Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 20 ביקורות
js_loader

סיבות לפסילת ספר ודרכים להתמודדות משפטית

דיווח לרשויות המס בכלל ומס הכנסה בפרט הן עניין חשוב ומהותי, לא ניתן לזלזל בהן. לכן כאשר אדם או עסק עומדים לדווח לרשויות המס על עסקיהן, יש חשיבות על דיווח אמת. דיווח שגוי בתום לב או בזדון יכול להביא לפסילת ספרי המס וזוהי בעיה מורכבת אשר נדרש טיפול מקצועי של עורכי דין להתמודד איתה, אז מהן הסיבות לפסילת ספר ודרכים להתמודדות משפטית?

 

מהי פסילת ספרים?

פסילת ספרים משמעותה, הליך משפטי. המשמעות המיידית של החלטה זאת יא שהנתונים והדיווחים שהעביר עסק, או נישום לא קבילים בעיני רשות המיסים ולכן בידי רשות המיסים עומדת האפשרות לקבוע בעצמה את הסכום של ההכנסה שבעקבותיה נקבע גובה הסכום לתשלום המס. כל או בעל העסק.

על פי החוק והוראות של מס הכנסה משנת 1973 מוטלת החובה על כל עסק, או נישום לניהול ספרי המס שלו בהתאם להוראות והנהלים הקבועים בחוק. זוהי ובה אשר מוטלת על כל עסק פעיל במדינת ישראל. דיווח המס של עסק מתרחש אחת לחודש או אחת לחודשיים וצריך להתבצע על בסיס כלל ההנחיות המקובלות בזמן הדיווח למערכת מס ערך מוסף.

במקרה וקיבל עסק או נישום התרעה על כך שבעקבות בדיקת הנתונים שהגיש מוגשת כנגדו בקשה לפסילת ספרים, קיימת חשיבות עליונה לשכור באופן מידי את שירותיו של משרד עורכי דין המתמחים בתחום ואשר עוסק בייצג משפטי של לקוחות הנתקלים בפסילת תיקים. משרד עורכי הדין שלמה קריסי מתמחים בליווי נישומים בהליכים משפטיים הנוגעים לעולם המיסוי בכלל ולפסילת תיקים בפרט.

סיבות לפסילת ספר ודרכים להתמודדות משפטית
סיבות לפסילת ספר ודרכים להתמודדות משפטית

הסיבות לפסילת תיקים וההשלכות הנגזרות מכך

פסילה של ספרי מס יכולים להתרחש בשני מצבים עיקריים. חשוב להזכיר שפסילת ספרים היא צעד בעל משמעויות עצומות לעסק וצעד זה מהווה צעד ענישתי רב עוצמה ובעל השלכות רבות כלפי העסק או הנישום שנקלעו לסיטואציה שכזאת. הסיבות המובילות שבגינן נפסלים תיקים הן:

  • ליקוי מהותי – ליקוי מהותי הוא ליקוי שהתגלה בזמן ביקורת מס שעיקרו הוא דיווח והתנהלות המנוגדת להוראות ניהול הכספים. ובשל כך לא מתאפשר לרשויות המס לקבל תמונת מצב אמיתית ומעודכנת לגבי מחזור הכספים האמיתי והמדויק בעסק ומשקף את הפעילות השוטפת שלו.
  • אי רישום הכנסה או תקבול ברשומות – על כל עסק או נישום חלה האחריות והחובה לבצע ניהול של הספרים המתאימים להיקף ואופי הפעילות של העסק. מצב בו לא מתבצע תיעוד או לא מתבצעת שמירה על ניהול המערכת החשבונית בשיטות הנדרשות בתחום יהוו עילה ברורה לפסילת הספרים.

 

במקרים שבהם יוכל הנישום לספק סיבות והסברים מספקים להעדר רישום סדיר ותקין רשאי פקיד השומה להקל בסנקציה כלפי הנישום ולהסתפק באזהרה בלבד ולא להורות על פסילת תיקים, אם בכל זאת יבין פקיד השומה שמדובר בניסיון של העלמת מס או פעולה אחרת, ימליץ על פסילת התיקים.

 

ההשלכות של פסילת

ההשלכות של פסילת התיקים על עסק הן כבדות משקל ובעלות משמעות רבה.

