Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 20 ביקורות
js_loader

קיבלתי טלפון להגיע מיד ללא דיחוי לחקירה במע״מ ובמס הכנסה? למה זה קורה ומה הן הזכויות שלי?

קיבלתם טלפון ממע"מ או ממס הכנסה? זימנו אתכם לחקירה בעקבות חשד לעבירות במס הכנסה או עבירות מע"מ? בשורות הבאות נסביר מה עשויות להיות הסיבות לזימון לחקירה ברשות המסים ומהן הזכויות שלכם כנחקרים בתהליך רגיש זה, שעלולות להיגזר ממנו משמעויות פליליות וכלכליות כאחד. 

 

זומנתי לחקירה במע"מ או מס הכנסה – למה זה קורה לי?

רשות המיסים פונה לאנשים רבים בישראל ומזמנת אותם לחקירת מס או למסירת עדות מדי שנה בשנה. לא אחת, הזימון לחקירה במס הכנסה או במע"מ מתבצע על רקע בדיקת חשדות להעלמת מס והלבנת הון, הנחקרים ברשות המסים. לעיתים הדבר מתרחש בעקבות ביקורת מס שגרתית שבה התגלו חריגות המצדיקות בירור נוסף ולעיתים הזימון לחקירה הוא נדבך קטן בלבד בחקירת מס גדולה ומורכבת יותר שנפתחה זה מכבר בעקבות חשד מבוסס לביצוע עבירות מס.

 

זומנתם לחקירה ברשות המסים? זה הזמן לפנות לעורך דין!

אם פנו אליכם טלפונית או בכל ערוץ אחר בבקשה להגיע ולהיחקר במשרדי מס הכנסה או מע"מ, זה הזמן לפנות לעורך דין מיסים מנוסה שיוכל לבדוק למענכם את העניין. ליווי משפטי של עורך דין חקירות מס, הוא חיוני כבר מהשלבים ההתחלתיים ביותר של האינטראקציה עם רשות המסים.

זאת לשם קבלת הכוונה משפטית, שהיא חיונית ביותר להימנעות מטעויות שעלולות לעלות לכם ביוקר בהמשך הדרך, ולביצוע בקרת נזקים מושכלת. הצורך בייצוג משפטי מעו"ד מסים גובר ככל שחקירת המס מתקדמת. כך כשמדובר בהליכי שימוע הנפתחים על רקע עבירות מיסים ואדרבא כשהתיק מגיע לכדי הגשת כתב אישום המטופל בערכאות משפטיות.

חשוב לא פחות מהליווי המשפטי בהליכים האזרחיים מול רשות המסים, להסתייע בעורך דין עבירות מס, ככל שהחקירה לובשת גוון פלילי. רק בעזרת ליווי משפטי מקצועי מעורכי דין המתמחים בתיקי עבירות מס, ניתן להפחית את הנזקים שעלולים להיגרם לכם כנחקרים, למינימום האפשרי – ואף להביא לסגירת התיק, בתנאים מסוימים.

קיבלתי טלפון להגיע מיד ללא דיחוי לחקירה במע״מ ובמס הכנסה? למה זה קורה ומה הן הזכויות שלי?
קיבלתי טלפון להגיע מיד ללא דיחוי לחקירה במע״מ ובמס הכנסה? למה זה קורה ומה הן הזכויות שלי?

חקירת מס הכנסה או מע"מ – דעו את זכויותיכם

לנחקרים בחשד לביצוע עבירת מס, יש כמה זכויות בסיסיות הנוגעות להליך החקירה, שאותן חשוב להכיר.

 

הזכות לייעוץ מעורך דין

זוהי זכות בסיסית וחשובה של כל חשוד או עד הנחקרים ברשויות האכיפה, ובכלל זה גם ברשות המיסים. פירושה כי מותר לכם לדרוש לפגוש עורך דין לבחירתכם, לפני שתמסרו את גרסתכם הראשונה לחוקרים. ההכוונה שתקבלו מעורך דינכם לקראת החקירה, היא קריטית להמשכה ולהגנה על האינטרסים שלכם במהלכה.

