Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 20 ביקורות
js_loader

העברת כספים מחו"ל לישראל באמצעות הבנק – כיצד ובאלו בעיות נתקל ופתרונות

העברת כספים ממדינה למדינה הפכה, בשנים האחרונות, לעניין מורכב משמעותית מבעבר. הניסיון למאבק בתופעת הלבנת ההון, הוביל לחתימת אמנות בין ישראל למדינות שונות בעולם המערבי, שבעקבותיהן הכנסת כספים והוצאת כספים מהארץ, מנוטרות וכרוכות בלא מעט קשיים, גם ואולי בפרט כשהדבר מתבצע באמצעים דיגיטליים כמו המערכת הבנקאית.

מגמה זו מצרה את צעדיהם של בעלי עסקים רבים בישראל הפועלים בזירה הבין לאומית, ולכן את המדריך הבא בחרנו להקדיש לסקירת האתגרים הכרוכים בהעברת כספים מחו"ל לישראל באמצעות הבנק – כיצד ובאלו בעיות נתקל ופתרונות.

 

כיצד מטופלת כיום העברת כספים מחו"ל לישראל באמצעות הבנק?

הרגולציה שתחתיה נתונה המערכת הבנקאית בשנים האחרונות, גבוהה מתמיד ובהתאם לכך, הבנקים מצידם נדרשו להקשיח את עמדותיהם בנוגע להעברות כספים בין חשבונות ישראלים לחשבונות זרים, וחוזר חלילה. לכך תרמו גם הנחיות בנק ישראל, שהובילו לצורך בדיווח על פעולות רבות שלא בהכרח דווחו בעבר, לאור החשש מהתפשטות תופעת ההון השחור בישראל, המקשורת להתנהלותם ושגשוגם של ארגוני פשיעה.

 

באילו בעיות אנו עשויים להיתקל בהעברת כספים מחו"ל לישראל באמצעות הבנק?

לאור החשיפה המשפטית הגבוהה של הבנקים בארץ לחקירות הלבנת הון ולעיצומים כספיים בגין חריגה מדרישות החוק שנועדו למנוע מקרי הלבנת הון, בנקים רבים בארץ נאלצו כאמור, להקשיח במידה רבה את האילוצים והתנאים שהם מציבים בפני לקוחות החפצים בהעברה בנקאית של כספים מחו"ל לישראל או מישראל לחו"ל.

בהתאם לכך, אתם עשויים להיתקל בבירורים מקיפים בנוגע לזהות הגורמים המעורבים בהעברת הכספים, שאלות בדבר סיבת ההעברה ותשאול בנוגע לתשלומי מס במקור בגין הכספים המעוברים, ככל שמדובר בהעברה שנראית לבנק חשודה או יוצאת דופן. הגורם הבנקאי האמון על ביצוע התחקיר הזה נקרא מחלקת הציות בבנק, שאודותיו נפרט מעט יותר, בשורות הבאות.

בכך מקרה שבו מתעורר מצד הבנק חשד לאפשרות שהעברת הכספים האמורה היא פעילות חריגה שעלולה להיות בלתי חוקית, נתונה בידי הבנק הסמכות להקפאת החשבונות המעורבים בתהליך, לצד הקפאת הכספים המועברים או דחייתם, בד בבד עם ביטול ההעברה והשבת הכספים לחשבון שממנו בוצע ניסיון ההעברה.

העברת כספים מחו"ל לישראל באמצעות הבנק - כיצד ובאלו בעיות נתקל ופתרונות
העברת כספים מחו"ל לישראל באמצעות הבנק – כיצד ובאלו בעיות נתקל ופתרונות

מהי מחלקת הציות בבנק ולמה היא אחראית?

מחלקת הציות בבנק היא המחלקה הבנקאית האמונה על בחינת ואכיפת הוראות החוק הנוגעות לרגולציה אחר העברות כספים מישראל לחו"ל או בכיוון הנגדי. זוהי מחלקה שקיימת כיום בכל אחד מהבנקים הישראליים, והוקמה בהתאם להוראות המפקח על הבנקים לשם מניעת הלבנת כספים, בהתאם להוראות בחוק איסור הלבנת הון.

במקרים רבים, כשמתעוררים ספקות בבנק בנוגע לתקינות פעולותיו של לקוח כזה או אחר ובדבר חוקיותה של ההעברה ו/או כשרות מקור הכספים – התהליך של הלקוח מול הבנק מעוכב לטובת בירור הנושא, העובר כאמור לסמכותה של מחלקת הציות.

מחלקות הציות בבנקים פועלות לניהול הסיכונים של הגוף שתחתיו הן יושבות, כאשר מטרתן העיקרית היא להקטין את חשיפת הבנק לסיכון בסנקציות פליליות ומנהליות (הכוללות בין השאר גם קנסות כבדים במיוחד כנגד הבנק ונושאי המשרות בו), אשר עשויות להיות מוטלות על הבנק על ידי הרגולטור בשל אישור של פעילות בלתי חוקית של מי מלקוחותיו.

על מנת להפחית את החשיפה לסיכונים כגון אלו, מקפידה מחלקת הציות להנחות את הפקידים בבנק לנקוט גישה מחמירה מאוד ולערוך את כל הבירורים האפשריים לפני שהם מאשרים קליטה של כספים שמקורם איננו ברור כל צרכו (כפי שעלול לקרות במקרה של העברת כספים שהושגו באמצעות ביצוע עבירה פלילית), ואשר יש בה פונטציאל לחשוף את הארגון לחקירה ופעולות ענישה מצד גורמי אכיפה ורשויות המס בישראל (הרשות לאיסור הלבנת הון, משטרת ישראל, מס הכנסה, מע"מ וכיוצא באלו).

