Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 20 ביקורות
js_loader

חקירת מס – מס הכנסה, מע"מ – מדריך לנחקר!

כללי עשה / אל תעשה במקרה של חקירת מס

במאמר זה אסקור כללי אצבע כיצד לנהוג בחקירת מס ברשות המיסים, מע"מ, מס הכנסה, למה כדאי לשים לב, מה הן הזכויות שיש לנחקר/חשוד בעבירת מס.

 

מה היא חקירת מס וההבדל בין חקירת מס סמויה לגלויה?

  • חקירות מס יכולות להיות גלויות בהזמנת הנחקר למשרדי המס/חקירות ויש שתחילת החקירה תהיה סמויה עד שלב ה"פרוץ" בו חקירת מס הופכת לגלויה.
  • חקירת מס סמויה יכולה בשלב הפרוץ להתחיל, בהגעה ללא התראה לבית העסק ו/או בית החשוד, ולעיתים רבות בשעות הבוקר המוקדמות, חקירה מעין זו מתחילה בפעולות איסוף ומודיעין לגבי הנחקר/ים, שסמויות מעיני וידיעת הנחקר/ים.

 

חוקרי מס הכנסה/מע"מ הגיעו אליך, למה לשים לב?

  • הגעתם של חוקרים לבית העסק או ביתו של החשוד, מגיעה בדרך כל במפתיע לעיתים בשעות הבוקר המוקדמות, ומטרת פעולה זו היא על מנת לגרום לאותו חשוד ללחץ והן כדי לערוך חיפוש ותפיסה של מסמכים, מחשבים וכיוצ'.
  • באם מדובר בחיפוש בבית החשוד, יש לוודאות כי החיפוש נעשה כדין, בקשו לראות את צו החיפוש וקראו אותו בעיון, עיינו וראו מה הצו מכיל ומה בוא מאפשר לחוקרים, ועמדו על זכויותכם, במקרה שישנה מחלוקת בקשו להיוועץ עם עו"ד מיסים. יש לשיב לב לצו ולתוקף שבו, ישנו שוני עצום בין הגעתם של חוקרים לבית העסק לעומת הגעה לביתו של אדם בדגש כאשר מדובר בבית פרטי/דירה שרשומה ככתובת העסק, יש לשים לב שתכולת הצו מקויימת והחיפוש ביקןרת נעשה רק במקום שמתואר בצו, הווי אומר, אם מדובר בעסק יש לשים לב שהיפוש מצוצמם רק לאיזור שבו הוגדר ומשמש כעסק, עניין זה קיבל ביטוי בפסיקה לאחרונה הנוגעת להיקף החיפוש בעסק שמנוהל בבית מגורים.
  •  בצהלך החיפוש יש לוודא כי קיימים עדים מטעמכם לחיפוש, לאופן וצורה שבה הוא נערך, אלה יכולים להיות בני משפחה בגירים ובהעדרם ניתן לבקש את נוכחתו של עו״ד מטעמכם שיגיע ויתלווה למהלך החיפוש.
  • יש לבקש תיעוד לגבי כל מה שנלקח במהלך החיפוש, ענייו זה חשוב לעניין שבמקרה שיוחלט על חילוט, במקרה שקיים חשד לעבירת מס שמקורה באיסור הלבנת הון, וזאת על מנת שניתן יהיה לאחר מכן לתקוף את הפעולה משפטית בבית משפט.
  • לסיכון מהלך הביקורת הכלל הכי חשוב ״דרשו מאנשי החוק מגיעים לביתכם את צו החיפוש וקראו אותו היטב״ בקשו תיעוד לכל פעולה.

 

חקירת מס – מס הכנסה, מע''מ- מדריך לנחקר!
חקירת מס – מס הכנסה, מע"מ- מדריך לנחקר!