 

זכות השתיקה

כל חשוד במדינת ישראל, רשאי לשמור על זכות השתיקה במסגרת חקירה פלילית, על מנת להימנע מהפללה עצמית. מכאן שאין דרך לחייב אתכם לענות על שאלות החוקרים במידה ואתם סבורים שהתשובות שתתנו לשאלותיהם עלולות לשמש כנגדכם בהמשך ההליכים. ככלל, מוטב לשמור על זכות השתיקה במצב כזה מאשר למסור מידע שקרי או תשובות שהחוקרים עלולים להפריכן בהמשך הדרך באמצעות ראיות המצויות ברשותן.

 

מדוע קריטי להתייעץ עם עורך דין לעייני מיסוי לפני החקירה?

עבור חלק בלתי מבוטל מהנחקרים, מדובר בחקירה ראשונה אי פעם ברשות המסים או בכלל, ולכן קל לבצע טעויות פטאליות שהמחיר שישולם בגינן הוא כבד. לכך מוסיפה העובדה שהחוקרים מנוסים יותר ממרבית הנחקרים בהליך החקירתי ויודעים להפעיל אי אלו מניפולציות כדי לחלץ מהם תשובות.

לכן, בשלב שבו רשות המסים מבקשת לגבות מכם הצהרה בנוגע לחשדות שהתעוררו כנגדכם, קריטי להתייעץ עם עורך דין טוב לענייני מיסים וזאת עוד טרום תחילתה של החקירה בפועל. לעורך דין מנוסה עם רקע עשיר בייצוג חשודים בחקירות מס ובליווי נאשמים בעבירות מס בבתי המשפט – הכלים להילחם על הזכויות שלכם ולהבטיח שימוצו מול הגורם החוקר.

הניסיון מלמד כי ליוי משפטי מעורך דין עבירות מיסוי מנוסה, הניתן כב מתחילתם של הליכי החקירה בתיקי מס ועבירות הלבנת הון לסוגיהן – יכול לחולל הבדל של שמיים וארץ בתוצאות ההליך. לא אחת, בעזרת סיוע משפטי איכותי, אפשר להזים את החשדות על נקלה ולהביא לביטול התיק במהרה.

מדוע קריטי להתייעץ עם עורך דין לעייני מיסוי לפני החקירה?

 

מה לא כדאי לעשות כשמקבלים זימון לחקירה ברשות המסים?

אם זומנתם לחקירת מס, חשוב במיוחד להיזהר בלשונכם ולחשוב פעמיים לפני שאתם מוסרים גם מידע בכתב, בכל פלטפורמה שהיא. חשוב להיות מודעים היטב לעובדה שכל אינטראקציה המתקיימת ביניכם ובין חוקרי רשות המסים, תתועד בכתב ותוכנס לתיק החקירה שלכם.

אי לכך, במידה והותקלתם בשיחת טלפון ממס הכנסה או מע"מ, השתדלו שלא להכביר במילים ושמרו על שיח תמציתי עד כמה שאפשר. הקפידו שלא למסור מידע מעבר למינימום ההכרחי, ובקשו לקבל מידע טכני בלבד על החקירה: מיקום החקירה, שמו של החוקר, שם היחידה ברשות המסים המזמנת אתכם ומועד החקירה המדויק. את יתר ההתנהלות מול הגוף החוקר, הותירו לטיפולו של עורך דינכם – זה אך ורק לטובתכם.

 

ממה עוד חשוב להיזהר במסגרת חקירת מס?

מרבית הנחקרים במע"מ או במס הכנסה הם נישומים שאינם מטפלים בענייניהם החשבונאים בכוחות עצמם, אלא מסתייעים לשם כך במייצג כמו מנהל חשבונות, רואה חשבון או יועץ מס.

בהתאם לכך, אם שואלים אתכם בחקירת מס דבר מה הנוגע לעניינים חשבונאיים או פיננסיים שאינכם בטוחים מהי התשובה עליהם, היזהרו שלא לספק מענה שגוי או חלקי לשאלות – אשר עלול לצייר אתכם כמי שמשקרים. מוטב לבקש שיתנו לכם שהות לברר את הסוגיות החשבונאיות עם רואה החשבון או יועץ המס שלכם לפני שאתם משיבים על השאלות הללו.

יחד עם זאת חשוב לדעת כי על רואי חשבון, מנהלי חשבונות ויועצי מס, לא חל חיסיון כשם שקיים ביחסי עורך דין-לקוח. פירושו שבמידה והם יזומנו לחקירה או מתן עדות בהקשר לתיק שלכם, הם יהיו מחויבים למסור לחוקרים כל מידע חשבונאי וכלכלי שקשור בכם ונמצא בידיהם.

