Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 20 ביקורות
js_loader

תפקידו של עורך דין מע"מ בניהול נושאי מס ערך מוסף (מע"מ)

מס ערך מוסף (מע"מ) הוא אחד המסים המשמעותיים ביותר במשק הישראלי. הוא משפיע על כל עסק ויחיד, ומעורר לא מעט שאלות ואתגרים. במאמר זה נבחן לעומק את תפקידו של עורך דין מע"מ בניהול נושאי מס ערך מוסף (מע"מ), ונראה כיצד הוא יכול לסייע לעסקים ולנישומים יחידים להתמודד עם המורכבות של המע"מ.

 

מהו מס ערך מוסף (מע"מ) ולמה הוא משמש בעצם?

מיסים הם נדבך חיוני במדינה מודרנית. הם משמשים למימון שירותים ציבוריים חיוניים ולצמצום פערים חברתיים. אחד המסים המשמעותיים והחשובים ביותר אצלנו בישראל, הוא מס ערך מוסף, או בקיצור – מע"מ. למרות חשיבותו הרבה, ישנה לעיתים אי הבנה לגבי אופן הפעולה של המס הזה ולכן בשורות להלן נסביר מהו מע"מ בדיוק, כיצד הוא נגבה, ומה תפקידו של עורך דין מע"מ בניהול נושאי מס ערך מוסף (מע"מ).

 

על אילו מוצרים ושירותים המע"מ מוטל?

מס ערך מוסף הוא מס המוטל על תוספת הערך שעובר מוצר או שירות בכל שלב בשרשרת הייצור והשיווק, מחומר הגלם ועד למכירה לצרכן הסופי. כך למשל בתהליך ייצור חולצת כותנה, המס יוטל בכל שלב: מרכישת הכותנה הגולמית על ידי מפעל הטקסטיל, דרך ייצור בד הכותנה ותפירת החולצה, ועד למכירתה בחנות. בכל שלב, העסק משלם מע"מ על ההוצאות שלו (תשומות) ומקבל זיכוי עליו, וגובה מע"מ מהלקוח הבא בשרשרת (עסקאות). ההפרש בין השניים מועבר לרשויות המס. בסופו של דבר, כל נטל המס מגולגל על הצרכן הסופי הרוכש את המוצר.

 

כמה מע"מ משלמים וכיצד הוא מחושב?

סכום המע"מ בישראל מחושב כשיעור קבוע ממחירה של העסקה, ועומד נכון ליום על שיעור של 17% מעלות המוצרים או השירותים שנרכשו.

 

מי רשאי לגבות מע"מ ומי לא?

עוסקים מורשים וחברות בע"מ בארץ, נדרשים לשלם לרשות המיסים מע"מ בגין עסקאותיהם ולכן רשאים לגבות מלקוחותיהם מס ערך מוסף (מע"מ). את המע"מ שעסקים אלו גובים מלקוחותיהם, הם מעבירים אל רשות המסים. מנגד הם זכאים לקיזוז המע"מ שהם משלמים לספקיהם בגין רכישותיהם והוצאותיהם העסקיות (מס תשומות), מתוך סכום המע"מ שהם מעבירים לרשות המיסים. לעומת זאת, עוסקים פטורים בישראל (עסקים עצמאיים שמחזור הכנסותיהם השנתיות מהעסק נמוך מ- 120,000 ₪ (נכון ל- 2024) פטורים מתשלום מע"מ ולפיכך אינם רשאים גם לגבות אותו מלקוחותיהם או לקזז מס תשומות מהוצאותיהם.

 

אופן גביית מס ערך מוסף בישראל – כיצד גביית המע"מ מבוצעת הלכה למעשה?

גביית מע"מ מתבצעת באופן עצמי על ידי העסקים. בכל חודש, כל עסק מחשב את סך המע"מ ששילם על הוצאותיו (מס תשומות) ואת סך המע"מ שגבה ממכירותיו (מס עסקאות). אם סכום מס העסקאות גבוה ממס התשומות, ההפרש מועבר לרשויות המס. במקרה ההפוך, אם היו יותר הוצאות מהכנסות בתקופה מסוימת, העסק יכול לקבל החזר מס. מבחינת רשויות המס, השיטה די יעילה, כי גביית המס מתפזרת על פני כל חוליות שרשרת הערך וכל עסק "מפקח" על העסק שלפניו בשרשרת ודואג לקבל ממנו חשבונית מס כדי לקבל זיכוי מס התשומות.

 

מה תפקידו של עורך דין מע"מ בניהול נושאי מס ערך מוסף (מע"מ) מול רשות המיסים?

למרות הפשטות היחסית של שיטת הגבייה של המע"מ בישראל, ישנם לא מעט מקרים בהם מתעוררות בעיות ומחלוקות בין העסקים לרשויות המס בארץ בכל הנוגע לגביית ותשלום מע"מ.
כאן נכנס לתמונה עורך דין מע"מ. תפקידו המרכזי הוא לטפל בתביעות של רשויות המס כנגד עסק או יחיד שנחשד בעבירות מע"מ, כגון אי דיווח על עסקאות, ניכוי מס תשומות שלא כדין, אי העברת מע"מ שנגבה לרשויות, ועוד.

