Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 20 ביקורות
js_loader

זימון למתן עדות ברשויות המיסים, ממה להיזהר והאם אפשר להתכונן לכך?

השלבים הראשוניים של חקירה ברשות המסים – בין אם מדובר על חקירת במס הכנסה או חקירת מע"מ, הינם בעלי חשיבות עליונה בהקשר לזכויות הנישום, ויש להתייחס אליהם ככאלה. החוקרים המועסקים ברשות המסים הינם בעלי כישורי חקירה מתקדמים ומומחיות מפותחת בתשאול נחקרים הנחשדים בביצוע עבירות מס הכנסה או עבירות מע"מ.

תפקידם מתרכז בביצוע חקירות מס מתוך מטרה ברורה להשיב כספי מיסים שהועלמו לקופת המדינה. לכן חשוב שתדעו במידה וקיבלתם זימון למתן עדות ברשויות המיסים, ממה להיזהר והאם אפשר להתכונן לכך.

 

זימון למתן עדות ברשויות המיסים – ממה להיזהר?

אם זומנתם להיחקר במס הכנסה או במע"מ, חשוב שתדעו מראש מה צפוי לכם בסגרת החקירה ברשות המסים. בראש ובראשונה, חשוב לציין שכל מה שתאמרו במסגרת חקירתכם בסבירות גבוהה מאוד גם יתועד ועלול לשמש כראיה כנגדכם בעתיד, במידה ויוחלט על הגשת כתב אישום או הוצאת שומת מס כנגדכם בעקבות החקירה.

לעדות שמוסרים נחקרים במס הכנסה ובמע"מ בשלבים הראשונים של החקירה שלהם, יש משקל משמעותי בבית המשפט, גם אם העדות שמסרו בשלבים המאוחרים יותר לחקירת המס המתנהלת כנגדם, הם שונים. כתוצאה מכך, חיוני להיות מחושבים ולהיזהר שלא למסור הצהרות שעלולות לפגוע באינטרסים שלכם במהלך החקירה הראשונית ברשויות המס.

זימון למתן עדות ברשויות המיסים, ממה להיזהר והאם אפשר להתכונן לכך?
זימון למתן עדות ברשויות המיסים, ממה להיזהר והאם אפשר להתכונן לכך?

האם אפשר להתכונן לזימון למתן עדות ברשות המיסים וכיצד?

בהמשך לאמור לעיל, היה וזומנתם למתן עדות ברשויות המס, מוטב להקדים תרופה למכה ולפנות לייעוץ משפטי בהקדם האפשרי. על ידי פנייה לעורך דין לענייני מיסוי שיוכל להנחות אתכם מה להגיד ואיך לפעול בדיוק במהלך חקירת המס שלכם – תוכלו להגן על זכויותיכם בצורה טובה יותר ולחסוך מעצמכם פגיעה בלתי מידתית באינטרסים הכלכליים, המקצועיים והמיסויים שלכם.

אולם על מנת שהייעוץ המשפטי ישרת אתכם באופן זה, חשוב להקפיד ליצור קשר עם עורך דין מיסים טוב שייצג אתכם כבר משלב החקירה הראשונית ורצוי אף לפניה – ועד תום ההליכים.

 

מה לעשות לקראת חקירת רשות המסים?

לקראת מתן עדות ברשות המיסים, חיוני ביותר להיעזר בייעוץ משפטי מטעם עורך דין טוב לענייני מס, שיכול לנתח את המצב, לזהות סיכונים פוטנציאליים ולעזור לכם לבנות אסטרטגיה משפטית איתנה שתתמוך בשימור זכויותיכם בתהליך.

אסטרטגיה משפטית ראויה צריכה לקחת בחשבון גם את העובדה שנטל הוכחת החשדות כנגד הנישום מוטל על המדינה. לכן אם קיים חשש להפללה עצמית, כדאי יהיה לממש את זכות השתיקה כדי להימנע מכך על מנת שלא לסבך את המצב שלא לצורך.

