Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 20 ביקורות
js_loader

הגנה בחקירת מס

חקירת מס היא אירוע מכונן עבור כל מי שעובר אותה. יש בה לטלטל את העסק, מקור הפרנסה ולא פחות חשוב, את התא המשפחתי והחיים עצמם. לאחר חקירת מס עבור רבים מסלול החיים עלול להשתנות. מכיוון שכך, ישנה חשיבות גדולה לפעול נכון בעת הגנה בחקירת מס.

 

מהי חקירת מס?

חקירת מס היא פעולה כלכלית באופייה הנערכת על ידי מחלקות החקירות של רשות המיסים במחוזות הפזורים ברחבי הארץ. לעיתים קרובות משולבים בתוך תיקי חקירות המס גם פשעים נספים הנלווים לפשעי המס או משלימים אותם ובמקרה כזה החקירה תתבצע יחד עם משטרת ישראל (צוות חקירות מיוחד).

חקירת מס יכולה להתקיים אל מול אדם פרטי, לרוב עצמאי (נגד שכירים כמעט ואין חקירות) או חקירה מול תאגיד, ארגון או חברה. החקירה מתחילה כאשר קיים בסיס כלשהו לחשד בדבר פעולה הנוגדת את חוקי המיסוי, לרוב מדובר על העלמת הכנסות, שימוש בחשבוניות פיקטיביות, או אי דיווח על הכנסה (כסף שחור). חקירות מס יכולה להתחיל גם כאשר לא מוגשים דוחות בזמן או עבירות טכניות אחרות.

 

איך נפתחת חקירה שכזאת?

ברשות המיסים פועל מערך מודיעיני שעיקר תפקידו הוא איסוף מידע ונתונים הקשורים בעבירות על חוקי המס בישראל. במידה וגוף זה מוצא שיש מספיק נתונים המצביעים על פעולות לא כשרות, או אז נפתחת חקירה. במקרים אחרים, יכול להגיע מידע ממקור זה או אחר שיתניע את החקירה. ברמת העיקרון חקירת מס, תתבצע באופן דיסקרטי וסמוי על מנת לאסוף את הממצאים הראשוניים. בשלב הנוכחי, החשוד או החשודים לא מודעים לגבי העובדה שחקירה מתנהלת כנגדם. מטרת החקירה היא להגיע עם חומר מבוסס לשלב שבו החקירה הופכת מסמויה לגלויה.

 

סוגי חקירות מס

חקירת מס, כמו כל חקירה אחרת, מתחילה כאשר מתגלה חשד סביר לקיומן של ביצוע עבירות. במקרה של חקירת מס, הגוף המאתר לרוב חשדות שכאלו הוא פקיד השומה, או מצד מחלקת החקירות של מס בכנסה. החשד הוא לביצוע עבירות מס בצורות והיקפים שונים שהמטרה בחקירה היא לגבש את כלל החשדות לכדי כתב אישום או לחלופין לגבש תשתית ראייתית אשר תשפוך אור על צבר הראיות.  חשוב מאד להסביר, מרגע שמוגש כתב אישום כנגד אדם פרטי או ארגון, הופכים אותם באופן אוטומטי לעבריין מס וההשלכות בהתאם. אנו מזהים שני סוגים עיקריים של סוגי חקירות אשר אינם שונים מתחומים אחרים בחיים, וסוג שיטת החקירה מתנהל על פי הצורך של הרשות החוקרת. חשוב שאדם החש שיש סיכוי שחקירה תתנהל נגדו יכיר את סוגיה חקירות והמשמעויות שלהן.

חקירה סמויה – רובן המוחלט של החקירות מתחילות בשלב הראשון כחקירות סמויות. זוהי חקירה המתנהל כשמה, באופן סמוי, בשלב זה החוקרים מבקשים לאסוף מידע רב ככל האפשר על מושא חקירתם מבלי שהוא יחוש בכך. המטרה העיקרית של שלב זה הוא ביסוס החשדות בטרם יוכל מושא החקירה לפעול באופן שישבש את החקירה בכך שיעלים ראיות, ישנה דרכיו או יפעל באופן שיפריע או יסכל את החקירה. המטרה העיקרית כאמור הוא איסוף כל המידע החשוב בתיק שיוכל לאפשר לרשות המיסים להכין תיק ראיות מוצק.

חקירה גלויה – חקירה גלויה מגיעה ברו מכריע של המקרים כשלב השני בתהליך. ברגע שהחקירה הסמויה מסתיימת, או הופכת לפחות רלוונטית, או שרשות המיסים מגבשת תיק ראיות חזק דיו, החקירה עוברת ממצב סמוי למצב גלוי. זהו שלב מכריע וקריטי בחקירה מכיוון שהחשוד כבר מודע לאישומים ולגודל הבעיה בפניה הוא ניצב, עורכי הדין כבר מעורבים ולכן היא בעייתית יותר. אולם גם בעת הפיכת חקירה לגלויה, יכולים החוקרים להגיע אל מקום העסק, גם לבית פרטי ולהודיע לו במפתיע שהוא חשוד ובצו בית משפט יכולים לאסוף ראיות שיכולות להיות מפלילות כנגד הנאשם.

