Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 20 ביקורות
js_loader

התיישנות של עבירות מס

עבירות מס השייכות לקטגוריית עבירות 'צווארון לבן', הן עבירות פליליות לכל דבר ועניין ויכולות להגיע לכדי כתבי אישום וענישה מחמירה. בדומה לעבירות פליליות אחרות, גם בתחום עבירות מס קיימת תקופת התיישנות של עבירות מס, תקופה המשתנה בין תחומי המס השונים ומהות העבירה עצמה.

 

דיני המיסוי בישראל

המיסים השונים שהמדינה גובה מאזרחיה מהווים מקור הכנסה משמעותי לקופת המדינה ובהתאם לכך, כל מדינה מגדירה את החוקים ותקנות המיסוי שלה. בישראל, קיימים מספר חוקי מיסוי בולטים: פקודת מס הכנסה, מע"מ, מיסוי מקרקעין ומיסוי חברות, כאשר כל תחום כולל תחתיו מקבץ נרחב של סעיפים ותתי סעיפים, הדורשים היכרות מעמיקה של עו"ד מיסים.

שיטת המיסוי הנהוגה בישראל היא שיטת מיסוי המשלבת בין מס טריטוריאלי, הנקבע בהתאם להכנסה הנוצרת בשטח טריטוריאלי מסוים, ללא קשר לתושבות ו/או אזרחות, לבין מס פרסונלי, הנקבע בהתאם לגובה ההכנסה של כל נישום ונקודות הזיכוי השונות, התלויות בפרמטרים שונים, דוגמת גיל, מגורים, מצב בריאותי ועוד.

 

מה הן עבירות מס?

כל סטייה מפקודות ותקנות המס הקבועות בחוק נחשבת כעבירת מס, כאשר עבירות המס מתחלקות לעבירות בתחום האזרחי ועבירות בתחום הפלילי. עבירות מס בתחום הפלילי נחשבות לעבירות חמורות יותר, כשבין הבולטות מביניהם נמצאות – העלמות מס, זיוף מסמכים ועבירות מס מהותיות נוספות, היכולות להתפתח לכדי כתבי אישום וענישה מחמירה במיוחד.

היות וחוקי מס בישראל נחשבים לתחום סבוך ומורכב, כך שהאדם הממוצע אינו מכיר ובקיא במכלול החוקים ותקנות המס השונות, מה עוד שאנשים רבים נרתעים מכל נושא ההתעסקות עם מס הכנסה, הרי שגם אדם נורמטיבי יכול לבצע טעויות טכניות שלא בכוונת זדון, העלולות להיחשב כעבירות מס ולגרור סנקציות ועונשים שונים.

התיישנות של עבירות מס
התיישנות של עבירות מס

עבירות מס – מהם העונשים הצפויים?

כאמור, עבירות המס השונות מתחלקות לשני סוגים עיקריים:

 

עבירות טכניות

עבירות אלו נעשות במסגרת טעות בתום לב, דוגמת איחור בהגשת הדו"חות ושגיאה במסירת פרטים מדויקים לרשות המיסים. מטבע הדברים, הענישה בגין עבירות אלו נחשבת לענישה מקלה יותר והיא לרוב מסתכמת בקנסות בלבד, ללא תנאי ענישה נוספים.

 

עבירות מהותיות

עבירות מהותיות הן עבירות חמורות יותר ולחלק ניכר מהן יש סממנים פליליים. היות ובסופו של דבר עבירות אלו מהוות פגיעה בציבור (שכן כספי המיסים נועדו לשרת את כלל האוכלוסייה), הענישה בגין עבירות אלו נחשבת לענישה מחמירה במיוחד, הכרוכה לרוב בקנסות גבוהים במיוחד ויכולה להגיע אף לעונשי מאסר בפועל.

 

מהי התיישנות של עבירות מס?

בדומה לעבירות אחרות, גם בתחום המיסים קיימת התיישנות על עבירות מס, כאשר לאחר תום תקופת התיישנות על עבירות מס, לא ניתן יהיה להגיש כתב אישום בגין עבירה זו. למעשה, בעבר הלא רחוק לא היתה קיימת תקופת התיישנות על עבירות מס, שכן רשויות האכיפה יכלו להאריך באופן אוטומטי את תקופת ההתיישנות.

 

מה ההיגיון העומד מאחורי התיישנות של עבירות מס?

התיישנות של עבירות מס חלה ממספר סיבות עיקריות:

 

אינטרס ציבורי

לציבור קיים אינטרס שמערכת המשפט לא תתעסק בתביעות ישנות, הן בשל חוסר העניין שתביעות אלו מעוררות לרוב לאחר שעברו מספר שנים והן הקושי המעשי בבירורן של תביעות ישנות.

 

זכויות הנתבע

לנתבע עומדת הזכות לסיום מהיר של ההליך המשפטי וזאת מתוך כוונה לאפשר לו להתגונן כראוי, לאפשר לו לעשות עסקים מבלי לחשוש לקבל תביעות זמן רב מידי אחורה ולדעת במשך כמה זמן עליו לשמור ראיות / מסמכים ישנים.

