Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 20 ביקורות
js_loader

שלחו לי בקשה ממס הכנסה למסור מידע על ההון והתחייבות שלי – למה והאם יש להם סמכות לדרוש?

בקשת מילוי הצהרת הון היא כלי חשוב שיש לרשות המיסים למלחמה בהעלמת מס ובתופעת הלבנת ההון בישראל. הבקשה מתושבי המדינה להצהיר על נכסיהם והתחייבויותיהם הפיננסיות נראית אמנם אגרסיבית ופולשנית במידת מה, אולם זוהי הדרך החוקית והיעילה ביותר מבחינת רשות המיסים, לוודא כי תושבי המדינה משלמים את מיסיהם כחוק.

 

מה זו הצהרת הון?

הצהרת הון, שנקראת גם טופס 1219, היא למעשה מסמך המשקף את תמונת המצב הכלכלית של אדם. היא מכילה פירוט מלא של ההכנסות של אותו אדם ושל נכסיו, נכון לשנת המס הקודמת (עד ל-31.12). בחלק גדול מהמקרים, אנשים שממלאים הצהרות הון, יאלצו לעשות זאת גם לאחר מספר שנים, כדי לתת לרשות המיסים אינדיקציה לגבי השינוי שנעשה, והאם יש פוטנציאל להעלמת מס.

כמובן שאי אפשר להתעלם מבקשת הצהרת הון על ידי רשות המיסים, ולרשות יש את היכולת להפעיל סנקציות על מנת לוודא שהאדם ימלא את הבקשה על פי חוק. כמובן שגם הצהרת הון שגויה יכולה להסתכם בסנקציות גדולות מאוד, לרבות קנסות ומאסר בפועל.

 

האם לרשות המסים יש זכות לדרוש מנישומים למלא הצהרת הון?

לרשות המיסים יש את הזכות לבקש מילוי הצהרת הון מכל אזרח, אך היא עושה זאת בעיקר עבור אנשים עם פוטנציאל לבצע העלמת מס, בצורה מכוונת או אפילו בטעות. אנשים לא תמיד יודעים איך לשלם מיסים בצורה נכונה, ונקלעים למצבים של קנסות וסנקציות בגלל אי ידיעת החוק.

כך למשל, אנשים שלא מודעים לכך שגם לפטור מקבלת תשלום שכר דירה על דירה שבבעלותם, יש תקרה. הרבה אנשים, במיוחד מבוגרים, נקלעים למצבים לא נעימים, וצריכים לשלם קנסות גבוהים לאחר מכן. כאשר ממלאים הצהרת הון בעזרת אנשי מקצוע, קל יותר להימנע ממצבים כאלו.

שלחו לי בקשה ממס הכנסה למסור מידע על ההון והתחייבות שלי - למה והאם יש להם סמכות לדרוש?
שלחו לי בקשה ממס הכנסה למסור מידע על ההון והתחייבות שלי – למה והאם יש להם סמכות לדרוש?

מה חשוב שיהיה כלול בהצהרת הון?

את הצהרת ההון הראשונית חשוב מאוד למלא בצורה מדויקת. בהצהרת ההון חשוב שיהיו את כל הפרטים הרלוונטיים על אותו אדם, לרבות נכסים, כספים, השקעות, הכנסות ממוצעות, אופק כלכלי ועוד.

חשוב מאוד להיות מדויקים ואמיתיים, וההעדפה היא לקחת איש מקצוע שיעשה את זה עבורכם, כדי להימנע מטעויות שיכולות להתגולל לקנסות. יש אנשי מקצוע איכותיים שמתמחים במילוי הצהרות הון, בין אם הצהרת הון ראשונה או שנייה, ויכולים לחסוך הרבה מאוד כאבי ראש לאנשים, שלא מתמחים בבירוקרטיה כלכלית מול מוסדות המדינה.

 

כיצד לפעול לאחר שקיבלתם בקשה למילוי הצהרת הון?

כאשר עובדים עם עורכי דין ורואי חשבון איכותיים, הצהרת ההון הראשונית תהיה מדויקת, ויהיה אפשר להישאר עם היד על הדופק לאורך זמן. הנה כמה טיפים שאפשר לקחת אתכם כאשר אתם ממלאים הצהרת הון ראשונית:

  • לרשום כל פרט ופרט, גם אם הוא נראה שולי
  • לתעד את הכל, ולגבות זאת במסמכים
  • לקחת בחשבון את כל התא המשפחתי, ולא רק אתכם באופן ספציפי
  • לחשוב קדימה, ולנסות לשער אם יהיו שינויים בקרוב
  • לקחת את שירותיו של איש מקצוע איכותי

 

כמה עולה סיוע מקצועי במילוי הצהרת הון?

מילוי של הצהרת הון זהו אירוע מורכב יחסית עבור האדם הפשוט. לרוב, אלו אנשים פרטיים בסקטור העצמאי שנדרשים לעשות זאת, והם לא תמיד מבינים את גודל האירוע. מעבר לכך שמדובר בחובה על פי חוק, חשוב גם למלא את ההצהרה בצורה מסודרת ומלאה, על מנת להימנע מסנקציות קשות בעתיד.

לכן, היעזרות באיש מקצוע היא ממש על גדר החובה, במיוחד שמדובר בעלות שהיא סמלית בלבד, ונעה בין 700 ל- 1,500 שקל, בהתאם לטיב והניסיון של עורך הדין, אך גם אופי מילוי הטופס.

כמה עולה סיוע מקצועי במילוי הצהרת הון?

 

מדוע חשוב למלא הצהרת הון בצורה נכונה?

לרשות המיסים בהחלט יש את הזכות לבקש הצהרת הון מכל בעל עסק במדינת ישראל. כאמור לעיל, חשוב להיות מדויקים בעת שממלאים את ההצהרה, ואפשר בהחלט למלא אותה לבד. יחד עם זאת, כדי להקטין את הסיכון להשמטת פרטים מהותיים שעלולים לסבך אתכם מול שלטונות המס בעתיד, שווה מאוד להיעזר בעורך דין טוב לענייני מיסוי בנושא או ברואה חשבון מוסמך.

 

לסיכום

עו"ד מיסים משה קריסי מספק מזה כעשרים שנים ליווי משפטי מקצועי לבעלי עסקים בהתנהלות מול רשויות המס. משרדנו ישמח לסייע גם לכם בתכנון מס יעיל והתנהלות מועילה מול מס הכנסה, ביטוח לאומי ומע"מ.

לתיאום פגישת ייעוץ דיסקרטית עם עורך דין קריסי – לחצו כאן!