישום וביטול האשמות כלל.

מי עשוי להזדקק לשירותיו של עורך דין התחום המכס?

כפי שאמרנו כמעט כל אדם עשוי למצוא את עצמו חשוד בביצוע עבירות מס ובחלק מן המקרים הוא אכן יהיה אשם (גם אם העבירה נעשתה בשוגג). על כן, ייתכן כי כל אדם במהלך חיו יזקק לייצוג וייעוץ של עו"ד מקצועי המתמחה בפקודת המכס.

בפועל כל אדם אשר חשוד בביצוע עבירות מכס זכאי לייצוג על ידי עורך דין ומומלץ מאוד שישתמש בזכות זו.

גם בעבירות קטנות

אומנם מרבית העבירות הקטנות מסתיימות בהחרמה של הטובין או בתשלום קנס. אך, ישנם מקרים בהם עבירות קטנות עשויות להוביל גם הן לכתב אישום והליך פלילי שסופו עונש מאסר. במקרים אלו חשוב מאוד לפנות לעורך דין מכס לצורך טיפול תיק ולצורך המרת האישומים לקנס מנהלי.

מתי נכון לפנות לעורך דין לצורך ייצוג?

חשוב להתייחס לעבירות מכס כעבירות פליליות לכל דבר ועניין. ככאלו חשוב מאוד לפנות לעורך דין מכס כבר בשלב החקירה הראשונית. על פי החוק כל נחקר זכאי להתייעצות עם עורך דינו. מדובר בזכות חשובה מאוד שמטרתה למנוע מחשודים להפליל את עצמם ולשמור על זכויותיהם.

אם אתם חשודים בעבירות מכס, פנו בהקדם לעורך דין מומחה. פנייה מוקדמת ככל הניתן יכולה להוביל לביטול החשדות וכתב האישום. במקרה של עבירות חמורות, פנייה מוקדמת לעורך דין עשויה להקטין משמעותית את העונש.

אתם חשודים כמעורבים בעבירת מכס, מה יקרה מעכשיו?

ישנו הבדל משמעותי בתהליך החקירה, האישום והענישה בהתאם לסוג העבירה ולחומרתה. במקרים של עבירות קלות, בדרך כלל לאחר תפיסת הטובין אתם צפויים להידרש לתשלום קנס. לאחר תשלום הקנס תוכלו להמשיך עם חייכים ללא כל מנע.

לעומת זאת במקרים של עבירות מכס חמורות, אתם צפויים להיות מעוכבים לחקירה ולמעצר. במקרים רבים ובכללם במקרים בהם ישנה אפשרות של בריחה מהארץ אתם עשויים להישאר במעצר עד לתום ההליכים. בעבירות חמורות מהסוג מתחילה חקירה של האירוע שלאחריה יוחלט על הגשת כתב אישום אשר יוביל למשפט.

כיצד לבחור עו"ד מכס בצורה נכונה?

כעת כשברורה מהי החשיבות של ייצוג מקצועי, נגיש ומהיר בעבירות מכס חשוב להבין איך לבחור עורך דין מכס באופן נכון והמתאים לכם ביותר.

זמינות

במקרים של עבירות פליליות בכלל ועבירות מכס בפרט חשוב מאוד לוודא כי עורך הדין שאתם פונים אליו פנוי לטפל בכם וזמין אליכם גם בשעות לא שגרתיות. לסעיף זה יש חשיבות רבה מאוד היות וחקירה או מעבר בגבול עשוי להיות בכל שעה.

במקרים רבים זמינות של עורך דין הינה פקטור של נוחות בלבד, במקרה של עבירות מכס מדובר על צורך אמיתי.

בהקשר זה שימו לב גם לגודל הצוות של עורך הדין, ככל שהצוות גדול יותר כך זה משאיר יותר זמינות לעורך הדין לטפל בעניינכם ותאפשר גם לשותפים של עורך הדין להגיע לייצג אתכם במקרה הצורך.

המלצות

אלמנט נוסף הינו המלצות. מרבית האנשים אינם מכירים עורכי דין בתחום המכס, אך העידן הטכנולוגי בו אנו חיים מאפשר לנו לקבל עשרות ואף מאות המלצות מאנשים שונים על כל בעל מקצוע שרק נבחר.

בחנו את ההמלצות לעומק וחפשו המלצות מאנשים שהסיבה בגינה הם פנו לעורך הדין דומה לסיבה שאתם פונים אליו.

ניסיון

בעולם עריכת הדין לניסיון יש פקטור משמעותי מאוד בכל מה שקשור למקצועיות ולידע שיש לעורך הדין. בדקו כמה שנות ניסיון יש לעורך הדין, באילו משרדים עבד והתמחה והאם כל שנות הניסיון שלו עסק כעורך דין מכס.

ידע זה כוח

ניסיון מחושב כפקטור של זמן, נוסף לזמן ישנה גם חשיבות לידע שעורך הדין צבר. לאורך שיחה פשוטה עם עורך הדין תוכלו להבין ברמות הידע שיש בראשותו בנוגע לתחום ולעבירה הספציפית שלכם.

לסיכום – עורך דין מכס, בעל המקצוע שאפילו לא ידעתם שאתם עשויים להזדקק לו

עבירות מכס נחשבות לעבירות פליליות ואם אתם נחשדים או מואשמים בעבירת מכס אתם צפויים לקנס ואף לעונש מאסר ארוך. בכדי לשמור על הזכויות שלכם לאורך התהליך ולהגן על חפותכם חשוב מאוד לפנות לעורך דין המתמחה בתקנות המכס באופן מעמיק ורחב.

חשוב מאוד לבחור עורך דין בעל ניסיון וידע רחב אשר יהיה זמין לכם גם במקרה של חקירה בשעות הלילה. אל תתפשרו על בעל מקצוע איכותי ומקצועי.

מאמרים באותו נושא