 

תמריץ לרשויות

אין זה סוד כי המערכות הציבוריות בישראל לוקות בבירוקרטיה יתרה, ההופכת את הטיפול בנושא מסוים לארוך ומסורבל. כך, הקצבת תקופת התיישנות על עבירות מס מהווה תמריץ לרשויות לסיים את הטיפול וההליכים בהקדם.

 

התיישנות של עבירות מס – אחרי כמה זמן?

תקופת התיישנות של עבירות מס נחלקת אף היא לעבירות טכניות ועבירות מהותיות, כאשר תקופת התיישנות של עבירות מס טכניות תעמוד על 6 שנים ותקופת התיישנות של עבירות מס מהותיות תעמוד על 10 שנים, כאשר בשני המקרים, התקופה תחושב החל מהיום בו בוצעה העבירה.

במהלך שנת 2019 נושא התיישנות של עבירות מס עבר שינוי חקיקה, הן מבחינת פרק הזמן ממנו מתחילים לחשב את התקופה והן מבחינת תקופת ההתיישנות עצמה. כך, במסגרת שינוי החקיקה, פרק הזמן ממנו מתחילים למנות את תקופת ההתיישנות יחול מסוף שנת המס של ביצוע העבירה או מיום פתיחת ההליכים ותקופת ההתיישנות של העבירות הטכניות תעמוד על 5 שנים.

 

התיישנות של עבירות מס – כדאי לדעת

כפי שראינו, החוק מגדיר במפורש מהי תקופת ההתיישנות לכל עבירת מס ויחד עם זאת, חשוב לדעת כי לכל עבירת מס קיימות הנסיבות שלה והגדרת תקופת הזמן הרלוונטית לה, פרמטרים הקובעים בסופו של דבר את מועד תקופת ההתיישנות, היכולה להגיע במצבים מסוימים לפרק זמן ממושך יותר מהגדרות החוק "היבשות".

לפיכך, במקרים בהם מתעורר חשד לביצוע עבירות מס שונות, הרי שקיים סיכוי גבוה כי בסופה של חקירה יינקטו הליכים פליליים כנגד החשוד, הרבה לפני תום תקופת התיישנות העבירה. כך, בין אם אתם עומדים בפני חקירה ובין אם אתם מתכוונים לטון טענת התיישנות של עבירות מס, חשוב לפנות לעורך דין מיסים מקצועי ומנוסה בתחום, להתנהלות מיטבית מול רשות המיסים.

 

עו"ד מלווה בתחום המיסוי

תפקידו של עו"ד בתחום המיסים נחלק לתחום האזרחי והטיפול השוטף בכל הכרוך בהתנהלות מול רשות המיסים ולתחום הפלילי, ההופך לתחום בעל חשיבות קריטית, לאור ייחודיות עבירות המס והידע הנדרש בנושא. כך, עו"ד מומחה בתחום המס ייצג את הנאשם לאורך כל ההליך הפלילי, החל משלב החקירה, דרך השימוע ועד השלבים הסופיים של הדיון, לרבות ערעור במקרה הצורך.

כל סטייה מפקודות ותקנות המס הקבועות בחוק נחשבת כעבירת מס, העלולה לגרור בעקבותיה סנקציות ועונשים שונים, החל מקנסות ועד עונשי מאסר בפועל. את עבירות המס השונות מקובל לחלק לעבירות טכניות, הנחשבות לעבירות קלות במהותן ולעבירות מהותיות, הנחשבות לעבירות חמורות יותר, שכן לעבירות אלו יש סממנים פליליים.

בדומה לעבירות אחרות, גם בתחום המיסים קיימת התיישנות על עבירות מס, כאשר לאחר תום תקופת התיישנות על עבירות מס, לא ניתן יהיה להגיש כתב אישום בגין עבירה זו. תקופת ההתיישנות תלויה במהות עבירת המס שבוצעה והיא נמנית לרוב ממועד ביצוע העבירה.

הרעיון העומד מאחורי התיישנות על עבירות מס נובע ממספר עקרונות: אינטרס ציבורי לסיום הליך מהיר, זכויות הנתבע לסיום הליך משפטי מהיר וליכולת להתגונן ולהתכונן כראוי לתביעות וכן תמריץ לרשויות לסיים את ההליך המשפטי בזמנים מוגדרים ולא למשוך את הזמן.

תקופת התיישנות של עבירות מס נקבעת בהתאם לחומרת העבירה, כאשר לאחר שינוי החקיקה במהלך שנת 2019, תקופת ההתיישנות לעבירות מס טכניות תעמוד על 5 שנים ואילו תקופת התיישנות לעבירות מס מהותיות, תעמוד על 10 שנים. יחד עם זאת, חשוב לדעת כי לכל עבירה קיימות הנסיבות והמאפיינים הייחודיים לה, המגדירים את פרק הזמן של תקופת ההתיישנות.