Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 20 ביקורות
js_loader

קיבלתי חשבונית מספק איך אני נזהר שהיא לא פיקטיבית?

חוששים מהאפשרות לקבלת חשבוניות פיקטיביות מספקים שעמם אתם עובדים? קבלת חשבוניות פיקטיביות היא אכן חשש לגיטימי לאור העובדה שדיווחים כוזבים לרשות המסים נוטים לסבך עסקים ולפגוע בזכויותיהם. יחד עם זאת, גם מזה יש דרכים להימנע ובשורות הבאות נדון בהן בפרוטרוט.

 

מדוע קבלנים מגישים חשבוניות פיקטיביות?

תשלום מיסים הוא הכרחי עבור כל מדינה לשם התנהלות מיטבית מבחינה תקציבית. חובת תשלום המס חלה על כולם, אם כי יש הרבה אנשים שמנסים להתחמק מתשלום מס בצורות כאלו ואחרות. אחת הדרכים להימנעות מתשלום מס היא הנפקת חשבונית פיקטיבית ללקוח. חשבוניות פיקטיביות הן חשבוניות עליה המנפיק אינו משלם למע"מ את חובו, ולמעשה הוא עובר על החוק.

החוק הוא ברור מאוד עבור אנשים המתחמקים מתשלום מס, והם יכולים בקלות לקבל עונש מאסר של כמה שנים. עם זאת, לא הרבה אנשים יודעים, שגם מקבלי החשבונית מסתכנים בסנקציות, אם הם אינם נזהרים ולא בודקים שהחשבונית לגיטימית.

 

האם מקבל החשבונית הפיקטיבית נמצא בסכנה ממשית?

עבור רשויות המיסים, קל יחסית לעקוב אחרי חשבוניות פיקטיביות, כאשר שלטונות המס מבצעים התאמה בין הדיווח של מקבל התשלום לבין מוציא החשבונית. הפקת החשבוניות הפיקטיביות הוא תופעה נפוצה בענפי הבניין, כוח האדם, הניקיון, השמירה, האבטחה ושיווק הדלק. עבור מי שקיבל חשבונית פיקטיבית, יש אכן סנקציות פוטנציאליות, וזה לא משנה שהוא אינו היה מודע לכך בכלל.

למעשה, קבלת חשבונית פיקטיבית מהווה אי הכרה במע"מ התשומות הכלול בחשבונית, במה שמהווה אובדן של 17 אחוז (שיעור המע"מ) מהתשלום שהיה אמור להתקבל בחזרה ממע"מ בגין אותה חשבונית. עם זאת, הסנקציות הגדולות הן המשמעותיות יותר.

 

אילו סנקציות עומדות בפני מקבלי חשבונית פיקטיבית?

אנשים אשר לא שמו לב לחשבונית הפיקטיבית ואף ניסו להזדכות על המע"מ, חשופים לאישומים פליליים ולעונשים חמורים במיוחד. מרבית האנשים כלל לא היו מבקשים להזדכות על המע"מ לו ידעו שהחשבונית פיקטיבית, ולכן, הרבה אנשים תמימים לכאורה, אזרחים שומרי חוק מן הישוב, למעשה חשופים לסנקציות גדולות מאוד ואישומים פליליים, על לא עוול בכפם.

העניין הוא לדעת להיזהר מהחשבוניות הפיקטיביות ואם הן התקבלו, לדווח עליהן מיד לרשויות. אי דיווח לרשויות, במיוחד במקרים בהם מזהים בעיה פיזית בחשבונית, היא בעייתית מאוד. אז איך יודעים לזהות חשבוניות פיקטיביות?

קיבלתי חשבונית מספק איך אני נזהר שהיא לא פיקטיבית?
קיבלתי חשבונית מספק איך אני נזהר שהיא לא פיקטיבית?

איך אפשר להקטין את הסיכוי לקבלת חשבונית פיקטיבית?

