Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 20 ביקורות
js_loader

יש לי חשבון בנק בחו״ל או כסף במכשיר פיננסי כדוגמת payoneer, זה חוקי? מה לעשות אם לא דיווחתי?

בשנים האחרונות מגבירה רשות המיסים במדינת ישראל את מאמצי האכיפה כנגד עברייני מס. במסגרת זו מזומנים ישראלים רבי לחקירות מס בחשד להעלמת מסים. אחד הנושאים הנמצאים תחת עינן הבוחנת של רשויות המס בישראל בשנים האחרונות, הוא השימוש בחשבונות בנק בחו"ל ובארנקים דיגיטליים, המשמשים בעלי עסקים רבים הפועלים בזירת המסחר האלקטרוני.

בשורות הבאות ננסה לענות על השאלות הנפוצות בהקשר לחוקיות השימוש במכשירים פיננסיים אלו, חבות המס הכרוכה בכך והדרך המומלצת להתמודדות עם חקירות מס הנוגעות לנושא.

 

חובת הדיווח על חשבונות בנק בחו"ל לרשות המסים הישראלית

ידיעות שהתרפסמו בתקשורת לאחרונה בהקשר לאכיפה המוגברת כנגד שימוש לא מדווח בחשבונות בנק זרים, מדירות שינה מעיניהם של ישראלים רבים. אלו חוששים ודי בצדק, מההשלכות שעלולות להיות לעניין לגביהם.

עקב החתימה של ישראל על אמנת FATCA עם ארצות הברית בשנת 2016 והסכמי ה- CRS עם מדינות ה- OECD בשנת 2018 – בנקים אמריקאיים ואירופאיים משתפים את רשות המסים בישראל בשנים האחרונות, במידע לגבי חשבונות הבנק שמנהלים אצלם ישראלים.

לכן במידה וגם על שמכם קיים חשבון בנק בארה"ב או במדינה אחרת, או מכשיר פיננסי כמו פיוניר, חשוב שתהיו מודעים לחובת הדיווח עליהם לרשות המסים בישראל.

 

מה אומר החוק בישראל על חבות המס בגין הכנסות המיוצרות בחו"ל?

כל אדם בעל תושבות ישראלית נדרש על פי חוק להצהיר על כל הכנסה שהוא מייצר בישראל או מעבר לים, לרשות המסים בארץ. בהתאם לחוקי המס, עשוי בעל ההכנסה גם להידרש לתשלום מס הכנסה בעד הכנסותיו שיוצרו בחו"ל.

כך גם מכירות באיביי שבוצעו בין מוכר ישראלי וקונה ישראלי עדיין חייבות להיות מדווחות לרשות המסים בארץ. אין חשיבות לסוגיית היקף ההכנסה או היותה עסקה מזדמנת – זוהי הכנסה החייבת בתשלום מס ככל הכנסה אחרת שיוצרה בגבולות ישראל.

יש לי חשבון בנק בחו״ל או כסף במכשיר פיננסי כדוגמת payoneer, זה חוקי? מה לעשות אם לא דיווחתי?
יש לי חשבון בנק בחו״ל או כסף במכשיר פיננסי כדוגמת payoneer, זה חוקי? מה לעשות אם לא דיווחתי?

מה עלול לקרות למחזיקי כספים בחשבונות זרים שלא דיווחו עליהם לרשות המסים?

אי דיווח על כספים המאוחסנים בחשבונות בנק זרים או במכשירים פיננסיים המשמשים כארנק דיגיטלי בינלאומי, עלול לגרור השלכות מרחיקות לכת עבור בעלי החשבונות, משום שמדובר בעבירה פלילית. אדם שייחשד בהחזקת כספים בחשבון זר מבלי שדיווח על כך לרשות המסים בישראל, עלול לעמוד לדין פלילי ולשאת בסנקציות כבדות כמו קנסות כספיים גבוהים ואף בעונשי מאסר בפועל.

 

האם יש חשיבות לאמצעי התשלום וסוג המכשיר הפיננסי שאליו מועברים התקבולים?

בהקשר לחובת הדיווח לרשות המסים על הכנסות שיוצרו בחו"ל וחבות המס בגינן, אין כל משמעות לסוג אמצעי התשלום שבאמצעותו נגבו הכספים. בין שמדובר במזומן, צ'ק, העברה בנקאית, פייפאל אפליקציית תשלום דיגיטלית או שימוש בביטקוין – החוק מחייב להצהיר על העסקה לרשות המסים ולשלם בעדה מס כחוק.

