Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 20 ביקורות
js_loader

כיצד להתגונן מפני האשמות של שימוש בחשבוניות פיקטיביות

חשבוניות מס פיקטיביות הפכו לנשק של ממש בידי גורמים עברייניים המבקשים להתחמק מתשלום מס אמת. התופעה פוגעת אנושות בקופה הציבורית ובכלכלת ישראל, ומדינת ישראל נאבקת בה בתקיפות רבה בשנים האחרונות. עם זאת, לא פעם גם בעלי עסקים תמימים מואשמים בשימוש בחשבוניות כאלה שלא בצדק. לכן במאמר זה נסקור את הסוגיה ונסביר כיצד להתגונן מפני האשמות של שימוש בחשבוניות פיקטיביות.

 

מהן חשבוניות פיקטיביות?

חשבוניות פיקטיביות הן חשבוניות מס שאינן משקפות עסקה אמיתית. במקרים אלה, בעלי העסקים מדווחים במכוון מידע שגוי על מהות והיקף העסקאות בחשבוניות המס, על מנת להפחית במרמה את תשלומי מס ההכנסה והמע"מ שהם חייבים בהם. ישנם מקרים שבהם מדובר בעסקים לגיטימיים שאכן קיימים ופועלים, וישנם מקרים שבהם העסקים שהחשבוניות שלהם מדווחות כהוצאה מוכרת לצורכי מע"מ, אינם קיימים במציאות. כך או כך, שימוש בחשבוניות פיקטיביות מהווה עבירת מס חמורה.

 

אילו סוגי חשבוניות פיקטיביות ישנם?

ישנם מספר סוגים של חשבוניות פיקטיביות:

  1. חשבונית מס פיקטיבית – חשבונית שהוצאה מבלי שניתנה תמורה עבורה. מטרתה להגדיל שלא כדין את הוצאות העסק למראית עין, ואת מס התשומות שינוכה משיעור הכנסותיו.
  2. חשבונית מס מנופחת – חשבונית על עסקה אמיתית שבה נרשמו סכומים מוגזמים שאינם תואמים את שווי העסקה בפועל.
  3. חשבונית מס זרה – חשבונית שהוצאה בגין עסקה אמיתית אך על ידי גורם שלא מכר את המוצר או נתן את השירות בעצמו.

בכל המקרים מטרת החשבוניות הפיקטיביות היא להפחית במרמה את תשלומי המס על ידי דיווחים כוזבים לרשויות המס.

כיצד להתגונן מפני האשמות של שימוש בחשבוניות פיקטיביות

 

כיצד רשות המסים מגיבה לשימוש בחשבוניות פיקטיביות?

חשבוניות פיקטיביות מהוות בעיה חמורה עבור מערכת המס בישראל. על פי הערכות, מדובר בתופעה שהיקפה מגיע לעשרות מיליארדי שקלים בשנה – סכומי עתק שהמדינה מפסידה בגללן בהכנסות ממסים.

חשבוניות אלה נועדות להפחית במרמה את תשלומי מס ההכנסה והמע"מ, תוך ביצוע עבירות מס חמורות. התופעה פוגעת קשות בתקינות פעילות המדינה ומוסדותיה, ולכן הוגדרה כ"מכת מדינה" שיש להילחם בה.

יתרה מכך, תחום זה מהווה קרקע פורייה לפשיעה כלכלית מאורגנת, המערבת עברייני צווארון לבן וארגוני פשיעה וטרור, העוסקים בביצוע עבירות מס חמורות בהיקפים נרחבים, אשר מסייעות במימון פעילותן הפלילית.

 

מהן ההשלכות האפשריות של הרשעה בשימוש בחשבוניות פיקטיביות?

כיום כאמור, רשויות המס מחמירות מאוד את המאבק בתופעת החשבוניות הפיקטיביות, ופותחות בחקירות יזומות, שלעיתים נערכות תחת מעטה חשאיות, נגד חשודים בעבירות אלו.

סנקציות פליליות

מדובר בעבירות שזוכות לתשומת לב מיוחדת וענישה כבדה – כולל עונשי מאסר של שנים ארוכות. הרשעה בביצוע עבירות בחשבוניות מס, עשויה להוביל גם להשתת אחריות אישית פלילית גם על מנהלי חשבונות וכספים וגם על רואי החשבון של החברות המעורבות בעבירה.

סנקציות מנהליות

חקירה על שימוש בחשבוניות מס פיקטיביות היא אירוע מכונן עבור בעל העסק הנחקר. השימוש בחשבוניות מס פיקטיביות חושף את בעלי העסקים והחברות לסנקציות כבדות מצד רשויות המס, ובהן:

  1. פסילת ספרי הנהלת החשבונות והוצאת שומות חדשות גבוהות שיכללו ריביות, הצמדות וקנסות משמעותיים.
  2. הטלת כפל מע"מ על העסקאות שבוצעו תוך שימוש בחשבוניות הפיקטיביות.
  3. הטלת עונשי מאסר ממושכים על בעלי העסקים, בכפוף להגשת כתב אישום פלילי על ידי פרקליטות המדינה.
  4. החקירה עלולה לסכן את המשך קיומו של העסק, בשל הסנקציות הכלכליות הכבדות שעלולות להיות מוטלות עליו בדמות קנסות, שומות ועיצומים.

חשוב לציין כי השימוש בחשבונית מס פיקטיבית מעמיד את בעל העסק והעסק עצמו בסיכון משפטי, גם אם הם פעלו לכאורה בתום לב ומבלי לדעת שהחשבונית פיקטיבית. לאור כל זאת, ברור כי נדרשת הכנה מקיפה וליווי משפטי צמוד של עורך דין עבירות מס מומחה על מנת להתמודד עם הסיכונים הללו.

