Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 20 ביקורות
js_loader

כיצד להימנע מעבירות מס נפוצות

המשפט המפורסם קובע שרק מי שעושה גם טועה. הדבר נכון גם בהתנהלות מול רשויות המס, כל בעל עסק המניע את עסקיו ורוצה לראות אותם משגשגים יכול באבחת טעות אחת להביא על עצמו טעות שתהווה עבירת מס, לכן חשוב מאד לדעת כיצד להימנע מעבירות מס נפוצות. אין תשובה אחת ברורה לאייך ניתן להימנע מטעויות, אולם הקניית הרגלי עבודה ושימוש באנשי מקצוע יכולים לצמצם את האפשרות לטעויות בנושא המיסוי.

 

מהן עבירות מס

החוק הישראלי עוד מראשיתו הטיל על אזרחיו והעסקים שפועלים במדינה מערכת מיסוי בדומה לכלל המדינות בעולם. בישראל הוחלט על מערכת מיסוי שהמיסים המרכזיים שב הם : פקודת מס הכנסה, חוק מס ערך מוסף, ומס שכר ורווח על בסיס חוק מס ערך מוסף.

מדינת ישראל קבעה כבר בראשית דרכה את אופי מערכת המיסוי שהיא מבקשת ליישם והיא מבקשת להטיל מיסים על חברות ויחידים במספר מיסים קבועים שמהווים את עוגן המיסוי בישראל. אם זאת בכל מערכת הפועלת בתחום הפיננסי יהיו מי שינסו לתמרן את המערכת בצורה כזאת שהם יוכלו להנות מתשלום מופחת או לא לשלם מיסים כלל, פעולות אלו הן לא חוקיות מעצם הווייתן והן מהוות למעשה עבירות מס.

עקב כך הוחלט בישראל להצמיד את הפשיעה כנגד מערכת המס לעקרונות הפשיעה הפלילית וכך היא גם נתפסת ברוח המשפט הישראלי. אם זאת גם בתוך הקביעה כי עבירות אלו הן עבירות פליליות יש חלוקה ברורה בין שני סוגים של עבירות:

עבירות טכניות – עבירות הנובעות מתום לב, מחוסר ידיעה או הבנה של החוק, עבירות שבוצעו לא על מנת המנע מתשלום אלא מרצף פעולות שנעשו מתוך כוונה לשלם, אך בוצעו שלא על פי הדין. בית המשפט ורשויות המס מתייחסות לעבירות אלו בסלחנות ובאות לקראת אלו העוברים עליהן במטרה להגיע לפתרון מקובל.

עבירות מהות – אלו העבירות המגיעות מתוך מניע של רצון להימנע מתשלום מס. העבירות הללו יש בהם מוטיבים של תיכנון מוקדם והטעיה של המערכת. העוברים סוג עבירות שכזה חושפים את עצמם לסנקציות ענישה משמעותיות וקשות.

כיצד להימנע מעבירות מס נפוצות
כיצד להימנע מעבירות מס נפוצות

סוגי עבירות מס נפוצות

לאורך השנים ומניתוח פסקי הדין שנידונו בבית המשפט, ניתן לשרטט תמונה כלשהי של סוגי העבירות הנפוצות של אזרחים וארגונים מול מערכת המיסוי, ישנם ככל הנראה דרכים רבות לנסות ולבצע תרגילי רמיה, אך הם מתכנסים תחת ארבעה סוגים של עבירות.

  • העלמת מס – כינוי לפעולה שעיקרה היא אי דיווח או לחלופין דיווח חלקי על הכנסות שיש לארגון או לעסק עצמאי. תופעה זאת מתקיימת על ידי קבלת תשלום ללא הפקת קבלה, או הפקת קבלה רק עבור חלק מהסכום שהתקבל, המונח המתאר התנהלות זאת בסלנג הישראלי היא, תשלום בשחור, חשוב לזכור צורת התנהלות שכזאת היא עבירה פלילית.
  • הלבנת הון – הלבנת הון כוונתה לתהליך שבו כסף שהושג מפעילות לא חוקית, עבריינית דוגמת דמי חסות, סחר בנשק או סמים וכדומה מצליח למצא את דרכו לתוך תזרים של ארגון חוקי לכאורה, חברות אלו נקראות חברות קש המדווחות על הוצאות גדולות ובכך לא נדרשות לשלם שומת מס גבוהה.
  • מצג שווא – יצירת מצג שווא לגבי סיטואציה מסוימת המזכה בהקלה או הנחה בתשלום מס, למשל כתובת מגורים פיקטיבית, סך הכנסות או מצב משפחתי, כל אלו יש בהם לשנות את שומת המס.
  • ניפוח הוצאות – מדובר על תופעה המאפיינת ארגונים גדולים המציגים כביכול שורת הוצאות גדולה אשר מקטינה את שורת הרווח הסופי שבגינו נדרשים לשלם מס.

