Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 20 ביקורות
js_loader

קיבלתי טלפון ממס הכנסה מבקשים מידע? יש להם סמכות ולמה?

במידה ומס הכנסה צלצל אליכם או פנה אליכם בכל ערוץ שהוא בבקשה למסירת מידע, זה הזמן ליצור קשר עם עורך דין מיסים טוב שיוכל לברר את העניין עבורכם. ההכוונה המשפטית שניתן לקבל מעו"ד לענייני מיסוי היא קריטית במיוחד לכל מי שחפץ להימנע מביצוע טעויות או מפליטות פה שעשויות לעלות לו ביוקר בהמשך התהליך.

 

כשמס הכנסה מצלצל אליכם בהפתעה

רוב תושבי ישראל ובכלל זה גם בעלי עסקים, נוהגים לשלם את מיסיהם כחוק. אולם בין בעלי העסקים והנישומים הפרטיים ישנם גם מי שאינם משלמים את מיסיהם במועד (אם בכלל) – בין אם במכוון או בשל היעדר מודעות להתנהלות הנדרשת מול שלטונות המס.

מאחר ורשות המסים פועלת נמרצות כדי למגר את תופעת ההון השחור בישראל, חקירות מס רבות נפתחות מדי שנה לבירור מקרים של אי עמידה בחובת הדיווח והתשלום השוטף למס הכנסה ומע"מ. על רקע זה, מקבלים נישומים מעת לעת שיחות טלפון ממס הכנסה בבקשה למסירת מידע הנוגע להכנסותיהם, נכסיהם והתחייבויותיהם הכספיות.

 

ממה עדיף להימנע כאשר מקבלים שיחת טלפון ממס הכנסה?

היה והגיעה אליכם שיחת טלפון מפתיעה ממס הכנסה, עליכם לחשוב היטב על כל פיסת מידע שתמסרו במסגרת שיחה זו. חשוב לדעת כי כל אינטראקציה שלכם מול רשות המיסים, מתועדת בכתב וצפויה להתווסף אל תיק החקירה שנפתח כנגדכם ברשות המסים. לכן מוטב שלא להכביר במילים אלא לשמור על שיח ענייני ותמציתי ככל שניתן.

אל תמהרו למסור בטלפון אינפורמציה לפני שאתם מקבלים מנציג מס הכנסה פרטים בנוגע לבירור שבעניינו צלצלו אליכם. צמצמו את השיחה למינימום הנדרש ואת יתר התקשורת מול מס הכנסה, השאירו לטיפול עורך דין מיומן לענייני מיסוי, שאת שירותיו כדאי שתשכרו בהקדם.

 

מדוע מס הכנסה מבקש ממני מידע?

מס הכנסה עשוי לפנות לנישומים ובעלי עסקים עצמאיים על רקע חריגות בניהול הספרים שהתגלו במסגרת ביקורת ספרים שגרתית, בדיקת דיווחים שוטפת או בשל חקירת מס הכנסה עקב חריגות מהותיות לאורך זמן. הדבר עלול להתרחש בשל אי דיווח כחוק על הכנסות ונכסים, דיווח הוצאות כוזבות, שימוש בחשבוניות פיקטיביות ועוד. אולם לעיתים מקור החריגות בדיווחים או בתשלומים למס הכנסה, מתברר כעניין טכני שניתן להסדירו בעזרת עורך דין מס הכנסה המתמחה בתחום.

קיבלתי טלפון ממס הכנסה מבקשים מידע? יש להם סמכות ולמה?
קיבלתי טלפון ממס הכנסה מבקשים מידע? יש להם סמכות ולמה?

על סמכותה של רשות המסים לפנות לנישומים בבקשה למסירת פרטים

לפי ההערכות, כ- 25 אחוזים מכלכלת ישראל מתבצעת מתחת לרדאר כאשר הכנסות רבות אינן מדווחות לרשות המסים. מדינת ישראל חותרת לצמצום התופעה של העלמת המס בארץ הפוגעת בקופת המדינה, ולשם כך נעשה שימוש בכלים טכנולוגיים שמאפשרים לרשויות המס להתחקות אחר מקרים של ליקויים או חוסרים בדיווח על הכנסות עסקיות ופרטיות כאחד.

 

אילו נושאים מס הכנסה בודק מול עוסקים?

ישנם כמה היבטים עיקריים שמס הכנסה נוהג לבחון ביחס להתנהלותם החשבונאית של בעלי העסקים במדינת ישראל:

בחינת דיווחים כוזבים או חשבוניות פיקטיביות בהמשך לאמור מעלה, לרשות המסים ישנם כלים המאפשרים לה לבצע מעקב יעיל אחרי חשבוניות המונפקות בידי בעלי עסקים בישראל. כך למשל, כאשר עסק מוציא חשבונית עבור בעל עסק אחר – אך התשלום תמורת מוצר או שירות בעסקה המופיעה בחשבונית, אינם מדווחים על ידי הצד השני לכאורה בעסקה, הדבר עלול להיחשב כהנפקת חשבוניות פיקטיביות.