עורך דין מע"מ מייצג את הלקוחות שלו מול רשויות המס, בודק את הליקויים שהתגלו, ומנסה להגיע להסדר או פשרה עם רשויות המס, תוך צמצום הקנסות והעיצומים. במקרים מסוימים הוא מגן על הלקוח בערכאות משפטיות אם מוגש נגדו כתב אישום פלילי בגין העבירות שביצע לכאורה.

עורך דין מע"מ גם מסייע ללקוחותיו בתכנון מס אופטימלי ובהתנהלות תקינה מול רשויות המס בנושאי מע"מ.

 

עורך דין מע"מ להסדרת מצבים מיוחדים כדוגמת מע"מ אפס ועוסק פטור

בחלק מהמקרים החוק קובע שיעור מע"מ מופחת או אפסי על עסקאות מסוימות. למשל, על מכירת פירות וירקות טריים חל מע"מ בשיעור אפס, וגם תיירים זכאים לפטור או להחזר מע"מ על קניותיהם בישראל. במקרים כאלה, העסק לא גובה מע"מ מהלקוחות אבל יכול עדיין לנכות את מס התשומות ששילם, ולקבל בפועל החזרי מס מהמדינה. זה מחייב בדיקה קפדנית של הזכאות לפטור או מע"מ אפס בכל מקרה ומקרה.

מצב מיוחד נוסף הוא של עוסק פטור. אלו הם עסקים קטנים עם מחזור שנתי נמוך. עסקים כאלה פטורים מגביית והעברת מע"מ, אבל גם לא יכולים לנכות מס תשומות. עוסק פטור שבכל זאת גובה מע"מ מלקוחותיו עובר למעשה על החוק ועלול להסתבך עם רשויות המס.

גם במקרים אלו עורך דין מע"מ יכול לסייע לנישומים ובעלי תיקי עוסק להסדיר את מעמדם ואת המחלוקת מול רשות המיסים ולצמצם את חשיפתם לסנקציות פליליות ואזרחיות שונות.

 

חשיבות הייעוץ המשפטי בנושאי מע"מ להימנעות מהליכים פליליים ומנהליים

מע"מ הוא תחום מורכב שכל טעות קטנה בו עלולה לעלות ביוקר לעסק. לכן מומלץ מאוד לכל עסק, ובמיוחד לעסק חדש, להתייעץ עם עורך דין מע"מ כדי לוודא ציות לכל ההוראות הרלוונטיות, לתכנן נכון את פעילות העסק מבחינת המיסוי, ולקבל ליווי שוטף למניעת בעיות עתידיות מול רשויות המס.

בנוסף, חשוב מאוד לפנות לעורך דין בהקדם במקרה של מחלוקת שמתעוררת עם רשויות המס או חשד לעבירות מע"מ. התערבות משפטית מוקדמת של עורך דין מע"מ מיומן יכולה לחסוך צרות רבות, כגון קנסות כבדים, עיצומים כספיים, ואפילו הליכים פליליים. עורך דין מע"מ ילמד את המקרה לעומק, ינהל את ההליכים מול רשויות המס, יסייע בהכנת הטיעונים וההסברים הנדרשים, ובמידת הצורך גם ייצג את הלקוח בהליכים המשפטיים.

בסיכום הדברים, מס ערך מוסף הוא מס חשוב ומשמעותי במשק הישראלי, אך הוא גם מורכב ולעיתים מעורר בעיות ומחלוקות. לעורך דין מע"מ יש תפקיד מפתח בסיוע לעסקים ויחידים להתנהל נכון ולמנוע או לפתור סכסוכים עם רשויות המס בנושאי מע"מ. משכך, חשוב שכל עסק יהיה מודע לחשיבות הייעוץ המשפטי המקצועי בתחום ויפנה לעזרה במידת הצורך, שהרי ניהול נכון של נושא המע"מ חיוני לפעילות עסקית תקינה ורווחית.

 

לסיכום

מס ערך מוסף הוא נושא מורכב ורגיש שיכול להציב אתגרים משמעותיים בפני עסקים ויחידים. תפקידו של עורך דין מע"מ הוא לסייע ללקוחותיו להתמודד עם אתגרים אלה, החל מתכנון מס אופטימלי, דרך ייצוג מול רשויות המס במקרה של מחלוקות, ועד הגנה בהליכים משפטיים במקרה הצורך.

אם אתם מתמודדים עם בעיות או שאלות בנושא מע"מ, אל תהססו ליצור קשר עם משרד עו"ד מע"מ משה קריסי לקבלת ליווי ותמיכה משפטית מלאה מול רשויות המע"מ.