Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 20 ביקורות
js_loader

ההבדלים בין עבירות מס אזרחיות לפליליות

כולם צריכים לשלם מס. אף אחד לא נהנה לשלם אותו. אם זאת גם שאנו משלמים מיסים יש וקורה שמתרחשות עבירות על החוקים והנהלים הנוגעים לחוקי המס. לכן ישנם הבדלים בין כאלו המנסים בכוונת מכוון להימנע או לחמוק מתשלום מס ובין אלו שבשל תם לב או חוסר ידיעה לא שילמו את חובם כראוי, לכן קיימים הבדלים בין עבירות מס אזרחיות לפליליות.

 

עבירות מס

מדינת ישראל כמו כל מדינה בעולם מקיימת מדיניות של גביית מיסים, בישראל קיימים חוקים שונים הנוגעים למיסוי שהמרכזי בהם הוא חוק מס הכנסה משנת 1975 שעובר עדכונים וריענון מידי פעם ועל פי הצורך. הרעיון בגביית מיסים הוא פשוט, כולם משלמים מיסים, הכסף הזה משמש לתפעול מערכי המדינה השונים, תשלום המיסים משפיע על כל פרט בחיינו. החשיבות של גביית מיסים יעילה היא בעלת חשיבות עצומה לכל שלטון על מנת לקיים את כל השאיפות שלו.

עם זאת, כמו בהרבה מקרים, אנשים לא תמיד אוהבים להעביר למדינה את ההכנסות שלהם במסגרת דרישת המיסים. לכן בצד מערכת הגבייה מתקיימת לצערנו גם מערכת של ניסיונות להימנע מתשלום המס בכל צורה שהיא. ולכן מדינה מכריזה על כל מצב שבו  אדם או ארגון לא מעבירים את תשלום המס על פי הנדרש בחוק כעבירת מס. ההגדרה של עבירת מיסוי היא בעיקרה עבירה פלילית בישראל היות והתפיסה הכוללת של עבירות מס היא למעשה גניבה מהקופה הציבורית באופן מתוכנן ולכן ההסתכלות על עבירות מס הן בעין ביקורתית ומביאה עימה השלכות בהתאם.

על מנת להקל על המערכת בסיווג עבירות המס השונות, המערכת ערכה מעין סיווג כללי של עבירות מס לשני סוגים עיקריים:

עבירות טכניות – סוג עבירות אלו הוא בעצם עבירות המתרחשות תוך כדי תהליך, כמו למשל טעות בחישוב גובה השומה או איחור בהעברת התשלום, עבירות אלו לרוב לא מגיעות לרובד פלילי.

עבירות מהותיות – אילו עבירות הנובעות מתכנון מוקדם מתוך מטרה ברורה להימנע מתשלום מיסים. העוברים על עבירה זאת הם מראש תחת ההגדרה של עבירה פלילית וחשופים לעונשים.

 

מתי מתרחשות עבירות מס?

עבירות מס כאמור מתרחשות כל הזמן. וברור ומובן שאיש לא בא מיוזמתו ומדווח על כך שעבר על החוק במכוון. לכן עבירות מס מתגלות כאשר ברשות המיסים או במשטרה מתנהלת חקירה עקב חשדות לקיומן של עבירות מס, אך מה הם המקרים בהם מתרחשות עבירות שכאלו ?

  • ניפוח הוצאות – הגדלת רישום ההוצאות על ידי נישום בצורה פיקטיבית היא דרך נפוצה להימנע מתשלום מיסים מכיוון שהגדלת ההוצאות מול ההכנסות מקטינות את שולי הרווח הנקי שבגינו משלמים מיסים. זוהי עבירה פלילית לכל דבר ועניין מכיוון שאדם מדווח דיווח שקר על מנת להנות מתשלום מופחת מזה הוא צריך.
  • יצירת חשבוניות פיקטיביות סוג פעולה זה יוצר מצב שבו הצד המדווח על חשבונית, לא מציג אותה למס הכנסה. העדר הדיווח יוצר מצב שבו החשבונית לא נמצאת במערכת המיסוי ולמעשה "נעלמת" בכך שני הצדדים נמנעים מתשלום מיסים כדין.
  • דיווח לקוי \ אי דיווח – על כלל ההכנסות שלנו יש לדווח לרשויות המס. זוהי המהות של הדיווח, בעבור דיווח זה נקבעת השומה של הנישום לגבי התשלום אותו הוא מחויב להעביר. במידה וקיבל כסף ללא הוצאת חשבוניות, אין עדות לקיום עסקה ולא משולם מס בגנה, לכן חוסר דיווח הוא עבירה מהחמורות ביותר בעולם המיסוי.
  • הלבנת הון כסף אשר מגיע ממקורות לא חוקיים כגון הימורים, זנות או פשיעה, סכומי כסף אלו מועברים לחברות קש אשר נמנעות מתשלום מיסים ובכך כסף שמגיע לרוב מפעילות פלילית אחת, הופך לעבירה פלילית גם במיסוי.
  • תשלום בשחור – בישראל נפוצה לאורך שנים צורת תשלום במזומן ללא הוצאת קבלה על מנת להימנע מתשלום המס, התשלום במזומן הוא ללא רישום קשה מאד לעקב אחריו.