גם מצב שבו בעל עסק מגיש לרשות המסים חשבוניות לטובת קיזוז מס תשומות, אך חשבוניות מקבילות אינן קיימות בבית העסק שלכאורה הנפיק אותה, עשויות להתעורר שאלות מצד רשות המסים.

בחינת ההכנסות בעסק מול ההוצאות כאשר הוצאותיו המדווחת של בעל עסק כלשהו גבוהות באופן חריג מההכנסות בעסק, הדבר עלול להדליק נורה אדומה למס הכנסה ולהוביל לחקירת מס.
בדיקת חריגות מחובת ניהול ספרים במקרים בהם נראה כי העסק מדווח על חשבוניות רבות כנגד הוצאות אך כמות ההכנסות המדווחות בעסק היא דלה, עלול להתעורר החשד ברשות המסים לאי דיווח על עסקאות ו/או על ניפוח הוצאות בעסק בניסיון להפחית מחבות המס.
בירור מקורות המימון לנכסים בשנים האחרונות כל אדם בישראל שקונה נכס, נדרש להצהיר על מקורות המימון ששימשו לרכישתו. קיומו של הון עצמי משמעותי שלגביו לא הוצהרו מקורות כספיים ברורים, עשוי בהחלט להוביל לכך שרשות המסים תפנה לבירור הנושא מול בעל הנכס – בין אם טלפונית ובין אם באמצעים אחרים.

 

אילו דברים עלולים לעורר את חשדו של מס הכנסה כנגד נישום או עסק?

אחד האתגרים שעמם נדרשת רשות המסים בישראל להתמודד, הוא ההתחקות אחר עקבותיהם של עסקים שאינם מדווחים. בין הדוגמאות הבולטות ביותר לעסקים מסוג זה, ישנו המקרה של בעלי נכסי מקרקעין המפיקים רווח מהשכרת מספר דירות מגורים מבלי לדווח על כך למס הכנסה ומע"מ.

החוק קובע כי השכרת נדל"ן בשווי החורג מ- 5,196 שקלים בחודש (נכון ל- 2022), חייבת בדיווח לרשויות המס. בהתאם לזאת, ככל שהתעורר במס הכנסה חשד סביר לכך שפלוני מייצר לעצמו הכנסות מהשכרת נכסי מקרקעין בשווי כזה מבלי לדווח על כך כהכנסה עסקית, הנושא יועבר לחקירה ומכאן הדרך לקבלת שיחת טלפון מלחיצה ממס הכנסה – היא קצרה.

אילו דברים עלולים לעורר את חשדו של מס הכנסה כנגד נישום או עסק?

 

באילו נסיבות עלול להתעורר חשד לאי דיווח על הכנסות?

חשד לאי דיווח על הכנסות עלול להתעורר בנסיבות בהן הוצאותיו של הנחקר גבוהות ביחס להכנסות שלו באופן ניכר, אך הדבר אינו משתקף בחשבון הבנק שלו. כך גם במקרים שבהם צד שלישי מחליט לדווח על עבירות מס המתבצעות בבית עסק מסוים. לדוגמה – אדם אשר רוכש שירות או מוצר כלשהו בבית עסק, אך אינו מקבל קבלה בגינם אף שביקש זאת מבעל העסק.

גם דיווח על הוצאות בשיעור חריג ביחס להכנסות, ובפרט כאשר ההכנסות בעסק נמוכות – עלול להחשיד בעל עסק נתון בפני מס הכנסה.

 

איזה מידע מס הכנסה עשוי לבקש מנחקרים החשודים בביצוע עבירות מס?

מס הכנסה עשוי לבקש מנחקרים החשודים בביצוע עבירות מס, לספק אסמכתאות שונות כדוגמת פירוט יתרות בחשבון הבנק, הצגת קבלות על הכנסות ועל רכישות שבוצעו בעסק, מתן הסברים על מקורות ההכנסה בעסק ועל ההוצאות וכיוצא באלו.

במצב בו ניכר כי ההוצאות בעסק גבוהות במידה ניכרת מההכנסות, וככל שלנחקר אין יכולת לספק לכך הסברים שיניחו את דעתו של חוקר מס הכנסה, הליכים פליליים עלולים להפתח כנגד הנישום כמו גם סנקציות כלכליות כבדות.

 

לסיכום

אם קיבלתם שיחה ממס הכנסה בעקבות חשד לאי דיווח על הכנסות, ניפוח הוצאות, הפקת חשבוניות פיקטיביות או שימוש בהן או חשדות לביצוע כל עבירת מס אחרת, כדאי ליצור קשר ללא דיחוי עם משרד עו"ד מיסים משה קריסי. משרדנו מספק מזה כ- 20 שנים ייצוג אפקטיבי לחשודים ונאשמים בעבירות מס. נשמח לעמוד גם לרשותכם ולסייע לכם להתמודד עם המצב בצורה האפקטיבית ביותר.

לתיאום שיחת ייעוץ דיסקרטית עם עורך דין קריסי – לחצו כאן!