Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 20 ביקורות
js_loader

ביקורת פתע מס הכנסה – טיפים להתנהלות!

ביקורת פתע מס הכנסה היא בין החששות שמדירים שינה מעיניו של כל בעל עסק, גם כאשר מדובר במי שמשלם את מיסיו כחוק. לכן המאמר הבא יוקדש לסקירת הנושא בהרחבה והדרך הנכונה להתמודד עם מצב כזה.

 

הותקלתם בביקורת פתע מס הכנסה? דעו את זכויותיכם

במידה והגיעו אליכם לביקורת אנשים הטוענים כי הם נציגים של רשות המיסים, דעו כי זוהי זכותכם לבקש מהם להציג בפניכם תעודה מזהה המעידה על תפקידם וזהותו של הגורם ששלח אותם.

כבעלי עסק, אתם זכאים גם לשאול מהי סיבת הביקורת, מה ייבדק במסגרתה ומהן השלכותיה הפוטנציאליות. אף שהמבקרים אינם מחויבים לענות לכם בהכרח על כל השאלות, אין מניעה מלשאול אותם בנימוס בנוגע לפרטי הביקורת, ואף מומלץ לעשות כן.

 

מה לא מומלץ לעשות בזמן ביקורת פתע ממס הכנסה?

לא מומלץ בשום פנים ואופן לאפשר לאף אדם שאינו בעל העסק עצמו, לתקשר עם נציגי מס הכנסה במקומו – בכיר ככל שיהיה.

 

מיהם הגורמים המבצעים את הביקורת בפועל?

ביקורת פתע מס הכנסה מתבצעת תמיד בידי שני מבקרים שיכולים להגיע לעסק מטעמו של אחד הגורמים הבאים:

  • מבקרים מטעם פקיד שומה – אלו הם לרוב מפקחים ממס הכנסה שבדקו את תיקו של בעל העסק במסגרת ביקורת שומה ועתידים לזמן אותו לדיון בממצאים חריגים שעלו במסגרת בדיקתם.
  • ביקורת ניהול ספרים – לרוב אלו אינם המפקחים בביקורת השומה או מי שעוסקים בפיקוח השוטף, אלא מבקרים שנשלחים ככוח עזר המסייע לבדיקות השומה התקופתיות, ולעיתים במסגרת מבצעים ארציים או אזוריים מזדמנים המפוקחים בידי גורמים בכירים ברשות המיסים. כך שלעיתים מי שעורכים את הביקורת בפועל הם לאו דווקא מבקרים ממחלקת ניהול הספרים, מפאת אילוצי כוח אדם. במקרים מסוימים מבקרי ניהול הספרים יגיעו לבית עסק במסגרת ביקורת שוטפת ובלי קשר לטיפול ספציפי בתיק של בעל העסק. ממצאי הביקורת של מבקרים אלו, ירוכזו בתיק הקבע של בית העסק לטובת שומות עתידיות שיערכו עבור שנת המס שהביקורת בוצעה בה.
  • חוקרים ממחלקת החקירות של מס הכנסה – אלו עלולים להגיע לבית העסק לשתי מטרות עיקריות: האחת היא חקירת מידע שקיבלה מחלקת החקירות במס הכנסה על העסק, בשלב בו חקירת המס טרם הבשילה לחלוטין. השנייה, היא תפיסת חומרים ומעצר של בעל העסק לטובת חקירה.

 

לאור האמור לעיל,  מומלץ מאוד לגלות עירנות רבה לפרטי הביקורת וזהות המבקרים, ולשאול שאלות על מנת להבין מה הרקע להגעתם של נציגי רשות המיסים לבית העסק שלכם.

מה בודקים במסגרת ביקורת הפתע?

ביקורות פתע של מס הכנסה, עשויות להיערך בכמה מתכונות:

 

כביקורת עומק מטעם רשות המיסים

ביקורות מסוג זה אמנם מתואמות מראש בדרך כלל, אך במידה והמבקרים הגיעו אל בית העסק שלכם במפתיע, והזדהו בפניכם כמפקחי מס מטעם פקיד שומה, כדאי שתדעו כי מדובר בביקורת מס בשלב מתקדם. בדיקה זו נועדה לספק גיבוי לשומות מס שצפויות לעלות לדיון בעתיד או כאלו שהדיון בהן החל זה מכבר.

מפקחי רשות המיסים המגיעים לבית העסק לרוב עושים זאת במצב שבו עולות לדיון שאלות עובדתיות בנוגע לתיק של בעל העסק, שההיכרות עם בית העסק ברמה הפיזית נועדה לעזור להם להוציא שומה מדויקת ומבוססת יותר. במקרה כזה, עליכם ליצור קשר מיידי עם רואה החשבון שלכם ולוודא כי יגיע לבית העסק ו/או ישאר עמכם על קו הטלפון בזמן הביקורת.