  • הפקת שומות מס חדשות – בשלב הראשון רשויות המס יבצעו בדיקות מקיפות על דיווחי עבר וסביר להניח שתצאנה שומות מס חדשות אשר לרוב יהיו גבוהות יותר עבור בעל עסק.
  • קנסות כספיים – אי ניהול של ספרים בצורה תקנית יכול להוביל להטלת קנסות כבדים מאד על בעל העסק בשיעורים שיכולים להגיע לנתח משמעותי מהמחזור העסקי.
  • חשיפת מידע פיננסי – ההשפעה של חשיפת מידע פיננסי של העסק למקומות אחרים יכול להיפגע בצורה קשה על האמינות של הדוחות הכספיים של ארגון והדיווח שלהם למשקיעים ובעלי העניין בחברה.
  • עצירת תהליכי גיוס הון – ארגון שספריו נפסלו לא יהיה רשאי לבצע מהלכים של גיוס הון עבור פיתוח והשקעות בעסק מה שיכול להביא לעצירת הפעילות שלו.
  • תהליכי רישוי – פסילת ספרי המס יכולים גם להביא למצב שבו יבוטלו חלק מהרישיונות אשר ניתנו על ידי הרשויות לעסק ולא רק על ידי רשויות המס. אלו רישיונות המחייבים התנהלות תקינה על מנת שיתירו את פעילות העסק.

 

מה עושים כאשר נמצא אי התאמות בספרים?

אי תאמה בספרים ופסילתם הם אירוע מכונן בחייו של כל עסק. במידה ועסק נקלע למצב שכזה חובה עליו להגיב ומהר, במקרה הזה התעלמות, או אדישות והמתנה שהדברים יסתדרו מעצמם פשוט לא תופסת.

הפעולה הראשונה והמתבקשת לפני כל פעולה אחרת היא פניה לעורך דין מומחה בתחום על מנת לקבל ייעוץ והכוונה כיצד להתנהל במצב שנוצר, זאת על מנת לא להוסיף שמן למדורה וליצור נזקים גדולים יותר ממה שהסיטואציה כבר מכילה בתוכה. משרד עורכי הדין משה קריסי מתמחה בליווי וייצוג לקוחות אשר נמצאים בהליכי פסילת תיקים ומייצגים אותם ומייעצים להם כיצד לנהוג החל מרגע ההודעה על פסילת התיקים.

השלב הבא בתהליך הוא בקשה של עורך הדין לבצע שימוע בפני פקיד השומה בדבר החלטתו ובמסגרת זאת יוכל הנישום לטעון ( באמצעות בא כוחו ) את הטענות שלו ולבקש את החפות. חשיבות השימוע היא בעלת משקל רב, יש משמעות רבה להגיע מוכן ומומלץ להגיע בלוויית עורך דין מטעם הנאשם. זאת מתוך כוונה לשפר את הסיכוי לביטול הפסילה.

 

הגשת ערעור על פסילת התיק

הגשת ערעור על החלטת פקיד השומה היא אחד האמצעים המשפטיים המקובלים, זהו אמצעי שבה לנסות לשכנע ערכאה גבוהה יותר לשנות את החלטת פקיד השומה. לזכות הערעור יש כמה מסלולים שבהם ניתן לבחור כיצד להגיש את הערעור.

  • בשלב הראשון בתקופה המיידית של עד 30 יום מקבלת ההחלטה של פקיד השומה, ניתן להגיש לפקיד השומה עצמו בקשה מנומקת מדוע יש לשנות את ההחלטה.
  • בשלב השני במידה ופקיד השומה דחה את הבקשה, ניתן להגיש ערער תוך 60 יום מתוקף סעיף 152. הערעור הזה יוגש בפני בית המשפט.
  • במסגרת הסנקציות המוטלות על מי שספריו נפסלו, יכול להיות מושט על הנישום בדיקה מקיפה של ספריו לאורך מספר שנים, בית המשפט יכול לקבוע בערעור שהשומות יופקו רק לגבי השנים בהן נמצא אי דיוקים ולא על שנים עברו בהן לא נמצאו ליקויים.

פסילת ספר המס היא בעצם אמירה של רשויות המס בישראל לנישום או עסק שהדיווח שהוא סיפק לרשויות בדבר הכנסתו חשוד כלא אמין ולכן מתבצעת בדיקה מעמיקה בספרי המס שלו, עד להודעה אחרת, הספרים לא קבילים ומי שהגיש אותם חשוד בביצוע עבירה.

לפסילת הספרים יש שתי סיבות עיקריות שכל המקרים נכנסים תחת ההגדרה שלהם.

  1. ליקוי מהותי בנתוני המס שהוגשו.
  2. אי רישום הכנסה או תקבול ברשומות – דיווח כוזב על הכנסות.

פקיד השומה שבודק את הספרים יכול לפסול אותם, הסמכות אשר מוענקת לו יכולה להטיל סנקציות על מגיש הדוחות עוד בטרם הסתיימה הבדיקה.

כן, המערכת מאפשרת הגשת ערעורים בשתי רמות שונות כחלק מתהליך הערעור המוגש לרשויות המס ולבית המשפט. עורך דין יוכל להגיש ערעור, ככלל מומלץ לשכור עורך דין לטיפול בסיטואציה של פסילת תיקים.