Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 20 ביקורות
js_loader

השפעת חוקי המס על עסקים ויחידים שהם עולים חדשים או תושבים חוזרים

השינויים האחרונים בחוקי המס בישראל, ובפרט ביטול הפטור מדיווח לרשויות המס על הכנסות ונכסים בחו"ל ששייכים לעולים חדשים ותושבים חוזרים בארץ – מעוררים דאגה בקרב עולים חדשים ותושבים חוזרים רבים. על רקע זה, חשוב להעריך מה תהיה השפעת חוקי המס על עסקים ויחידים שהם עולים חדשים או תושבים חוזרים, בעקבות שינויי החקיקה האחרונים, להבין האם צפויה פגיעה באטרקטיביות של ישראל עבור אוכלוסיות אלו ולברר מהם הצעדים שכדאי לנקוט כעת. בשורות הבאות נדון בכל הסוגיות החשובות הללו לעומק.

 

חשיבות העולים והתושבים החוזרים לכלכלת ישראל

עולים חדשים ותושבים חוזרים תורמים תרומה משמעותית לכלכלת ישראל. הם מביאים עמם ידע, מיומנויות, קשרים עסקיים וכמובן הון פיננסי. לא פעם, הם מקימים עסקים חדשים, משקיעים בחברות ישראליות ויוצרים מקומות עבודה חדשים בשוק המקומי. כך למשל, גלי העלייה הגדולים בשנים האחרונות, הביאו לגידול משמעותי בפעילות העסקית והכלכלית במדינה.

אף שעד לא מזמן, ישראל הייתה ידועה כמדינה אטרקטיבית לעלייה ולתושבים חוזרים, בזכות מגוון התמריצים וחוקי המס המיוחדים בה שנועדו לעודד את הגעתם לישראל – לאחרונה חלו שינויים משמעותיים בחוקי המס הנוגעים לאוכלוסיות אלו, דבר שעלול להשפיע על ההחלטה של עולים חדשים ותושבים חוזרים להגיע לישראל ועל פעילותם העסקית בארץ.

 

הרפורמה בחוקי המס והטבות המס לעולים ותושבים חוזרים

בספטמבר 2008 יצאה לפועל רפורמה בחוקי המס, המכונה לעיתים "חוק מילצ'ן", שנועדה לעודד עלייה של יהודים אמידים לישראל על ידי מתן פטור ממס והטבות נוספות. הרפורמה הוכיחה את עצמה כיעילה, וגרמה להגעתם של מיליארדרים רבים כמו סמי עופר המנוח ובנו אייל, איל הנדל"ן סול זכאי, יזם ההייטק ארנון כ"ץ וטדי שגיא.

ההטבות העיקריות שניתנו במסגרת הרפורמה היו פטור ממס על הכנסות והון מחוץ לישראל למשך 10 שנים, ופטור מלא מדיווח לרשות המסים על הכנסות ונכסים בחו"ל. הפטור מדיווח היווה תמריץ משמעותי, מכיוון שהוא אפשר לעולים ולתושבים החוזרים להימנע מחשיפה לרשות המסים בישראל ובמדינות נוספות.

 

השינויים האחרונים בפטור מדיווח וההשלכות האפשריות

בלחץ בינלאומי מצד הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי (OECD), שאיים להכניס את ישראל ל"רשימה השחורה" ולהטיל עליה סנקציות אם לא תחדל מלספק "מקלט מס", החליט משרד האוצר לבטל את הפטור מדיווח לעולים חדשים ותושבים חוזרים. בעקבות השינוי, הם יידרשו לדווח לרשות המסים על כלל נכסיהם והכנסותיהם בעולם.

 

מומחי מיסוי מזהירים שלביטול הפטור מדיווח עלולות להיות השלכות משמעותיות

חשיפת העולים והתושבים החוזרים לרשויות המס בארץ ובחו"ל במסגרת חובת הדיווח, עלולה לחשוף את פרטי נכסיהם והכנסותיהם של העולים והתושבים החוזרים בפני רשויות המס בישראל ובמדינות המוצא שלהם. הדבר עלול לסבך אותם במקרה שהם פעלו שלא כדין במדינות האחרות.

החשש הוא כי רשות המסים תנצל את המידע שייחשף בפניה על מנת לטעון לביטול הפטור ממס שלו זכאים העולים והתושבים החוזרים בטענות שונות, למשל שהכנסותיהם הופקו בישראל ולא בחו"ל. ההערכה היא כי רשות המסים תעשה מאמצים רבים "להוציא מים מן הסלע" ולגבות ככל שניתן מס מאוכלוסייה זו.

הביטול הפטור מדיווח, שנחשב לאחד מהתמריצים המשמעותיים להגעה לארץ, עלול להרתיע עולים פוטנציאליים מלהגיע לישראל כעת. ייתכן שתושבי חוץ אמידים אף ישקלו את עזיבתה של ישראל בעקבות הסיכון הגובר להיחשף לרשות המסים עקב שינויי החקיקה הללו.