 

איך נזהה חקירת מס?

אחד המרכיבים החשובים בזיהוי העובדה שמתנהלת כנגד אדם או ארגון חקירה מסוימת היא היכולת לזהות סימנים המעידים על חקירה שכזאת. למרות העובדה שחקירות הן דיסקרטיות והנאשם לא מעודכן עליהם, יש לעיתים מקרים שבהם ניתן לחוש שאולי מתקיימת חקירה סמויה של רשות המיסים כנגדכם ואפשר לזהות אירועים חריגים, אירועים אשר אפשר לשים לב אליהם שלא התקיימו בעבר. מי שקרוב לוודאי יוכלו לשים לב לשינויים כאלו ואחרים, הם בעלי עסקים עצמאיים אשר עם תשומת לב והבנת השטח יוכלו להבחין בקיומה של חקירה על ידי כמה סימנים:

  1. רשות המיסים פונה אל רואה החשבון שלכם ומבקשת הבהרות לגבי נושאים מסיימים.
  2. פניות לא על פי ההרגל של רשויות המס על מנת לבחון את הפעילות העסקית שלכם.
  3. לקוחות וספקים שלכם מדווחים לכם שרשויות המס פנו אליהם וביקשו מידע על ההתנהלות מולכם ומול לקוחות אחרים.

במידה והבחנתם שישנם סימנים שתוארו כאן, יש סיכוי סביר שמתנהלת חקירה בעניינכם אצל רשויות המס. בידיהם אמצעים וכלים רבים לעקוב אחריכם. בין היתר ציטוט למכשירי הטלפון, כניסה לחשבונות הבנק ועד צווים מבית המשפט לחיפוש במחשבים שלכם. לכן חשוב להימנע מפעולות שיגררו אישומים נרחבים יותר כגון העלמת עדויות, הדחת עדים ועוד.

בנוסף, הדבר החשוב ביותר הוא פנייה לעורך דין מומחה בתחום שינחה אתכם בכל צעד הל מרגע זה, היות שלכל פעולה שלכם מעכשיו יש משמעות.

 

אל תוותרו על עורך הדין

חקירת מס היא עסק רציני ומורכב שהתנהלות לא נכונה בו עלולה להמית בעיות קשות על הנאשמים בהן. אדם יכול לחשוב שהוא מואשם בעבירה שנראית לו פעוטה ועלול למצוא את עצמו מאחורי סורג ובריח או עם קנס כספי גדול. מרגע שיש נגדכם חקירת מס, עליכם לשכור באופן מידי את שירותיו של עורך דין מומחה בתחום. אין אדם הנאשם בעבירות מסוג זה ויכול להתמודד עם המצב בעצמו. פעולות שקולות ומדודות מצידכם יכולות להיות ההבדל בין הוכחת החפות שלכם או הפחתה משמעותית של העונש אותו אתם עלולים לספוג. עורך דין מומחה למיסוי יוכל לנווט את הספינה בצורה כזאת שתהיה לכם שליטה על המצב. כמו כן יוכל עורך הדין לטעון את הטיעונים הנכונים בבתי המשפט ובערכאות השונות. העובדה המצערת מעט שרוב מוחלט של הנאשמים בעבירות מס הם אנשים פשוטים שנקלעו לסיטואציה, מגבירה את הצורך בהגנה מפני חקירת מס, הגנה שכזאת יכולה להתבצע רק על ידי הטובים ביותר, משרדנו טיפל וייצג לאורך השנים לקוחות רבים בתביעות מס מסוגים שונים והיקפים שונים, נשמח להעניק גם לך את השירות הטוב ביותר שיש בשוק.

חקירת מס היא פעולה המבצעת רשות המיסים כאשר עולה אצלה חשד שנישום מסוים פועל באופן שאינו עולה בקנה אחד עם החוק והוא מבצע עבירות מס.

חקירה נפתחת כאשר ישנן עדויות על פעילות לא תקינה ומצטברות עדויות בדבר פעולות לא תקינות.

חקירה סמויה היא חקירה אשר מתבצעת כנגד מישהו ללא ידיעתו, חוקרי רשות המיסים אוספים מידע וחומרים היכולים להרשיע נישום, באופן סמוי ולהביא להרשאתו.

עורכי הדין הם המומחים לטיפול בחקירות מס, אדם מן השורה לא בקיא בחומר. לכן בכל חקירה המתנהלת נגדכם, הפעולה הראשונה לעשות היא פניה לעורך דין.                                                                                                

הגנה בחקירת מס