Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 20 ביקורות
js_loader

אי דיווח ותשלום מס על הכנסות מהשכרת דירה/ות – היבטים פלילים ואזרחיים

במדינת ישראל, לאי דיווח ותשלום מס על הכנסות מהשכרת דירה/ות – היבטים פלילים ואזרחיים חמורים, ובכלל זה קנסות גבוהים מאוד ועונשי מאסר ארוכים. כדי להימנע ממצב שבו אתם עומדים לדין בשל העלמת מס על הכנסות מדמי שכירות, חשוב להכיר את מסלולי המס ושיעורי המס שיש לשלם על השכרת נכס למגורים ולפעול בליווי של עורך דין מיסים להימנעות מטעויות מיותרות שעלולות לעלות לכם ביוקר.

 

היבטים פליליים ואזרחיים של אי דיווח ותשלום מס על הכנסות מהשכרת דירה

אדם בישראל שאינו מדווח ומשלם מיסים כחוק בגין הכנסותיו מהשכרת דירה או דירות – חושף את עצמו להליכים אזרחיים ופליליים כאחד. ההליך הפלילי נוטה להיות ארוך ומתמשך ובסופו בית המשפט עלול לגזור על הנאשם קנס כספי גבוה במיוחד ואף עונש מאסר בפועל. לכך נלווה גם רישום פלילי, המהווה מעין "כתם" בעברו של אותו אדם, אשר פוגע בשמו הטוב, בעסקיו וביכולתו להתפרנס בכבוד.

במישור האזרחי, לרשות המיסים ישנה האפשרות להוציא לנישומים שהעלימו מס על הכנסות משכירות, שומת מס גבוהה ביותר בשיעור מס גבוה מכפי שהיו מתבקשים לשלם ככל שהיו מדווחים על הכנסתם מהשכרת הנכס כחוק. זאת בנוסף להטלת קנסות כספיים כבדים מצד רשות המיסים, בשל אי תשלום המס במועד. לא אחת, רשות המיסים מטילה על מי שהעלימו מס על הכנסות משכירות, גם סנקציות נלוות כדוגמת אי הכרה בהוצאות שהוצאו בגין הנכס ועוד.

 

מהם מסלולי המס ושיעורי המס שיש לשלם על השכרת נכס למגורים?

להלן מסלולי המס ושיעורי המס שיש לשלם כנגד השכרת דירה/ות:

 

1. מסלולי פטור חלקי או מלא ממס:

חוק מס הכנסה (פטור ממס על הכנסות משכר דירה למגורים), תש"ן 1990 מוגדרים, בין השאר, מספר תנאים מצטברים שבהם מתאפשרת קבלת פטור חלקי או מלא מתשלום מס בגין הכנסות מדמי שכירות של דירה או דירות למגורים במדינת ישראל. בהתאם לכך, למשל:

  • על הדירה לשמש למטרת מגורים בלבד עבור השוכר וקיים חוזה שכירות או הצהרה בכתב על כך.
  • הדירה לא תהיה רשומה כעסקו של המשכיר ואינה חייבת רישום כעסק.
  • הנכס מושכר לשוכר יחיד. אפשר גם להשכיר לשוכר במעמד חברה ככל שניתן אישור לכך ממנהל רשות המסים.
  • ההכנסה החודשית המדווחת מדמי השכירות תכלול את כלל הכנסותיו של הנישום מכלל דירות המגורים שהוא, ילדיו הקטינים או בן זוגו שמתגורר עמו משכירים.
אי דיווח ותשלום מס על הכנסות מהשכרת דירה/ות – היבטים פלילים ואזרחיים
אי דיווח ותשלום מס על הכנסות מהשכרת דירה/ות – היבטים פלילים ואזרחיים

מסלול פטור מלא:

ככל שסכום ההכנסה החודשית מהשכרת דירה או דירות איננו עולה על סכום חודשי ממוצע במהלך שנת המס העומד על 5,196 ש"ח (נכון לשנת 2022), יינתן פטור מלא בגין ההכנסה מהשכרת הדירה בהינתן שהיא עומדת בתנאים הנ"ל. תקרת הפטור מתעדכנת משנה לשנה ויש לבדוק אותה.

מסלול פטור חלקי:

ככל שסכום ההכנסה החודשית הממוצעת מהשכרת דירה או דירות בשנת מס נתונה, עולה על תקרת הפטור הנ"ל אך איננו עולה על כפל סכום התקרה (שהוא 10,392 ש"ח – נכון לשנת 2022), יינתן פטור חלקי בגין ההכנסה מהשכרת הדירה.

 

2. מסלול מס מופחת בשיעור של 10%:

במידה ויש לכם הכנסות מהשכרת דירה/ת למגורים, ישנה האפשרות לתשלום מס מופחת בהיקף של 10%, בתוך 30 ימים מסוף שנת המס שבה ההכנסה מדמי השכירות על הדירה/ות נוצרו.

