Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 20 ביקורות
js_loader

ניכוי מס במקור מה זה אומר? מי זכאי לו ומתי תשלל הזכות?

אף שניכוי מס במקור הינו מושג מוכר ששומעים עליו רבות, אנשים רבים ובכלל זה בעלי עסקים עצמאיים בתחילת דרכם, לא תמיד מבינים במה מדובר. מאחר וזהו מושג שחשוב להכיר ובפרט בהקשר לפעילות עסקית, החלטנו להכין את המדריך שלפניכם שבו נסביר בהרחבה מהו ניכוי מס במקור מה זה אומר? מי זכאי לו ומתי תשלל הזכות. לגזור ולשמור.

 

ניכוי מס במקור מה זה אומר?

ניכוי מס במקור בא לאפשר גביית מס הכנסה כבר במעמד העברת התשלום, ולא בדיעבד. זהו פתרון שיצרה רשות המיסים בישראל במטרה לצמצם את תפוצתן של העלמות מס ולהפחית הפרות של חובת הדיווח למס הכנסה. זאת כאשר מטרת העל, היא להלחם בהלבנת הון בישראל.

מלבד זאת, גביית המס במקור מאפשרת למס הכנסה לקבל לידיו את תשלומי המס בזמן אמת, מבלי שתידרש להמתין להתחשבנות בסופה של שנת המס. באופן זה, למדינת ישראל יש הכנסות שוטפות לאורך כל השנה, שהן חיוניות לתזרים הכספי של המדינה.

 

איך מנגנון ניכוי המס במקור עובד בפועל?

מנגנון ניכוי המס במקור נשען על כך שהגורם המשלם, אחראי לגבות מתוך הכספים שהוא מעביר למי שזכאי לתשלום, את מס ההכנסה ולהעבירו ישירות לרשות המיסים. כך למשל, בתי עסק שלהם קבע מס הכנסה אחוז מסוים של ניכוי מס במקור, אינם מקבלים במעמד גביית התשלום מלקוחותיהם, את הסכום המלא תמורת המוצרים או השירותים שסיפקו להם, אלא את הסכום שנותר לאחר שהופחת מתוכו מס הכנסה.

ניכוי מס במקור מה זה אומר? מי זכאי לו ומתי תשלל הזכות?
ניכוי מס במקור מה זה אומר? מי זכאי לו ומתי תשלל הזכות?

ממי מנוכה המס במקור?

ישנם גורמים שונים שמהם נוהגת רשות המיסים לנכות מס במקור ואלו הם העיקריים בהם:

בעלי עסקים – בעסקים עצמאיים שעבורם קבע מס הכנסה שיעור של ניכוי מס במקור, הלקוח משלם לבית העסק את שווי המוצר או השירות המסופק לו בניכוי מס הכנסה, כאשר סכום המס מועבר בידי הלקוח עצמו אל מס הכנסה. לרוב מי שתחול עליו החובה לנכות מס במקור מהתשלומים שהוא מעביר לבעלי עסקים מסוגים שונים, יהיה גוף עסקי בעצמו ולא אדם פרטי. אולם גם לכך נקבעו חריגים.

משקיעים בשוק ההון – גם הבנקים נוהגים לנכות מס במקור מתוך הדיבידנדים שהם מעבירים לחשבונות ניירות הערך של לקוחותיהם המושקעים בבורסה, ובמעמד המכירה של ניירות ערך מסוימים. את המס המנוכה במקור מחשבונות הלקוחות הללו, מעבירים הבנקים ישירות למס הכנסה.

בעלי דירות המשכירים אותן – תקנות מס הכנסה קובעות כי מי ששוכר דירה בדמי שכירות העולים על תקרה מסוימת, נדרש לבצע ניכוי מס במקור בהיקף של 35%, מהסכום שאותו הוא משלם כדמי שכירות לבעל הנכס.

עובדים שכירים – במרבית המקרים, מעסיקים נוהגים לבצע ניכוי מס במקור משכרם של עובדיהם ולהעבירו ישירות למס הכנסה.

זוכים בפרסים ומענקים – ניכוי מס במקור מתבצע גם במעמד הזכייה בפרסים בעלי שווי כספי, קבלת מענקים ולמעשה – מכל סוג של הכנסה כמעט.

 

מי זכאי לקבלת פטור מניכוי מס במקור?

