Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 20 ביקורות
js_loader

ההבדלים בין חשבוניות פיקטיביות להונאות מס אחרות

חשבוניות פיקטיביות הפכו לנגע חמור במשק הישראלי. מדי יום מתגלות עבירות חדשות של הנפקת חשבוניות כוזבות, שנועדו לאפשר לבעלי עסקים להתחמק מתשלום מיסים כדין. עם זאת, חשוב להבין שחשבוניות פיקטיביות שונות במובנים מסוימים מהונאות מס אחרות הנעשות באמצעות חשבוניות. המאמר הנוכחי יבחן את ההבדלים בין חשבוניות פיקטיביות להונאות מס אחרות המבוצעות באמצעות חשבונית מנופחת או חשבונית זרה – הן במניעים לביצוען, באופי העבירה ובחומרת הענישה הצפויה.

 

חשבוניות פיקטיביות – במה מדובר?

חשבונית פיקטיבית מוגדרת כחשבונית שהוצאה ללא עסקה אמיתית מאחוריה. כלומר, הסחורה או השירות שעבורם הונפקה החשבונית מעולם לא סופקו בפועל, או לחילופין – פרטי העסקה או העוסק המופיעים על גבי החשבונית – מפוברקים.

 

כיצד החוק מגדיר חשבוניות פיקטיביות?

אמנם אין הגדרה מדויקת בחוק למונח "חשבונית פיקטיבית", אך בפסיקה נקבע כי מדובר בחשבונית שאינה משקפת נכונה את העסקה שהתרחשה במציאות.

בפועל, ישנן דרכים רבות שבהן מתבצעות הנפקת חשבוניות פיקטיביות. למשל:

  • הנפקת חשבונית על ידי מי שאינו עוסק מורשה או בעל עסק.
  • הנפקת חשבונית ללא קיומה של עסקה בפועל.
  • הנפקת חשבונית המשקפת עסקה שונה מהעסקה שהתרחשה.
  • זיוף חשבונית של עוסק אמיתי.
  • ועוד

כפי שניתן להבין, חשבוניות פיקטיביות מכל סוג שהוא, עלולות להוביל להרשעה בהונאות מס ולכן יש להימנע מהן או לפחות לבדוק היטב כל חשבונית לפני ניכוי מס תשומות.

 

מה המניע העיקרי לשימוש בחשבוניות פיקטיביות?

בעלי עסקים רבים בארץ נקלעים לפיתוי להשתמש בחשבוניות פיקטיביות כדי להתחמק מתשלום מיסים, מבלי להבין את משמעות הצעד. הלכה למעשה, הוצאת חשבונית פיקטיבית כמו גם השימוש בה, הינה עבירה אזרחית ופלילית כאחד. משכך, בעלי עסקים המשתמשים בחשבוניות הללו מסכנים את עצמם ואת העסק שלהם בסנקציות מנהליות, חשבונאיות ומיסוי, כמו גם בעונשים פליליים.

ההבדלים בין חשבוניות פיקטיביות להונאות מס אחרות
ההבדלים בין חשבוניות פיקטיביות להונאות מס אחרות

 

מהם עיקרי ההבדלים בין חשבוניות פיקטיביות להונאות מס אחרות המבוצעות באמצעות חשבוניות כוזבות?

הפקה ושימוש בחשבוניות פיקטיביות מכל סוג שהוא, מהוות עבירות מס לכל דבר ועניין וככאלו, הן חושפות את מבצעיהן להליכים פליליים ומנהליים כאחד. יחד עם זאת, במובנים מסוימים קיימים הבדלים בין חשבוניות פיקטיביות "קלאסיות" לבין הונאות מס אחרות הנערכות תוך שימוש בחשבוניות כוזבות מסוג חשבונית "מנופחת" או חשבונית זרה.

 

ההבדל בין חשבונית פיקטיבית "קלאסית" לחשבונית מנופחת

קודם דיברנו על חשבוניות מס פיקטיביות קלאסיות שאינן משקפות כלל עסקה אמיתית. אולם קיים סוג נוסף של חשבונית פיקטיבית המכונה "חשבונית מנופחת".

במקרה של חשבונית מנופחת, החשבונית אמנם הונפקה עבור עסקה אמיתית שהתקיימה, אך סכום החשבונית גדול באופן משמעותי מסכום העסקה בפועל.

מטרת "ניפוח" החשבונית היא לאפשר לעוסק המורשה לנצל אותה כדי לקזז סכומי מס גבוהים יותר, שלא כדין.

כלומר, חשבונית מנופחת אמנם מתבססת על עסקה אמיתית, אך עדיין נחשבת לחשבונית פיקטיבית מכיוון שאינה משקפת נאמנה את העסקה שהתרחשה.

