Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 20 ביקורות
js_loader

מע"מ הודיעו לי שהם רוצים לסגור לי את התיק – מה עושים?

ניהול עסק דורש אחריות והתנהלות הולמת מול מס הכנסה ומע"מ. במקרים חריגים, מגיעות למשרדנו פניות מבעלי עסקים מבוהלים ששואלים אותנו: "מע"מ הודיעו לי שהם רוצים לסגור לי את התיק – מה עושים?" בשורות הבאות נסביר מהן הסיבות לסגירת תיק במע"מ גם כשבעל העסק לא ביקש זאת ואיך מתמודדים עם מצב כזה.

 

הסיבות לסגירת תיק במע"מ גם כשבעל העסק לא ביקש זאת

סגירת תיק במע"מ בלי שהועברה בקשה לכך על ידי בעל התיק, היא בהחלט אירוע חריג. עם זאת, אם שלטונות מע"מ חושדים בבעל עסק בכך שהוא מקיים באמצעות העסק שלו פעילות בלתי חוקית, התיק בהחלט עלול להיסגר. במקרה הזה, בעל העסק הוא זה שצריך להוכיח הלכה למעשה, שכל הפעולות שלו בעסק הן חוקיות ושאין לו קשר לכל התנהלות פלילית, ככל שזאת מתקיימת בהקשה שלו.

 

סגירת תיק במע"מ על רקע חשד שלא קיים עסק

אחת הסיבות הנפוצות לסגירת תיק במע"מ, היא החשד שלמעשה אין עסק קיים, והתיקים במע"מ ובמס הכנסה נועדו אך ורק לצורך הפצת חשבוניות, במטרה להתחמק מתשלום מע"מ. בשלב כלשהו עסק כזה מכריז על "פשיטת רגל" או חדלות פירעון, מפסיק להתקיים ושומט אגב כך גם את החובות למע"מ.

כשעולה חשד לקיומו של עסק מהסוג הזה, שלטונות מע"מ דואגים לסגור מיידית את התיק, עד שבעל העסק יוכיח להם אחרת. עם זאת, סגירת התיק חייבת להתבצע אך ורק אם קיים חשד סביר לכך שאכן לא קיים עסק. סגירת עסק שפועל כחוק עלולה לפגוע בבעל העסק ללא כל צורך.

 

סגירת תיק מע"מ על רקע פעילות לא חוקית

במדינת ישראל קיימת הגדרה ברורה של הפעילויות החוקיות, ומנגד של פעילויות לא חוקיות, למשל – עסק בתחום ההימורים איננו חוקי בישראל, למעט עסקי ההימורים של מפעל הפיס, שהם מוכרים ומפוקחים על ידי המדינה. תחום אחר שהפעילות בו היא אסורה, הוא סחר בחומרים אסורים. מדובר למעשה בסחר בסמים, בקנאביס או בכל חומר אחר שהוא אסור על פי חוק.

במקרה שמוכח שעסק מסוים אכן פעל בתחומים אסורים, או מכר מוצרים אסורים, עשויה להישלל הזכות שלו לגבות או לשלם מע"מ, שזה בעצם שווה ערך להפסקת הפעילות כליל. בדרך כלל, מהותם של עסקים כאלה היא נטילת סכום מסוים עבור כל חשבונית לא חוקית שהן מנפיקים, מה שהופך את הפקת החשבוניות לכדאית עבור כל הצדדים. הפסקת הפעילות של חברה כזאת שומטת למעשה את השטיח מתחת לפעילת הלא חוקית.

מעמ הודיעו לי שהם רוצים לסגור לי את התיק - מה עושים
מעמ הודיעו לי שהם רוצים לסגור לי את התיק – מה עושים

סגירת תיק מעמ בגין הפצת חשבוניות פיקטיביות

הפצת חשבוניות פיקטיביות הפכה גם היא לנפוצה מאוד בשנים האחרונות ובכלל. מדובר בעסק שאיננו מנהל פעילות עסקית כלל ועיקר, ומהות הקיום שלו היא הפצה של חשבוניות, כפי שכבר הוזכר לעיל. ככל שמערכות המחשוב הופכות למתקדמות יותר, כך יכולים שלטונות המס ומע"מ לעקוב טוב יותר אחרי עסקים כאלה. כך למשל, אם מוקם עסק שהוא לכאורה בתחום הבינוי, והוא מפיץ חשבוניות, קל מאד לנטר את הפעילות שלו.

האם במקביל לחשבוניות שלו קיימות גם חשבוניות בגין רכישת סחורות או חומרי גלם? האם עסק משלם משכורות לעובדים? האם היו לו עסקאות ואיך הן באו לדידי ביטוי? האם לעסק יש כתובת שניתן להגיע אליה? האם לעסק יש מלאי? האם יש לעסק המדובר עובדים? אם חקירת רשויות המס מובילה למבוי סתום, כי אז עלול העסק להיסגר והאפשרות שלו להפיץ חשבוניות תישלל.

 

סגירת תיק מע"מ בשל ניכוי הוצאות פיקטיביות

אחת מצורות ההונאה שחוזרת על עצמה במקרים רבים של מעצרים על רקע הונאות בעסק, היא החשד לניכוי הוצאות פיקטיביות. ניכוי הוצאות פיקטיביות מתבצעת באמצעות מסירת חשבונית למע"מ מספק פיקטיבי, שמולו לא הייתה כל פעילות עסקית.

החשבונית הפיקטיבית מאפשרת להפחית את תשלומי מס ההכנסה, אבל מה שחמור יותר – החשבונית מאפשרת למי שמקבל אותה להתקזז על תשלומי המע"מ. לעיתים, חשבונית פיקטיבית בסכום גבוה, עשויה אף לגרום לכך שמי שהגיש אותה ייהנה מהחזרי מע"מ, על חשבון משלם המיסים.

תיק מע"מ בשל ניכוי הוצאות פיקטיביות

 

לסיכום: מה עושים במקרה של סגירת התיק במע"מ?

ככל שנוכחתם לגלות כי מע"מ פועל לסגירת התיק שלכם, כדאי ואפילו צריך לפנות בהקדם האפשרי לאיש מקצוע, שיסייע בפתיחה מחודשת של התיק, או לחילופין בהזמת החשדות שהתגבשו כנגדכם כבעלי העסק.

משרד עורך דין מע"מ משה קריסי, ישמח לעמוד לרשותכם ולספק לכם ייעוץ משפטי מקצועי. למשרדנו מעל 20 שנות ניסיון בעולמות המיסוי וייצוג חשודים ונאשמים מול מע"מ ומס הכנסה. צרו עמנו קשר כעת ואנו נעשה את המירב כדי לשמר את היכולת של העסק שלכם להמשיך ולפעול.

לתיאום התייעצות דיסקרטית עם עו"ד קריסי – לחצו כאן!