זאת להבדיל מהמקרה של ייצוג משפטי של עורך דין מיסים, שעל כל המידע שלקוחותיו מוסרים לו, חל חיסיון משפטי. בהתאם לכך, במידה ורשות המיסים זימנה אתכם להיחקר, שימו לב שעדיף לצמצם את האינפורמציה שאתם מעבירים לגורם החשבונאי שמסייע לכם, למינימום ההכרחי בלבד, ותחת זאת – תפנו בהקדם לעורך דין שייצג אתכם תוך שמירה על סודיות מלאה.

 

מה כן מומלץ לעשות כשמקבלים טלפון מרשות המסים?

בשורות הבאות עסקנו בפעולות שמוטב להימנע מהן במסגרת חקירת מס. אולם ישנם כמה דברים שמומלץ לבצע מעבר לפנייה לעורך דין לענייני מיסוי שיגן על האינטרסים והזכויות שלכם:

 

ודאו שהעדות שמסרתם בחקירה תועדה במלואה ובאופן מדויק

עם תום חקירתכם ברשות המסים, מחויבים החוקרים למסור לכם תיעוד כתוב של העדות שמסרתם במהלך החקירה ולהחתים אתכם על המסמך. בשלב זה חיוני במיוחד לוודא שתשובותיכם על כל השאלות שהחוקרים שאלו אתכם בחקירה, הועלו על הכתב באופן מדויק בידי החוקרים.

ככל שמופיעה בעדות הכתובה תשובה שאיננה זהה לתשובתה שמסרתם בפועל או שמופיעה במסמך שאלה או תשובה שלא עלו כלל בזמן החקירה, אל תהססו לבקש מהחוקרים לתקן את הכתוב.

היה והם מסרבים לעשות כן, אתם רשאים לסרב לחתום על המסמך. דעו כי עדות חתומה היא בבחינת ראייה לכל דבר ועניין, שיכולה לשמשמ כנגדכם בבית משפט. לכן אם אינכם מאשרים את הדברים המופיעים בתיעוד החקירה – אל תחתמו עליו.

 

העלו על הכתב את כל השתלשלות האירועים הקשורה בחקירה

אנשים רבים שנקלעים להליך חקירתי בחשד לעבירות מס, נוטים לשכוח פרטים מהותיים מהליך החקירה שיכולים לסייע בגיבוש אסטרטגיית ההגנה בתיק שלהם במידה ויגיע לערכאות משפטיות. מסיבה זו, מומלץ מאוד להעלות על הכתב את השתלשלות האירועים המלאה ממעמד החקירה, כבר עם סיומה ורצוי בהקדם האפשרי כדי שדבר לא יישמט מזכרונכם.

מה כן מומלץ לעשות כשמקבלים טלפון מרשות המסים?

 

חשיבות הפנייה לעו"ד יוצא רשות המיסים

פניה לעורך דין עבירות מס שעבד בעברו ברשות המיסים, היא בעלת ערך מוסף גדול עבור נחקרים במס הכנסה או במע"מ. לעורך דין כזה תהיה היכרות לא רק עם רזי החקיקה הרלוונטיים לעבירות מיסוי, אלא גם עם הגורמים הפעילים במערכת והאופן בו הליכים מסוג זה מתנהלים. על סמך כל אלו, הייעוץ המשפטי שבכוחו של עו"ד כזה לספק למיוצגיו, הוא איכותי ומועיל משמעותית מטיב ההכוונה שיכול לספק עורך דין שאינו מכיר את המערכת מבפנים.

 

לסיכום

עו"ד משה קריסי – יוצא רשות המסים, פועל כמייצג בתיקי מס וחקירות ברשות המסים מזה כ- 20 שנים. ניסיונו המקצועי הענף והיכרותו עם מנגנוני האכיפה, מאפשרים לו לספק ללקוחותיו ייעוץ וסיוע משפטי באיכות יוצאת מן הכלל מול מס הכנסה, מע"מ וביטוח לאומי.

לקביעת פגישת ייעוץ ראשונית ודיסקרטית עם עורך דין קריסי – לחצו כאן!