להלן התנאים המזכים וההגבלות: 

  • ההכנסות מהשכרת הנכס לא נעשו במסגרת עסק או חברה להשכרת דירות.
  • ההכנסה השנתית מדמי השכירות לא תעלה על תקרת ההכנסות משכירות שמחייבת הגשת דוח מס שנתי.
  • הנישום מחזיק בתיק מס הכנסה ובהעדר תיק כזה, ימלא טופס 3302 ויגישו במשרדי פקיד שומה באזור מגוריו לפני שימשיך בתשלום.
  • הנישום לא יוכל לנכות או לקזז את הוצאותיו, ולא יהיה זכאי לפטורים וזיכויים אחרים במסלול זה.

 

3. מסלול תואם מדרגות מס:

במקרה זה, יקבע אחוז המס השולי שישלם המשכיר, על פי שיעור הכנסותיו הכולל. במסלול הזה כן קיימת האפשרות לבקשת הכרה בהוצאות שוטפות על הדירה/ות, הנדרשות לייצור ההכנסה מהשכרתה.

באשר להכנסות מהשכרת הנכס, תעמוד מדרגת המס הבסיסית על 31%, אלא אם למשכיר מלאו בשנת המס הנתונה 60 שנים – או אז תעמוד מדרגת המס הבסיסית שלפיה ימוסו הכנסותיו משכירות על 10%. חשוב לדעת שהבחירה במסלול מיסוי זה, כרוכה בהגשת דוח שנתי לרשות המיסים.

 

עמדת בתי המשפט בישראל לגבי העלמת מס על הכנסות מהשכרת נכסים למגורים

בתי המשפט בישראל מתייחסים בחומרה רבה להעלמת מס של הכנסות מהשכרת דירות למגורים. בשנים האחרונות קיימת מגמה של אכיפה מוגברת וענישה מחמירה מבעבר כנגד מעלימי מיסים בישראל, כחלק מהמאבק בתופעת ההון השחור ועבירות צווארון לבן. על רקע זה נפסקים בבתי משפט עונשי מאסר וקנסות כבדים נגד נאשמים בהסתרת נכסים מרשויות המס.

בהתאם לכך, במידה ונפתחה כנגדכם חקירת מס או חקירה פלילית, או שהוגש כתב אישום כנגדכם בהקשר זה, כדאי מאוד ליצור קשר בהקדם האפשרי עם עורך דין מיסים המתמחה בעבירות צווארון לבן, ורצוי כבר משלבי החקירה הראשוניים, על מנת שתוכלו להעניק לעצמכם את ההגנה המשפטית שלה תזדקקו.

עמדת בתי המשפט בישראל לגבי העלמת מס על הכנסות מהשכרת נכסים למגורים

 

לסיכום: כך תימנעו מכתב אישום בגין אי דיווח ותשלום מס על הכנסות מהשכרת דירה/ות

העונשים המוטלים על נאשמים שהורשעו בעבירות מס בשנים האחרונות, הם כאמור, כבדים משמעותית מבעבר. הרשעה בעבירות אלו גוררת כאמור גם רישום פלילי שמלווה את הנאשם לשארית חייו ונוטה לפגוע בו גם מקצועית ותעסוקתית.

לכן אם אתם עומדים לקראת הגשת כתב אישום כנגדכם בגין אי דיווח או תשלום מס על הכנסות מהשכרת דירה/ות – פנייה לייצוג משפטי של עו"ד לענייני מיסוי הוא הדרך לבצע בקרת נזקים יעילה. לא אחת, עו"ד מסים טוב מצליח להמיר לטובת מרשו את כתב האישום בהליך כופר שמשמעו תשלום של סכום כספי מסוים בתמורה לעצירת ההליכים הפליליים ללא הגשת כתב אישום.

כמובן, הדרך הטובה ביותר להימנע מהגשת כתב אישום בגין אי דיווח על הכנסות משכירות, היא להימנע ממצב זה מלכתחילה. אולם גם אם החלטתם בדיעבד שברצונכם לפעול לתיקון הנעשה לפני שרשות המיסים תגלה את המחטף, כדאי לעשות זאת באמצעות עורך דין מיסים מנוסה כדי לצמצם את הסיכון לסנקציות בעקבות האיחור בתשלום המס.

משרד עורך דין משה קריסי ישמח לספק לכם מענה אישי, דיסקרטי ומקיף בנושא אי דיווח ותשלום מס על הכנסות מהשכרת דירה/ות והפעולות הנדרשות לבקרת נזקים נבונה מול רשויות המס. פנו למשרדנו כעת לקביעת שיחת ייעוץ עם חיסיון מלא.