Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 20 ביקורות
js_loader

סוגי עבירות מס הכנסה

המיסים שכולנו משלמים מהווים חלק נכבד מתקציב המדינה. בהתאם לכך, המדינה משקיעה מאמצים רבים באיתור עבריינים, מניעה מוקדמת ובענישה מרתיעה. היות ותחום המיסוי כולל תחתיו מספר רב של דינים, סעיפים ותתי סעיפים, גם אנשים נורמטיביים יכולים למצוא את עצמם עוברים על עבירות מס, עבירות היכולות לגרור סנקציות ועונשים שונים. אז מה הם סוגי עבירות מס הכנסה? מוזמנים לקרוא ולגלות.

 

מס הכנסה ואנחנו

בין המיסים השונים שכולנו משלמים, נמצא תשלום מס הכנסה המוכר לכולנו, בו מחויב כל אזרח ישראלי מעל גיל 18, בעל רמת הכנסה מסוימת כקבוע בחוק. חובת התשלום למס הכנסה נקבעת בהתאם לגובה המשכורת של כל נישום וכן לפרמטרים אישיים מסוימים, היכולים לזכות את הנישום בנקודות זיכוי, המזכות בתשלום מס מופחת.

תשלומי המיסים שאזרחי המדינה משלמים, מהווים חלק נכבד מתקציב המדינה ומאפשרים למדינה להפנות את המשאבים הנדרשים לטובת התושבים ולצמיחה כלכלית. מטבע הדברים, מדינת ישראל מייחסת חשיבות רבה להכנסות מתשלומי מס הכנסה, כך שהיא משקיעה משאבים רבים בניהול מאבק חסר פשרות מול עברייני המס, באיתור, מניעה וענישה מרתיעה.

 

עבירות מס הכנסה – הגדרה

תחום המיסים לכשעצמו, נחשב לתחום מורכב ומאתגר, הכולל תחתיו מספר רב של דינים, סעיפים ותת סעיפים. דיני המיסוי הנוגעים למס הכנסה, מאוגדים יחדיו תחת פקודת מס הכנסה ובהתאם לכך, עבירות על פקודת מס הכנסה ייחשבו כעבירות מס, היכולות להיחשב במקרים מסוימים כעבירות פליליות לכל דבר ועניין.

פקודת מס הכנסה כוללת תחתיה אף היא מספר רב של סעיפים ותתי סעיפים ואם נוסיף לכך את עצם העובדה שהאדם הממוצע אינו נוטה לגלות בקיאות רבה בדיני המיסוי, בין אם מבחירה ובין אם לאו, הרי שחוסר ההבנה הכללי הקיים בנושא יכול להביא לכך שאנשים רבים יכולים למצוא את עצמם עוברים עבירות מס הכנסה וחשופים לתביעות שונות ולפיכך, חשוב להכיר את סוגי עבירות מס הכנסה.

סוגי עבירות מס הכנסה
סוגי עבירות מס הכנסה

סוגי עבירות מס הכנסה – עבירות טכניות ועבירות מהותיות

לפני שניכנס לעובי הקורה ונסקור את סוגי עבירות מס הכנסה, כדאי להקדים ולציין את החלוקה הכללית הקיימת בעבירות המס לכשעצמן, חלוקה המבוצעת לפי מידת כוונת האדם לעבור על החוק ורלוונטית גם עבור סוגי עבירות מס הכנסה:

 

עבירות מס טכניות

עבירות מס טכניות נחשבות לעבירות מהסוג הקל יותר, שכן הן מתארות עבירות הנעשות שלא בכוונת מזיד ורובן המוחלט אף נעשה בתום לב. לאור זאת, הענישה על עבירות אלו היא מינימלית ותסתכם לרוב בקנס מנהלי והסדרת העבירה.

 

עבירות מס מהותיות

עבירות מס מהותיות נחשבות לעבירות מס חמורות יותר, כשקיימות להן מאפיינים פליליים. בהתאם לכך, הענישה בגין עבירות אלו תהיה בהתאם, ויכולה לנוע מקנסות גבוהים במיוחד ועד עונשי מאסר ממושכים בפועל.

 

סוגי עבירות מס הכנסה – עבירות המס נפוצות ביותר

אי הגשת דו"חות

את דו"חות המס השונים יש להגיש במועדים הקבועים בחוק, דוגמת הגשת דו"ח הצהרת הון וביצוע תיאום מס, כאשר חריגה ממועדים אלו, יכולה בהחלט להיחשב כעבירת מס. יחד עם זאת, עבירות אלו נחשבות כעבירות טכניות, אשר כאמור, כרוכות בענישה מקלה למדי.

 

העלמות מס

העלמות מס הם בין סוגי עבירות מס הכנסה הנפוצים ביותר, כאשר עבירות אלו מבוצעות לרוב באמצעות סדרה מכוונת של פעולות מחושבות היטב, שמטרתן לדווח על הכנסות שונות מההכנסות הקיימות בפועל, באופן המביא להקטנת חבות המס.