יש כמה דרכים לזהות חשבוניות פיקטיביות, והן פשוטות יחסית:

  • קבלת תעודת של החברה איתה עושים עסקים מרשם החברות
  • הפקת דוח רשם החברות עדכני של החברה
  • בקשת הצגת תעודת עוסק מורשה
  • הפקת אישור ניכוי מס במקור של החברה
  • קבלת פרוטוקול מורשה חתימה של החברה
  • לבקש פגישה ות.ז של בעלי המניות בחברה איתם עושים עסקים
  • אישור מקורי מרואה חשבון מורשה של החברה
  • חתימה על הסכם עבודה רשמי עם קבלן המשנה
  • לא לשלם לאף קבלן משנה לאחר שיש את כל האישורים הרשמיים
  • ליצור קשר עם רואה חשבון מוסמך מטעמכם לבדיקת החשבונית

 

מדוע חשוב להתנהל נכון מול רשויות המס הן כחברה והן כאדם פרטי?

כל מי שמתעסק עם העברת כספים צריך להיות מאוד זהיר גם בתשלום, אך גם בקבלה של הכספים. חשוב להיות אקטיביים כאשר מקבלים קבלות ולבטח כאשר מדובר בסכומים גדולים במיוחד. כאשר מדובר על אותם סכומים רציניים, רצוי מאוד לעבוד עם אנשי מקצוע ולראות שאף אחד לא מנסה לעבוד עליכם.

יש לשמור על תיעוד של העסקאות, לבקש ערובות ולא לשלם או לדרוש החזרים עד שהכל נראה לגיטימי ועובר את כל דרישות הסף לקבלת חשבונית. חשוב לדרוש הסברים מקבלני המשנה על כל פעילות המתבצעת ולראות שאין שינוי בספקים תוך כדי עבודה. פעולות אלה יחסכו הרבה מאוד אי סדר בהמשך

מדוע חשוב להתנהל נכון מול רשויות המס הן כחברה והן כאדם פרטי?

 

על חשיבות ניהול העסק תוך ייעוץ מרואה חשבון מוסמך ועורך דין מומחה למיסוי

הדבר הכי נכון שאפשר לעשות הוא לעבוד עם רואי חשבון מקצועיים המבינים בתחום. אנשים אשר מקבלים חשבוניות ועובדים עם קבלני משנה אלו אנשים שצריכים עזרה לוגיסטית בנושא הכלכלי, והם גם מועדים לפורענות. כמו שנכתב כאן, אנשים חשופים לפגיעה גדולה מאוד גם אם הם לא מודעים למה שקורה סביבם, אלא רק לא מבצעים ביקורת על חשבוניות המתקבלות מקבלני משנה.

במיוחד אם עובדים בענפים המועדים לפורענות, חשוב לשמור על הסדר, להיוועץ  בעו"ד מיסים טוב לקראת התקשרויות עם ספקים חדשים ולבצע פעולות אקטיביות על מנת להימנע מסנקציות בהמשך הדרך.

 

לסיכום: מי יכול לעזור לי בנושא חשבוניות פיקטיביות מספקים?

משרד עו"ד משה קריסי פועל בתחום המיסים כבר למעלה מעשרים שנים. הרקע המקצועי של עו"ד קריסי כיוצא רשות המיסים, לצד ניסיונו המעשי הרב בייצוג יחידים ותאגידים מול מס הכנסה, מע"מ והביטוח הלאומי, מאפשרים לכל לקוח/ה המגיעים למשרדנו ליהנות מייעוץ משפטי ברמה הגבוהה ביותר.

גם בהקשר להתנהלות חוקית מול ספקים והתמודדות עם חשבוניות פיקטיביות או חשד לעבירות מס, עורך דין קריסי יכול לספק לכם סיוע משפטי מועיל ביותר שיסייע לכם להגן על עצמכם מפני חקירות מס מיותרות או להתמודד עמן בהצלחה, במידה ונקלעתם למצב בעייתי מול רשות המסים.

לתיאום ייעוץ משפטי דיסקרטי בנושא חשבוניות פיקטיביות ועבירות מס – לחצו כאן!