כאשר ישנו כל חשד שהוא לחוקיות של הכספים או הפעולות שבוצעו להשגתם או העברתם, למחלקת הציות של הבנק, ישנה הסמכות לדחות את קליטתם בחשבון הבנק הישראלי.

 

מה עושים במידה ומתעורר חשד לאי דיווח על הכספים בחו"ל לרשויות המס הישראליות? פתרונות אפשריים

במידה ונחשדתם באי דיווח לרשות המיסים הישראלית, על כספים שברצונכם להעביר מחו"ל לישראל או להיפך, מומלץ להתייעץ עם עורך דין מיסים טוב בנוגע לאפשרות של פתיחה בהליכי גילוי מרצון. מטרתו של הליך זה, היא לאפשר לנישומים ישראלים לדווח ביוזמתם על נכסיהם ו/או הכנסותיהם שלא דווחו במועד ולשלם בגינן מס כחוק – בין אם נוצרו בארץ או בחו"ל, ללא חשיפה לסנקציות הכרוכות בחקירה פלילית על העלמת מס.

על הליך הגילוי מרצון ותשלום חוב המס, ניתן לקבל מרשות המסים הישראלית, אישור שיועבר בתום התהליך למערכת הבנקאית לטובת מתן אישור לביצוע ההעברה של הכספים מחו"ל לישראל או מישראל לחו"ל ללא קשיים נוספים.

 

האפשרות לקבלת חסינות מהעמדה לדין פלילי

נישומים שעמדו בהוראות של נוהל הגילוי מרצון, יקבלו כאמור בתום ההליך חסינות מהעמדה לדין פלילי, וכספיהם יוכשרו ויאושרו בידי רשות המיסים הישראלית, בתור כספים חוקיים ונקיים המותרים בהעברה בנקאית.

היה ואתם חוששים שהכספים שמתוכננים לעבור בין הבנק בישראל לבנק בחו"ל או להיפך, אינם כשרים, אינם מדווחים או עלולים לסבך אתכם בחקירת מס ו/או חקירה פלילית מכל סיבה שהיא, חשוב ביותר שתקדימו תרופה למכה על ידי פנייה להתייעצות עם עורך דין לענייני מיסוי בינלאומי. זאת משום שניסיון להעברת כספים שאינם "כשרים" באמצעות המערכת הבנקאית, עלול לסבך אתכם כהוגן.

מה עושים במידה ומתעורר חשד לאי דיווח על הכספים בחו"ל לרשויות המס הישראליות? פתרונות אפשריים

 

הצורך בייצוג משפטי איכותי בהעברת כספים באמצעות הבנק מחו"ל לארץ

חשוב שתדעו שכל אינטראקציה שאתם מקיימים עם הבנק שלכם או כל בנק אחר בישראל או בחו"ל, מתועדת כיום במלואה ואף משותפת עם גורמים נוספים חוץ בנקאיים שהבנק נדרש לבוא עמם במגע כחלק מהמאמצים שעושה המדינה למנוע הלבנת הון.

בהתאם לכך, כדי להגן על הזכויות והאינטרסים שלכם, רצוי מאוד שתפנו לליווי משפטי בשלב מוקדם ככל הניתן, ולבטח אם עסקינן בסכומים גבוהים של כסף שבעיות בהעברתם עלולות להפיל עסקאות משמעותיות ואף לחשוף אתכם לסנקציות כלכליות ו/או משפטיות שונות.

 

חשיבות הבחירה במשרד עורכי הדין הנכון למשימה

כדי לדעת שאתם מקבלים את ההכוונה המשפטית הרלוונטית והמדויקת ביותר למקרה שלכם ולצרכים שלכם, חשוב שתבחרו במשרד עורכי הדין הנכון למשימה. בהקשרנו, יהיה זה משרד עורך דין המתמחה בדיני מיסוי, רגולציה בנקאית ועבירות צווארון לבן. את הפנייה להתייעצות יש לבצע טרום התנהלותכם מול הבנק בהקשר לביצוע ההעברה מחו"ל או לחו"ל.

כמובן, אם כבר נתקלתם בקשיים מול הבנק שהובילו לפתיחת הליכי חקירה או הליכים משפטיים מולכם, ייצוג משפטי ממשרד עורכי דין עם התמחות בדיני בנקאות, היא קריטית לבקרת נזקים וצמצום הפגיעה הכספית שעלולה להיגרם לכם בשל כך. עו"ד בנקים יוכל בהתאם לצורך, לסייע לעיתים בשחרור כספים שהוקפאו ובקיצור תהליכים בהקשר להשלמת ההעברה הנדרשת.

 

לסיכום: לפני שמעבירים כספים מחו"ל לישראל – מתייעצים עם עורך דין מיסים מנוסה

משרד עו"ד משה קריסי מספק לישראלים רבים סיוע משפטי מועיל בנושאי מיסוי הכנסות שיוצרו בחו"ל וישמח לסייע גם לכם להתנהלות נבונה מול רשות המסים הישראלית והמערכת הבנקאית. משרדנו רשם זה מכבר הצלחות רבות בהליכי הגילוי מרצון לרבות בתיקי גילוי בהיקפים כספיים משמעותיים במיוחד. אל תהססו גם אתם ליצור קשר עם משרדנו לצורך התייעצות דיסקרטית עם עו"ד מיסים ותיק ומוביל.