 

יצירת מצג שווא

יצירת מצג שווא למס הכנסה מתבצע לרוב באמצעות ניפוח הוצאות, שימוש בחשבוניות פיקטיביות וניהול כוזב של פנקסי חשבונות. עבירות אלו נחשבות לעבירות מהותיות, שכן קיים להן אופן פלילי ותכנון מקדים ולפיכך, הענישה בגינן תהיה ענישה מחמירה.

 

חקירה פלילית בעקבות עבירות מס הכנסה

המאבק חסר הפשרות של רשות המיסים בעברייני המס, הביא לכך שרשות המיסים פועלת לבדיקה וחקירה של נישומים רבים, בגין מגוון סוגי עבירות מס הכנסה. לרוב, חקירת המס תתבצע בשלביה הראשונים באופן סמוי וככל והחומרים והראיות יצטברו, הרי שהיא תהפוך לחקירה גלויה, היכולה להתבצע במשרדי החברה ובבית הפרטי שלכם.

כחלק מטכניקות החקירה, ינסו לעמת את החשוד מול חומרי החקירה והראיות לכאורה שהושגו נגדו, במטרה ליצור לחץ ולגרום לחשוד למעוד בלשונו ולחשוף דברים שאותם הוא לא חייב היה לומר. לפיכך, עוד בשלביה הראשונים של חקירת המס, חשוב לפנות לעזרתו של עו"ד מיסים מקצועי ומומחה, שיעניק לכם סיוע וליווי פרטני בכל סוגי עבירות מס הכנסה בהם אתם מואשמים.

 

עורך דין מס הכנסה

דיני המיסוי הסבוכים, יחד עם פוטנציאל הענישה בגין סוגי עבירות מס הכנסה, מעלים את חשיבות שירותיו המקצועיים של עורך דין מס הכנסה, אשר יכוון וילווה אתכם בסוגיות אזרחיות ובהתנהלות השוטפת ובצורה האידיאלית מול רשות המיסים וכן בסוגיות פליליות, הן משלבי החשדות והחקירה הראשוניים, דרך ההליך המשפטי והפחתת האישומים ועד הגשת ערעורים.

 

למי עדיף לפנות – עורך דין מס הכנסה או רואה חשבון?

לא מעט אנשים נוטים רואים ברואה חשבון את איש המקצוע המתאים ביותר להתנהלות מול רשות המיסים, אך היתרון הבולט שיש לעורך דין מס הכנסה הוא היכולת שלו לתת מענה גם למצבים ייחודיים ומאתגרים, כמו חקירות מס בעקבות סוגי עבירות מס הכנסה והזמנה לחקירה פלילית.

במצבים כאלו, קיים הבדל משמעותי בין הידע המקצועי והניסיון של עורך דין מס הכנסה לבין שירותיו של רואה חשבון, כאשר עורך דין מס הכנסה יכול לתרום בצורה הרבה יותר משמעותית להגנה על זכויותיכם, הן מהבחינה המשפטית והן מהבחינה הפיננסית. יתרון בולט נוסף שיש לשירותיו של עורך דין מס הכנסה, הוא חובת החיסיון המשפטי החל על כל מידע שנמסר לו.

תחום המיסים נחשב לתחום מורכב ביותר מבחינה משפטית, הן מבחינת מהות התחום והן מבחינת מספר הדינים והסעיפים השונים. פקודת מס הכנסה היא חלק משמעותי מתחום המיסים, כאשר תחת פקודת מס הכנסה מאוגדים מספר רב של סעיפים ותתי סעיפים המסדירים את חובת תשלום מס הכנסה. כל חריגה מדינים אלו, תיחשב כעבירת מס הכנסה.

עבירות מס לכשעצמן, לרבות סוגי עבירות מס הכנסה, מקובל לחלק על פי שתי קטגוריות עיקריות: עבירות טכניות, הנחשבות לעבירות קלות במהותן, שכן הן נעשות שלא בכוונת מזיד ועבירות מהותיות, הנחשבות לעבירות חמורות יותר, שכן לעבירות אלו קיימים מאפיינים פליליים.

בין סוגי עבירות מס הכנסה הנפוצים ביותר ניתן למנות את אי הגשת דו"חות במועד (דו"חות הצהרת הון, ביצוע תיאום מס ועוד); עבירות העלמות מס, הנחשבות לעבירות מס הכנסה נפוצות ביותר, שמטרתן לדווח על הכנסות שונות מההכנסות הקיימות בפועל, באופן המביא להקטנת חבות המס; ויצירת מצג שווא באמצעות ניפוח הוצאות לדוגמא.

אנשים רבים מתחבטים בשאלה לאיזה גורם מקצועי עדיף לפנות – עורך דין מיסים או רואה חשבון? ולמעשה, היתרונות הרבים שיש לידע המקצועי, הניסיון ומגוון השירותים שניתן לקבל אצל עורך דין מומחה בתחום המיסים, בעיקר בכל הקשור להגנה על הזכויות שלכם במקרים של חקירה פלילית וזימון לבית המשפט, הופכים את הפנייה לעורך דין מיסים ליותר ממומלצת.