 

אין מניעה מהחזקת חשבונות בנק בחו"ל או כספים בארנקים דיגיטליים – אבל חייבים לדווח

למרות כל האמור לעיל, חשוב לחדד ולומר כי אין כל מניעה מבחינת החוק בישראל, מהחזקת חשבון בנק במדינה זרה, או ארנק דיגיטלי. אולם כן הכרחי לדווח על אלו לרשויות המס בארץ על פי הוראות החוק המתעדכנות מעת לעת. בהתאם לכך, לדוגמה, כל ישראלי שבבעלותו חשבון בנק בחו"ל שבו סכום כספי העולה על התקרה הקבועה בחוק, נדרש בהגשת דוחות שנתיים לרשות המיסים בישראל.

גם במידה והסכום הצבור בחשבון הבנק הזר נמוך מהתקרה המחייבת בהגשת דוח שנתי, אולם בחשבון נרשמו הכנסות מדיבידנדים, מדמי שכירות או ממכירת ני"ע – תחול על בעל החשבון חובת דיווח לרשויות המס בארץ.

 

ומה אם ההכנסות שלי נמוכות יחסית?

גם במידה וההכנסות בחשבון הבנק בחו"ל הן נמוכות למדי ואינן מגיעות למדרגת המס המינימלית – הדבר אינו מקנה לבעל החשבון פטור מדיווח על אותן הכנסות למס הכנסה. הימנעות מחובת הדיווח על הכנסות בכל היקף שהוא – היא בבחינת עבירה פלילית אשר עשויה להוביל לפתיחה בהליכים פליליים כנגד בעל החשבון ולהסתיים בסנקציות ועונשים חמורים מאוד.

חשוב לדעת שהזכות לפתוח בהליכים פליליים ואזרחיים כנגד תושב ישראלי שלא דיווח על הכנסות בחשבונות בחו"ל – שמורה לרשות המסים רטרואקטיבית למשך תקופה של עד 10 שנים.

ומה אם ההכנסות שלי נמוכות יחסית?

 

אז מה עושים? על האפשרות לשלם כופר לרשות המיסים

במידה וטרם נפתח כנגדכם הליך פלילי בשל אי דיווח על חשבון בנק או מכשיר פיננסי אחר בחו"ל, והסכומים שנצברו שם אינם גבוהים, כדאי להיוועץ בעורך דין מיסים מנוסה שיכוון אתכם בדיווח יזום לפקיד השומה במס הכנסה על העלמת המס בדיעבד.

כך תוכלו לצמצם באופן ניכר את הסיכון לכך שתפתח כנגדכם חקירה פלילית. יחד עם זאת, במידה ועסקינן בסכומים גבוהים, כדאי גם לדווח לפקיד שומה פלילי כדי לאפשר את פתיחתה של חקירה גלויה במס הכנסה. חקירות גלויות מאפשרות להגיש בקשה לתשלום כופר כבר משלביהם המוקדמים של ההליכים.

הליך כופר, משמעו בקשה להמרת ההליך הפלילי והעונש בצידו, בתשלום של כופר – סכום כספי המשולם כמעין קנס נלווה לתשלום חוב המס עצמו. במידה וועדת הכופר תאשר את בקשתכם ניתן לצפות כי ההליך הפלילי יסתיים עם הסדרת תשלום המס והכופר, והאחריות הפלילית שלכם תבוטל.

 

למי ניתן לפנות לסיוע מול רשות המסים בהקשר לחשבון בנק בחו"ל או ארנק דיגיטלי?

אם נקלעתם למצב בעייתי בעקבות אי דיווח על הכנסות בחשבון בנק בחו"ל או בארנק דיגיטלי, זה הזמן הנכון לפנות להתייעצות עם משרד עורך דין מיסים טוב. עו"ד משה קריס מספק מזה מעל עשרים שנים ייצוג משפטי איכותי בנושאי מיסוי והתנהלות נכונה מול רשות המסים.

גם בנושא של היבטי מיסוי במסחר אלקטרוני, מיסוי הכנסות בחו"ל ותכנון מס מיטבי – משרדנו יוכל לסייע לכם ולכוון אתכם ביעילות רבה, בין שמדובר בייצוג בחקירת מס, ליווי בהליכים משפטיים או הגשת בקשה להמרת ההליך הפלילי בתשלום כופר.

לתיאום ייעוץ דיסקרטי מול משרד עורך דין משה קריסי – לחצו כאן!