ישנן נסיבות רבות שבהן אפשר לקבל פטור מניכוי מס הכנסה במקור. לרוב פטור זה ינתן לבעלי עסקים כדלקמן:

  • עסקים שהגישו למס הכנסה דוח שנתי לפחות פעם אחת (או פעמיים).
  • עסקים שאינם שהחוק פוטר אותם בהגדרה מניכוי מס במקור.
  • עוסקים פטורים  – אלו פטורים גם מניכוי המס במקור החל מ- 2017 .

מי זכאי לקבלת פטור מניכוי מס במקור?

 

כיצד מממשים את הזכות לקבלת ניכוי מס במקור?

על מנת לקבל פטור מניכוי מס במקור במידה והדבר לא הוסדר אוטומטית, יש לבקש זאת באמצעות מילוי טופס בקשה לפטור מניכוי המס במקור ולהגישו למס הכנסה.

 

מתי תישלל הזכות לפטור מניכוי מס במקור?

הפטור מניכוי מס במקור עלול להתבטל חלקית או להישלל כליל מבעלי עסקים בנסיבות מסוימות.

 

אילו מצבים עלולים להוביל לשלילת הפטור?

רשות המיסים עשויה לשלוח מכתב התראה לנישום מסוים שבבעלותו אישור תקף על פטור מניכוי מס במקור, אם נתגלו בתיקו אחד מהליקויים הבאים או יותר:

  1. אי דיווח למע"מ.
  2. חובות בהרשאה או חובות של קנסות מנהליים במס הכנסה, חוב ניכויים, חוב מע"מ ו/או חובות במיסוי מקרקעין.
  3. בהיעדר תיק ניכויים או בהינתן תיק ניכויים שאינו פעיל או סגור – נישומים מענפי כח אדם, הובלות, שמירה, קבלנים, מסחר במתכות או ניקיון בעלי מחזור במע"מ של למעלה ממיליון שקלים בשנה האחרונה.

 

לנישום שמקבל את מכתב ההתראה על ביטול הפטור מניכוי המס במקור, עומדים 30 ימים לטיפול בליקויים המפורטים במכתב שבגינם עתידה להישלל זכאותו. ליקויים שלא יוסרו במסגרת זמנים זו, יובילו לשלילת אישור הפטור ושליחת הודעה לגבי תוקפו של האישור.

 

האם החלטת פקיד השומה על שלילת הפטור מניכוי מס במקור היא הפיכה?

החלטת פקיד השומה בנוגע לשלילת הפטור או הקטנתו, עשויה להיות נתונה לביקורת שיפוטית, באמצעות פנייה בנושא לבית המשפט. זאת במקרים שבהם נראה ששיקול דעתו של פקיד שומה במס הכנסה היה בלתי סביר ואישור הפטור מניכוי המס במקור נשלל, צומצם או שלא ניתן מסיבות שאינן מוצדקות, או לחילופין – מבלי שהוצגה לנישום הטעמים לכך, בהיעדר שימוע ותוך היזק לנישום שאינו מוצדק על פי החוק.

האם החלטת פקיד השומה על שלילת הפטור מניכוי מס במקור היא הפיכה?

 

מה ניתן לעשות במידה וזכאותכם לפטור מניכוי המס במקור נשללה?

היה וקיבלתם מכתב התראה המודיע לכם על כך שהפטור שלכם מניכוי מס הכנסה במקור עומד להישלל מכם, כדאי לפנות למשרד עו"ד מוביל לענייני מיסוי לטובת בחינת הנושא, הכוונה בהסרת הליקויים, ייצוג בהליך השימוע, או פנייה לערכאות.

 

לסיכום

חיפשתם עורך דין לענייני מיסים לייעוץ בנושא של קבלת פטור מניכוי מס במקור או טיפול בשלילתו? משרד עורך דין משה קריסי הוא משרד בוטיק המתמחה בדיני מס, תכנון מס ומיסוי מקרקעין. ניסיונו המקצועי העשיר של עורך דין משה קריסי בתור יוצא רשות המיסים, מסייע לו להעניק ללקוחותיו סיוע מועיל בהתנהלות חכמה ומיצוי זכויות מיטבי מול שלטונות המס בישראל.

לתיאום שיחת ייעוץ ראשונית עם עו"ד קריסי – מלאו את פרטי יצירת הקשר שלכם בטופס להלן ונציג ממשרדנו יצור עמכם קשר בהקדם – לחצו כאן!