מנגד, אם לנישום יש גרסה עובדתית התומכת בחפותו, חשוב להציג אותה באופן מלא ומדויק. ככל שזהו מצבכם, עליכם להתעקש שהחוקר יתעד את גרסתכם המלאה לאירועים ולא לחתום על טופס העדות עד שאתם בטוחים שהיא משקפת במדויק את האמת. ייעוץ משפטי מטעם עו"ד מנוסה לענייני מיסוי יוכל לסייע לכם לוודא שרישום העדות שלכם ברשות המיסים בוצע בצורה מדויקת וחוקית לחלוטין.

מה לעשות לקראת חקירת רשות המסים?

 

מה עושים במהלך החקירה ברשות המיסים?

במהלך חקירת מס, חשוב להקפיד על מספר כללי "עשה" ו- "אל תעשה" על מנת להבטיח שהזכויות שלכם לא תפגענה שלא לצורך:

 

אסטרטגיות להתמודדות עם טקטיקות חקירה מתעתעות

חוקרי רשויות המס עשויים לנסות להוביל את הנחקר לשיחה סתמית שהיא לכאורה לא לפרוטוקול או להעלות בפני הנחקר שאלות תמימות לכאורה שיפילו אותו בפח. אלו הן טקטיקות מכוונות שנוקטים בהן כדי לחלץ מידע מחשודים וחשוב להיות מודעים לאפשרות שיעשו בהן שימוש גם בחקירתכם כדי להוציא מכם אינפורמציה מפלילה.

בכל מקרה, מומלץ להגיב לשאלות החוקרים בצורה ישרה ותמציתית מבלי לסטות מהנושא או להציג פרטים מיותרים שלא נתבקשתם מפורשות לספק.

 

מה אומרים לחוקרי רשות המסים כדי להימנע מהפללה עצמית?

חלק מהחוקרים ברשויות המס נוקטים כאמור בטקטיקות שנועדו לבלבל את הנחקר כדי לחלץ ממנו הודאה בעבירות המס המיוחסות לו. לא אחת, נחקרים מודים לכאורה בעבירות מס שלא ביצעו בפועל, בשל כך שהחוקרים מובילים אותם או מכשילים אותם בלשונם.

לכן במידה ואתם מתלבטים כיצד להגיב, מומלץ להימנע מלענות או לציין שאתם לא יודעים או לא זוכרים, כאשר אינכם בטוחים בפרטים הספציפיים או חוששים שתשובתכם עלולה להוביל להפללה עצמית. גישה זו עדיפה על פני היתפסות בשקר, שרק יגביר את החשד לאשמתכם.

 

הבטחת תיעוד מדויק של מהלך החקירה

חוקרי המס נדרשים להקפיד על תיעוד מלא ומדויק של פרטי החקירה וכל שנאמר במהלכה והם מחויבים לבקש מהנחקר לחתום על הצהרה שהפרוטוקול מהחקירה מדויק ותקין בסיום החקירה.

כדי להבטיח שהמידע המופיע במסמך הפרוטוקול אכן מלא, אמין ותקין, חיוני להקדיש זמן מספק לקריאתו ולא למהר לאשר את אמיתותו לפני שעברתם על כל הכתוב בו בעיון ווידאתם שהמידע המתועד אכן תואם לדברים שנאמרו בחקירה ודבר לא הושמט או נוסף שלא לצורך.

אם אתם מזהים שגיאות או אי התאמות כלשהן בפרוטוקול, יש לכם זכות לבקש תיקון. בקצרה, רצוי לחתום על המסמך רק לאחר שאתם בטוחים שהוא משקף במדויק את חילופי הדברים בינכם לבין החוקרים לאורך כל החקירה. על החוקרים ברשויות המס מצידם, מוטלת החובה לשמור על זכויות החשוד ולהבטיח הליך חקירה צודק והוגן שימנע מניצול לרעה של מאזן הכוחות הרגיש במצב זה.