 

כיצד נמנע מעבירות מס

עבירות מס הן כאמור עבירות פליליות, האדם הסביר יעשה כל שביכולתו על מנת להימנע מסיטואציה שבה הוא יעמוד לדין פלילי. לכן חשוב כמובן להכיר את הדרישות והכללים אם אתם נדרשים להגיש דוחות לרשויות המס, ותמיד נכון להיעזר בליווי מקצועי של עורך דין או רואה חשבון. משרד עורכי הדין משה קריסי מתמחה בליווי ויעוץ לעסקים וארגונים בכל שלבי התהליכים מול רשויות המס.

אם זאת עדיין ישנם מספר פעולות אשר מומלץ להקפיד עליה על מנת להימנע מסיטואציה בו תואשמו בכך שעברת עבירות מס.

  • ניהול ספרים מדויק – הקפידו על רישום מדויק של כלל הפעולות קטנה כגדול, כל הכנסה והוצאה הקשורות לעסק חייבות להיות מתועדות ורשומות בספרי החשבונות המתאימים.
  • דיווח לאורך זמן – הקפדה על רישום מדויק לאורך זמן בצורה סדירה ועיקבית יראו התנהלות מסודרת, כך שגם אם נפלה טעות בשלב מסוים ניתן יהיה להסביר זאת בטעות בתום לב.
  • גורמי מקצוע – לא כל בעל עסק מבין ברשויות המס, התייעצות, הכוונה או הסבר מגורם מקצועי יכול גם למנוע טעויות וגם להראות כוונה על רצון לשמור על הכללים הנדרשים.
  • הסדר מול רשויות המס – אם כבר נתגלה אצלכם טעות הנחשבת עבירת מס, רשויות המס מאפשרות מסלול של הסדר שבו יושט קנס מידתי על עובר העבירה, אך לא תרשם לו עברה פלילית, יש להביא בחשבון שרשויות המס צריכות לאשר כל הסדר שכזה באופן פרטני.

 

ליווי משפטי והחשיבות שלו

הפעולה הטובה ביותר שיכול אדם לבצע על מנת להימנע מעבירות מס שונות בכל שלב בתהליך היא קבלת ליווי מקצועי על ידי עורך דין המתמחה בתחום המיסוי ויכול להדריך את הארגון כיצד לפעול בצורה הנכונה באופן סדיר, וחשוב מכך כיצד לפעול כאשר מתגלה עבירת מס שבוצעה. הליווי המשפטי יכול לסייע בהימנעות מהסתבכות בעבירות מס בכל שלב.

  • פעילות סדירה – ליווי ויעוץ מקצועי הוא נדבך חשוב ביכולת להמנע מעבירות מס נפוצות. עורך הדין יוכל לכוון ולהתריע מפני פעולות העלולות להתפס כעבירות מס.
  • לאחר עברת העבירה – עורך הדין יכול לפעול כך שלמרות שהתבצעה עבירה, הוא ייצג את הלקוחות כך שיובהר שהעברה בוצעה בתום לב ויש לו את הכלים והידע להשיג עבור לקוחותיו הקלה בכתב האישום והפחתה בדרישה לעונש.
  • הסדרי ועסקאות טיעון – במידה והדיו מתנהל בבית משפט, יכול עורך הדין להשיג עבור לקוחותיו הסדרים מקלים ותוצאות טובות יותר מול בית המשפט.

 

משרד עורכי הדין משה קריסי מתמחים בליווי, ייצוג וטיפול באלפי לקוחות וארגונים לאורך עשרות שנים עבור השגת תוצאות מיטביות ללקוחותיהם בטיפול בתיקי עבירות מס מול רשויות המס ורשויות החוק.

כל עבירת מס תביא סנקציה, אולם התנהלות נכונה תוכל להקטין את הסנקציה למינימום.

בהחלט. סוגי העבירות לא משתנות, מה שמשתנה הוא הדמיון והיצירתיות של אלו המבקשים לעבור על החוק.

תמיד יש מה לעשות. כל מי שיש לו אחריות על עסק בין אם כעסק עצמאי א בין בתוך ארגון גדול חייב להקפיד בראש ובראשונה על חוקי המדינה וקיומם, בנוסף התנהלות תקינה לאורך זמן והתייעצות עם גורמי מקצוע הם בין הפעולות שיבטיחו לאורך זמן הימנעות מביצוע עבירות.

משקל רב. הליווי המקצועי יכול להיות ההבדל בין סגירת תיק ללא עונש, או עונש מופחת לבין עונש כבד שקנס משמעותי לצידו ואף עונש מאסר.