האם לחקירה סמויה יש סימנים מקדימים?ואיזה פעולות כדאי ומומלץ לנקוט

  • לחקירות מס סמויות בדרך כלל ישנם סממנים מקדימים – תשאול ספקים, רואה החשבון וכו'. ולכן יש לתת את הדעת כאשר מתברר לכם על יד גורם שלישי כי נערך בירור לגבי עסקכם, במקרה שנתוודע לכם כי קיים חשש כל שהוא כי מתנהל כנגדכם הליך של חקירה ובדיקה, ערכו בדיקה מוקדמת מול גורמי המקצוע לגבי האופן בו ספריכם מנוהלים אן ישנה בעיה, במידה ומתגלה בעיה או חשד, תתייעצו עם עורך דין מיסים מומחה, הקדימו תרופה למכה!.
  • בענייני מיסים, התייעצו עם בעלי מקצוע וקבלו חוות דעת – לעיתים רשויות המס ורשויות הלבנת ההון נוטות לייחס לחשודים מעשים פליליים כאשר מאוחר יותר מתברר כי המחלוקת לגבי הסוגיות שלגביהן ישנן חשדות היא במישור האזרחי ולכן כדאי קבל ייעוץ אצל עורך דין מיסים שיש על שיחותיכם עמו חיסיון.
  • יש להימנע מביצוע מעשים פליליים העלולים להחמיר את המצב – העלמת ראיות, תיאום גרסאות עם עדים/נאשמים אחרים, ושיבושי חקירה מסוגים שונים, סופם להתגלות ולהחמיר את מצבכם, יש לזכור כי כבר בשלב זה שעולה בכם החשד כי צמהלת מולכם הליך של חקירה שמויה או גלויה יש לקחת בחשבון כי חלק מתוצרי החקירה מצויים כבר בידי היחידה החוקרת, כך שכל מעשה לא חכם מצגכם עשוי להעמיק את הבור אליו נקלעתם, בכל מקרה שבו מתגלית בעיה תתייעצו ואל תעשו פעולות שעשויות להחמיר את מצבכם ולהוסיף לסל עבירות, עבירות נוספות שלעיתים חמורות יותר שהעבירות בהן אתם חשודים.

 

התנהגות במהלך החקירה

  • הליך חקירה הוא הליך המלחיץ את רובם המכריע של הנחקרים: מטבע הדברים כאשר אדם נלקח לחקירה או מוזמן לחקירה אצל רשויות המס אירוע זה גורם לרבים קהות חושים ולמצב בלבול למעשה זאת היא מטרתה הגלויה של ניהול חקירה באופן שהיא מתבצעת היא מחד ״הקפאת מצב״ ובנוסף הוצאת מושא החקירה משיווי משקל וערעור הבטחון העצמי של הנחקר, ועל כן הגעתו של עו״ד גורם להפסקה של הליך החקירה, הבנה של החשדות, שיחה עם גורם חיצוני שמגיע מטעמכם עוצר את הסערה שבה אתם נמצאים, אתם מבינים את מצבכם המשפטי, את הזכויות הקנויית לכם, כל זה הוא ברוב המקרים קריטי להמשך החקירה ולתוצאותיה.
  • הימנעו משיחות חולין ומשיחות "חבריות" עם נציגי הרשות – החוקרים אינם חברים שלכם, למרות שיתכן וינסו להתחבר אליכם בדרך זו או אחרת. חוקרי המס מקצוענים ועושים עבודתם נאמנה, על כן ינסו לדובב ולהוציא מכם מידע בכל דרך לגיטימית לרבות חיבור "אישי" לנחקר, שימו לב הכל מתועד החל מהלשב שנכנסתם לרכב שילווה אתכם לחקירה, חדרי החקירות וכל מה שסביבם ועל כל מילה שנאמרת על ידכם מתועדת או עתידה להירשם כחלק ממזכרי החוקר.
  • בחקירות מס אתם מוכרחים להיות עירניים – הקשיבו היטב לשאלות שנשאלות על ידי חוקרי המס, רבים נוטים לנדב מידע לחוקרים שלא התבקשו למוסרו, ענו בקצרה ואל תרחיבו מעבר לשאלות לגבי אותם נשאלתם, שימו לב כי רבים מהחקירות נערכות כאשר ישנה חזרה על שאלות והשוואת גרסאותיו של הנחקר ובשלב יותר הטחה בנאשם. תנועות ושפת הגוף שלכם אף היא שפת חקירה שדרכה החוקרים יודעים אן מדובר בגרסת אמת של הנחקר..
  • לעולם אל תחששו מעמידה על הזכות לייעוץ משפטי – יש כאלו הסוברים כי עצם הדרישה להיוועץ בעו"ד עלולה "להפליל" אותם, אין טעות גדולה מזו. ייצוג משפטי איכותי עשוי לשנות את פני התמונה כולה ומהווה כאמור זכות חוקתית בישראל. הסתייעות בעורך דין מיסים היא עניין לגיטימי ואף קריטי, ודאי כאשר מדובר בחקירות מס או הלבנת הון.

התנהגות במהלך החקירה

 

חשוב לדעת!

לחקירת מס  ובמיוחד לחקירת המס הראשונה ולנאמר בה, ישנה משמעות מכרעת להמשך וכיצד ימשך ההליך נגד החשוד הנחקר. הודאות הניתנות במהלך חקירה זו על פי הפסיקה החשובות ביותר ובעלות משקל יתר ביחס לגרסאות המתפתחות לאחר מכן בחקירות נוספות המתקיימות לאחר פרוץ החקירה הראשונית. בשל העובדה כי לנאמר בחקירה הראשונה משקל רב ומכריע, (מדובר בחקירה שבה בדרך כלל הנחקר/החשוד בהלם ומופתע) חשוב במצב שכזה להיוועץ עם עורך דין מיסים בהקדם. ואנו ממליצים כי במידה ונקלעתם לחקירה לעשות כן.