 

מדוע חשודים בעבירות מס זקוקים לייעוץ משפטי לפני חקירות ברשות המסים?

החקירה ברשות המסים היא רק השלב הראשון בהליך הפלילי והאזרחי כנגד חשודים בעבירות מס בישראל. חקירות מס נוטות להיות מייגעות מאוד וסוחטות רגשית, ולהשאיר נחקרים במצב של חוסר אונים ובלבול כללי. אפילו אזרחים מן השורה עלולים להיקרא לחקירה במשרדי רשות המסים ועלולים להתקשות לבחור באסטרטגיה הטובה ביותר לקיום אינטראקציה עם חוקרי מס מיומנים ועקשים המבקשים להוציא מהם מידע מפליל.

האדם מן היישוב שנקרא לחקירת מס לראשונה בחייו, לרוב אינו יודע האם עליו לענות על שאלות החוקרים בכנות או לשתוק, האם מומלץ לפנות לסיוע של עורך דין מיסים מיד, והאם עדות ראשונית ברשות המסים שחולצה בכפייה או ניתנה מתוך לחץ, היא ברת תיקון בהמשך החקירה.

לכן נדרש סיוע משפטי עוד לפני ההגעה לחקירה ברשויות המס בפועל, כדי לדעת מאילו הליכי חקירה מטעים יש להישמר. בהנחייתו של עורך דין מיסים טוב, הנחקר יכול לנווט את החקירה בביטחון רב יותר ולמזער את הסיכון שלו להפללה עצמית שתגרור השלכות משפטיות מרחיקות לכת לגביו.

מדוע חשודים בעבירות מס זקוקים לייעוץ משפטי לפני חקירות ברשות המסים?

 

ההשלכות האפשריות של אי פנייה לליווי משפטי בעקבות זימון לחקירת מס

עבירות מס נחשבות כעבירות פליליות חמורות ביותר בראי החוק בארץ. לכן לרשות המסים ניתנת הסמכות להשתמש במגוון טכניקות חקירה נגד חשודים. טכניקות אלו עשויות לכלול בין השאר הוצאת צווי חיפוש לבתים ודירות של חשודים, לבית העסק שלהם, בדיקה במחשבים וקופות רושמות, וכן מעקב אחר שיחות ותנועות בחשבונות הבנק שלהם.

לאחר איסוף הראיות בחקירת מס גלויה או סמויה, רשאית רשות המסים גם לזמן את החשוד לחקירת מס, אשר מסתיימת לעיתים קרובות בהגשת כתב אישום כנגדו ובהמשך בהעמדה לדין. נאשם המורשע בביצוע עבירות המס המיוחסות לו, עלול לעמוד בפני עונשים משמעותיים ומרתיעים, כמו חיוב בקנסות גבוהים או אפילו תקופה ממושכת של מאסר בפועל.

 

נקראתם למתן עדות ברשויות המס? זה הזמן לתאם ייעוץ עם משרד עורכי דין לענייני מיסים

אם זומנתם למתן עדות ברשויות המס, מומלץ מאוד לפנות לייעוץ במשרד עו"ד מיסים משה קריסי, בהקדם האפשרי. הצוות שלנו מורכב מעורכי דין בעלי ניסיון רב בעבודה מול רשויות המס בארץ ובייצוג נישומים במהלך חקירות מס הכנסה ומע"מ.

נוכל לעזור להקטין את החשיפה הפוטנציאלית שלכם להשלכות מיסוי וסנקציות פליליות, לגבש אסטרטגיה שתגן על זכויותיכם בתהליך ולייעץ לכם כיצד לפעול כדי לשמור על האינטרסים שלכם כחשודים בחקירת המס. הצוות שלנו ילווה אתכם בהתנהלותכם מול החוקרים של רשות המסים ויוודא שהתהליך מתנהל בצורה מכובדת וראויה שאינה פוגעת בכם שלא לצורך.

למידע נוסף לגבי מתן עדות ברשות המיסים – פנו למשרד עורך דין משה קריסי לפרטים!