 

שימו לב: אי ידיעה אינה פוטרת מעונש!

על פי החוק, אי הידיעה אינה פוטרת מאחריות אזרחית ופלילית. על בעל העסק מוטל הנטל להוכיח שפעל כדין ובדק היטב את מהימנות החשבונית. למרבה הצער, גם אם בעל העסק פעל בתום לב ומבלי לדעת, הוא עדיין חשוף לענישה קשה אם השתמש בחשבונית מס פיקטיבית.

 

כיצד להתגונן מפני האשמות של שימוש בחשבוניות פיקטיביות מלכתחילה?

כדי להימנע מאחריות פלילית בנושא חשבוניות מס פיקטיביות, על כל בעל עסק לבצע בדיקות בסיסיות, ובהן:

  • קבלה ובדיקה של אישורי ניהול ספרים וניכוי מס תקינים מרשות המסים – בתחילת עבודה עם ספק חדש.
  • אימות מסמכי התאגדות של הגוף המוציא את החשבונית.
  • שמירה ואימות ביצוע של חוזה ההתקשרות עם נותן השירותים.
  • וידוא שהחשבוניות קבועות במתכונתן ומונפקות על ידי אותו גוף מזהה.
  • קבלה מראש של דוגמאות חשבונית והמחאה מבוטלת מהספק.
  • אימות זהות של נותן השירותים מול לקוחותיו וגופים מוסדיים.

 

כיצד להתגונן מפני האשמות של שימוש בחשבוניות פיקטיביות במידה וזומנתם לחקירת מס?

כפי שלבטח הבנתם, חקירת המס היא נקודת מפנה גורלית עבור בעל עסק הנחשד בשימוש בחשבוניות פיקטיביות, וככזו, היא דורשת התייחסות רצינית על מנת לשמור על האינטרסים שלו ושל עסקו.

החקירה מעמידה בסכנת מאסר ממשית את בעל העסק, במידה ויוגש נגדו בסופו של דבר כתב אישום על ידי פרקליטות המדינה.

לכן, אם זומנתם לחקירה על שימוש בחשבוניות פיקטיביות, עליכם לנהוג במלוא הזהירות, ולהיעזר בעורך דין מקצועי שיסייע לכם להתנהל בצורה נבונה ומחושבת במהלך החקירה. ייצוג משפטי הולם בשלב זה הוא קריטי ולא מומלץ כלל לוותר עליו.

 

מהי ברירת כופר וכיצד היא רלוונטית לענייננו?

במקרים מסוימים של חקירה על שימוש בחשבוניות מס פיקטיביות, ניתן להגיש בקשה לסגירת התיק באמצעות תשלום כופר כספי.

עיתוי הגשת הבקשה, הערכה נכונה של חומרת המקרה וסיכויי בקשת הכופר להתקבל, הם גורמים מכריעים באישור הבקשה על ידי רשויות החקירה.

עורך דין המתמחה בדיני מסים ובעל ניסיון רב בתיקים אלו, מסוגל לאמוד האם ומתי כדאי להגיש בקשת כופר, ובכך להגדיל את הסיכוי לאישורה ולמנוע המשך הליכים פליליים נגד הנחקר.

 

כיצד עורך דין מיסים מנוסה יכול לסייע לבעלי עסקים להתגונן מפני האשמות של שימוש בחשבוניות פיקטיביות?

עורך דין מיסים מנוסה יכול לסייע לבעלי עסקים להתגונן במספר דרכים:

מתן ייעוץ שוטף לאורך זמן

הדרכה כיצד לנהל את העסק על פי כל כללי החוק והוראות רשויות המס, כדי למנוע תסבוכות כגון אלו מלכתחילה.

ליווי וייצוג משפטי במקרה של חקירה ברשות המיסים

ניהול מקצועי של הליך החקירה, הכחשת טענות שגויות והפרכת ראיות בלתי קבילות.

הגנה משפטית בערכאות

במידת הצורך, עורך הדין יספק ייצוג משפטי של בעל העסק בבתי המשפט ומול גורמי האכיפה השונים, על מנת להוכיח את חפות מיוצגיו מעבירות המס המיוחסות להם.

משא ומתן עם רשויות המס

ניהול מו"מ מול רשויות המס כדי להגיע להסדר כופר או עונש מינימלי במקרה של הרשעה.

 

לסיכום

חשבוניות מס פיקטיביות הן "פצצה מתקתקת" עבור כל בעל עסק, החשוף לסנקציות קשות במקרה של חקירה והרשעה. עם זאת, ניתן להיערך מראש ולהתגונן היטב מפני האשמות שווא או האשמות מופרזות.

אם אתם מעוניינים לדעת כיצד להתגונן מפני האשמות של שימוש בחשבוניות פיקטיביות, מומלץ לפנות מיידית לקבלת ייעוץ מקצועי ממשרד עו"ד מיסים משה קריסי. לעו"ד קריסי ניסיון עשיר של למעלה משני עשורים בדיני המסים ובייצוג נישומים אפקטיבי מול רשויות המס. פנייה מהירה למשרדנו תאפשר לכם ליהנות מייצוג משפטי איכותי ומקצועי לאורך כל שלבי הטיפול בתיק. אל תשאירו דבר ליד המקרה – פנו למשרדנו עוד היום והגנו על האינטרסים האישיים והעסקיים שלכם.