 

מהי עבירת מס אזרחית

עבירות מס אזרחיות הן עבירות השייכות באופן מובהק לעבירות המס הטכניות הנובעות מטעות אנוש, חוסר ידיעה של הנהלים או דיווח שגוי שלא במתכוון. במקרה כזה פקיד השומה הנתקל במצב כזה יכול להחליט על סמך כלל הדוחות ודיווחי ההכנסות וההוצאות של נישום מסוים כי הוא מוצא ליקויים טכניים וישנם אי סדרים בדיווח אותם צריך להסדיר. במצב זה ברור שהתקיימה עבירה על חוקי המס והכלל שאומר שאי ידיעת החוק לא פותרת מעונש קיימת, אך קיימת נכונות מצד פקיד השומה לתקן את הדוחות ולהסדיר את המצב כך שניתן יהיה לגבות את תשלום המס בגובה הנכון ובמועד המתאים.

 

בשלב שבו יוסדר בין הנישום ופקיד השומה הדוחות באופן סופי, פקיד השומה יוכל להגיש לנישום את השומה הסופית והמתוקנת, ובכך יוכל הנישום לשלם את מה שהיה צריך מלכתחילה. העיקרון כאן הוא ההבנה שהייתה טעות טכנית, ויש לתקן אותה. הרצון הוא להגיע להסכמה לגבי גובה השומה ולשלם אותה. ייתכן מאד שגם במצבים אלו עדיין יידרש תשלום של קנס או אלמנט אחר של עונש קל מיוון שבכל זאת מדובר על עבירה שהתרחשה.

 

עבירות מס פליליות

עבירת מס פלילית היא בעצם מונח מטעה במקצת, היות שכל עבירת מס היא פלילית במהותה על פי הגדרת החוק. אם זאת, עבירות אשר שייכות לסוג העבירות המהותיות הן העבירות החמורות יותר, אלו עבירות שיש בהן מוטיב פלילי מהרגע הראשון של התיכנון, ועד שלב הביצוע וההוצאה לפועל של התוכנית. במקרים אלו מובן שהמוטיב האזרחי כבר לא תופס, והגישה היא פלילית וללא רצון או ניסיון להגיע להסדר בהנחה שנתגלתה התרמית. בעבירות פליליות ברגע שיש חשד והחקירה בעניינו שלתיק מסוים, הנישום הופך מיידית לחשוד ונאשם. במצב זה המסלול הפלילי תופס תאוצה ויש דרישה לבדיקת כלל המסמכים, ספר החשבונות, פנקסי הקבלות, מחשבי הארגון וכל פרט מידע שיכול לשפוך אור על העבירה שבוצעה.

עבירות השייכות למסלול הפלילי מועברות ישירות למחלקת החקירות של מס הכנסה וזהו הגוף שיחליט בסופו של דבר האם בוצעה עבירה ואם כן באיזה נפח.

אדם שעלה שלא בטובתו על המסלול הפלילי רצוי מאד שיהיה לו עורך דין לצידו, מישהו שיוכל לטעון עבורו ולייצג אותו בערכאות השונות. משרדנו מלווה נאשמים בעבירות מס בטיפול מול הרשויות בהצלחה גדולה, ולאחר ליווי של מקרים רבים לאין ספור, הניסיון והידע שרכשנו יהיו חבל ההצלה שלכם בסיטואציה מורכבת.

 

שאלות ותשובות                                                                                                                        

כל פעולה שהיא מעבר על חוקי המיסים בישראל ובתוך כך פקודת מס ההכנסה הן עבירות מס. עבירות מס הן עבירות פליליות במהותן והן נחשבות כגניבה מהקופה הציבורית.

על אף האמור לעיל בנוגע לעבירות מס, לעיתים ישנן עבירות מס הנגרמות בשגגה וללא כוונת מכוון, אלו עבירות שנוצרו עקב פעילות שוטפת שנפל בה רבב, אך ללא כוונה פלילית

עבירת מס אזרחית היא עבירה טכנית במהותה, בשל היותה עבירה שכזאת, רשויות המס בדמות פקיד השומה פועלים על מנת להסדיר את הלקונה שהתרחשה ללא שימוש בכלים פליליים.

זוהי עבירה המתבצעת במתכוונת ועונה לכל ההגדרות של מעבר על החוק במודע, ומכאן הטיפול בה עובר ישר למישור הפלילי בקרב רשויות המס העוסקות בחקירה וגילוי עבירות מס.

ההבדלים בין עבירות מס אזרחיות לפליליות