 

ההבחנה בין חשבונית פיקטיבית "קלאסית" לחשבונית זרה

המושג "חשבונית זרה" שימש בעבר לתיאור מצב שבו הופקה חשבונית שאמנם שיקפה עסקה אמיתית, אך לא תיעדה במסמך את הצדדים שהיו מעורבים בעסקה בפועל. אולם כיום חשבונית זרה נחשבת לחשבונית פיקטיבית לכל דבר ועניין מבחינת רשויות מע"מ.

כלומר, חשבונית זרה אינה משקפת במדויק את העסקה שהתרחשה ולכן נחשבת לחשבונית פיקטיבית, אשר בגינה עוסקים נחקרים ומועמדים לדין פלילי ביוזמת מע"מ.

יחד עם זאת, לעיתים ניתן להכיר בחשבונית זרה כהוצאה לצורכי מס הכנסה, שכן מדובר בעסקה אמיתית שבוצעה ושולמה בפועל. עם זאת, לעניין קיזוז מע"מ, מדובר בחשבונית פיקטיבית לחלוטין.

לסיכום, חשבונית זרה גם היא חשבונית פיקטיבית מבחינת משרדי מע"מ. ככזו, היא עלולה לחשוף את המשתמש בה להליכים פליליים, גם אם משקפת עסקה אמיתית.

 

כיצד נקבעים העונשים על שימוש בחשבוניות פיקטיביות "קלאסיות"?

בשנים האחרונות חלה החמרה משמעותית בענישה המוטלת על עברייני מס, לרבות אלה המשתמשים בחשבוניות פיקטיביות.

סוג וחומרת העונש תלויים בפרמטרים שונים כגון סכום החשבוניות, היקף ההונאה, מהות העבירות ורמת התחכום שלהן.

לדוגמה, הנפקה של חשבוניות פיקטיביות במיליוני שקלים, צפויה להוביל לענישה של מאסר ממושך בפועל. לעומת זאת, חשבוניות כוזבות בהיקף נמוך יחסית וללא זיוף, עלולות להסתיים בעונש מקל יותר.

יתרה מכך, במקרים מסוימים ניתן להמיר הליך פלילי בקנס כספי גבוה המכונה "כופר". אולם בעבירות חמורות מוגשים כתבי אישום ונגזרים עונשי מאסר בפועל לתקופות ארוכות.

בנוסף לענישה פלילית, מטילה רשות המסים גם קנסות ו"כפל מס" על משתמשים בחשבוניות פיקטיביות.

 

האם יש הבדלים בחומרת הענישה בגין שימוש בחשבונית פיקטיבית "רגילה" או מנופחת לבין חשבונית זרה?

בניגוד לחשבונית פיקטיבית "קלאסית", חשבונית זרה משקפת עסקה אמיתית שהתרחשה בפועל, כאשר הסכומים הרשומים בה נכונים. עם זאת, החשבונית הונפקה על ידי גורם אחר מזה שסיפק בפועל את השירות או המוצר.

מכיוון שאין זהות בין הצדדים בעסקה לבין מנפיק החשבונית, מסווגת חשבונית זרה כסוג של חשבונית פיקטיבית. יחד עם זאת, בניגוד לסוגי הונאות מס אחרים המתבצעים באמצעות חשבוניות פיקטיביות קלאסיות או מנופחות, במקרה של חשבונית זרה, ניתן בדרך כלל לטעון לתום לב מצד מקבל החשבונית.

כלומר, אם מקבל החשבונית עשה מאמץ כנה לבדוק ולא ידע על היותה חשבונית זרה, ייתכן שייחשב כמי שפעל בתום לב ויימנע מאחריות פלילית.

 

לסיכום

חשבוניות פיקטיביות מהוות סכנה ממשית לעסקים בישראל. אולם כפי שהסברנו, השימוש בחשבונית פיקטיבית "קלאסית" שונה מהותית מבחינת ההיבט הנפשי הכרוך בביצוע העבירה כאשר עסקינן בעבירות מס אחרות המתבצעות באמצעות חשבוניות זרות. מכאן שבעל עסק הנחשד או נאשם בשימוש בחשבוניות פיקטיביות, יכול בתנאים מסוימים, להימנע מהליכים פליליים אם יוכל להוכיח שמדובר בחשבונית פיקטיבית זרה ולא בחשבונית מנופחת או כוזבת.

בכל מקרה, במקרים אלו חשוב ביותר לפנות מיד לייעוץ משפטי של עורך דין חשבוניות פיקטיביות מקצועי. לעו"ד משה קריסי, ניסיון עשיר של למעלה מ-2 עשורים בדיני מס ורקע נרחב בייצוג בעלי עסקים בחקירות מס הכנסה ומע"מ. משרדנו מספק ליווי וייצוג משפטי איכותי במקרים מעין אלה וישמח לעמוד גם לרשותכם.

לייעוץ ראשוני ללא עלות ובדיקת אפשרויות הטיפול במקרה שלכם – פנו אלינו כעת.