פירוש הדבר שבמקום מתן אפשרות לעולים ולתושבים החוזרים להתחיל "דף חדש", הם יאלצו כעת לעבור תהליך ממושך ומייגע מול רשות המסים בבואה לבדוק את מקורות הונם וההיסטוריה הפיננסית שלהם. הדבר יוביל לחיכוכים מיותרים עם רשות המיסים.

 

האם צריך להשיב את הפטור מדיווח, ואיך?

ביטול הפטור מדיווח לעולים חדשים ותושבים חוזרים מציב אתגר לא פשוט בפני מדינת ישראל, שצריכה להחליט כיצד לשמור על האטרקטיביות שלה בעיני עולים פוטנציאליים, מבלי לאפשר העלמות מס ולספק מקלטי מס באופן שמנוגד למדיניות הבינלאומית.

יש הטוענים כי יש להשיב חלק מהפטור, למשל על ידי דיווח חלקי או סף דיווח גבוה יותר, באופן שלא יפגע באטרקטיביות של ישראל עבור עולים ותושבים חוזרים אמידים, אך גם לא יאפשר ניצול לרעה של הפטור. ייתכן שתיקון נוסף של חוקי המס בכיוון זה יאזן בין השיקולים השונים.

אחרים גורסים כי יש לייצר תמריצים חלופיים לעידוד העלייה, למשל באמצעות מענקי השקעה והטבות לעסקים חדשים של עולים ותושבים חוזרים. על פי גישה זו, במקום לאפשר פטור גורף מדיווח, יש לספק תמריצים ממוקדים יותר לפעילות כלכלית מועילה בישראל.

בכל מקרה, נראה כי נושא זה ימשיך להעסיק את מדינת ישראל ואת הממשלה והכנסת גם בעתיד הקרוב. חשוב למצוא את האיזון הנכון בין עידוד העלייה והשקעות זרות לבין שמירה על שוויון בנטל המס ומניעת העלמות מס בלתי לגיטימיות. הדבר דורש חשיבה יצירתית ומדיניות מס מתוחכמת שתשרת את האינטרסים הלאומיים של ישראל.

 

הסיכונים הגלומים בהשפעת חוקי המס על עסקים ויחידים שהם עולים חדשים או תושבים חוזרים

שינויי חקיקת המס לגבי עולים חדשים ותושבים חוזרים מהווה נקודת מפנה במדיניות של ישראל בנוגע למשיכת אוכלוסיות אלו. ביטול הפטור מדיווח לאוכלוסיות אלו, הוא כאמור שינוי מהותי שעלול להשפיע לרעה על האטרקטיביות של ישראל בעיני עולים פוטנציאליים ותושבים חוזרים.

משכך, יש לבחון בזהירות את ההשלכות של מהלך זה ולשקול דרכים יצירתיות לשמור על עידוד העלייה, תוך שמירה על הוגנות המערכת ועמידה בסטנדרטים הבינלאומיים.

הדבר ידרוש הידברות בין רשויות המס, קובעי המדיניות הכלכלית ונציגי ציבור העולים והתושבים החוזרים, כדי למצוא פתרונות הולמים שיאפשרו לישראל להמשיך לקלוט בהצלחה עולים חדשים שיתרמו לכלכלת המדינה ולחברה הישראלית.

 

לסיכום – זה הזמן להתייעץ עם עורך דין מיסים לגבי השפעת חוקי המס על זכויותיכם כעולים חדשים או תושבים חוזרים

השינויים האחרונים בחוקי המס לגבי עולים חדשים ותושבים חוזרים בישראל, מעלים שאלות רבות ומורכבות. ביטול הפטור מדיווח עלול לפגוע באטרקטיביות של ישראל עבור אוכלוסיות אלו, ולהעמיד אותן בפני אתגרים משפטיים ובירוקרטיים מול רשויות המס. אין ספק כי נושא זה צפוי להמשיך ולהעסיק את הממשלה, הכנסת וציבור העולים והתושבים החוזרים בשנים הקרובות.

לאור מורכבות הסוגיה והשלכותיה המשמעותיות, התייעצות עם עורך דין המתמחה בדיני מיסים היא צעד הכרחי עבור כל מי שמושפע מהשינויים. למשרד עו"ד משה קריסי, למעלה משני עשורי ניסיון והתמחות ייחודית בתחום המיסוי לעולים חדשים ותושבים חוזרים.

עו"ד מיסים משה קריסי, יוצא רשות המסים ויו"ר ועדת המיסים בלשכת עורכי הדין (מחוז מרכז), מביא עמו ידע מעמיק וניסיון רב בהתמודדות עם סוגיות מס מורכבות. הבנתו את המערכת מבפנים, לצד המומחיות המשפטית שלו, מאפשרות למשרדנו לספק ללקוחותיו ייצוג וייעוץ ברמה הגבוהה ביותר.

אם אתם עולים חדשים, תושבים חוזרים או בעלי עסקים המושפעים מהשינויים בחוקי המס בארץ – אל תתמודדו לבדכם עם המצב. צרו קשר עוד היום עם משרדנו לייעוץ מקיף, דיסקרטי ומותאם אישית, שיסייע לכם לנווט בנבכי הרגולציה הנוכחית ולמצות את זכויותיכם באופן המיטבי.