 

כביקורת ניהול ספרים

היה והגיעו אליכם מבקרים שהזדהו כמבקרים ממחלקת ניהול הספרים במס הכנסה, דעו כי זוהי ביקורת שגרתית של ניהול ספרים, שתכליתה היא לוודא כי בעל העסק מנהל את ספריו כנדרש על פי החוק, ועומד בחובת הדיווח המלא, התקין והמדויק על כלל עסקאותיו ובהוצאת חשבוניות וקבלות כחוק על כל תקבול.

ביקורות מסוג זה מתבצעות לרוב במפתיע, כאשר אי רישום של תקבולים בעסק במהלכן הוא הבסיס לפסילת הספרים והוצאת שומת המס לשנה שבה הביקורת בוצעה.

 

כחקירת מס הכנסה

כאשר המבקרים מזדהים כחוקרים מטעם מס הכנסה, פירושו כי בעל העסק כבר מצוי תחת חקירת מס שבסבירות גבוהה התנהלה כחקירה סמויה עד אותו הרגע. בעגה המקצועית נקרא מועד הביקורת "יום הפרוץ". אם הגעתם למצב כזה זה הזמן לערב את רואה החשבון שלכם ללא דיחוי, כמו גם ליצור קשר מיידי עם עו"ד לענייני מיסוי עם ניסיון בייצוג חשודים ונאשמים בעבירות מס.

במצב כזה, מתקשים הנחקרים לעיתים להשיג את רואה החשבון שלהם, אשר לא אחת נלקח בעצמו לחקירה המקבילה לחקירתם של בעלי העסק. במקביל לחקירות המבוצעות ביום הפרוץ, מחלקת החקירות מבצעת גם פעולות שונות שנועדו לאפשר את מעצרו של בעל העסק וקבלת אישור להארכת מעצר. מכאן החשיבות הרבה של קבלת סיוע מיידי מעורך דין לענייני מיסוי, שיכול לסייע בבקרת נזקים.

כחקירת מס הכנסה

 

האם ביקורת פתע מס הכנסה יכולה להוביל לפסילת ספרים?

אף שביקורת פתע ממס הכנסה עלולה להוביל בסופו של תהליך לפסילת הספרים של בית העסק, חשוב לדעת שמדובר בתהליך ארוך שאינו מסתיים בעת ביצוע הביקורת בעסק, אלא כולל דיון במשרדי פקיד השומה בנוגע לממצאי הביקורת. בכל מקרה, אין להניח הנחות בנוגע לפסילה אוטומטית של הספרים, אלא לפנות מיידית לרואה החשבון של העסק וליידע אותו בכל התרחשות הנוגעת לביקורת המתבצעת בו בזמן אמת.

 

האם יש סיבה לחשוש מביקורת פתע מס הכנסה?

ככלל, בעלי עסקים המקפידים לבצע רישום מלא ומדויק של הכנסותיהם בזמן אמת ומוציאים חשבוניות וקבלות כחוק, אינם צריכים לחשוש מפני ביקורות של רשות המיסים. גם אם למרות כל הרצון הטוב, יתגלו בכל זאת ליקויים שוליים בניהול הספרים בבית העסק, בעל העסק יקבל בסבירות גבוהה כמה הזדמנויות לתקנם, ככל שלא מדובר בליקויים מהותיים.

כך או כך, מומלץ להתוודע מראש להוראות ניהול הספרים בעסק ולהטמיע אותן בקרב כל העובדים כדי להבטיח שלא יווצרו ליקויים טכניים או אחרים. ניתן לוודא כי אתם פועלים בהתאם לדרישות החוק על ידי עבודה צמודה ועקבית עם רואה החשבון שלכם ובסוגיות מורכבות יותר – להיוועץ בעורך דין מס הכנסה.

 

מה מומלץ לעשות במקרה של ביקורת פתע מס הכנסה?

כאשר ביקורת פתע ממס הכנסה מגיעה לבית העסק, הדבר "נוחת" לעיתים על בעל העסק ועובדיו, כרעם ביום בהיר. בחלק לא מבוטל מהמקרים, בעלי עסקים מוצאים את עצמם אובדי עצות במצב כזה ואינם בטוחים כיצד ראוי להגיב על מנת למזער את הנזקים הפוטנציאליים שעלולים להיגרם כתוצאה מן הביקורת.

ביקורות מס עלולות בהחלט להוביל להשלכות חריפות עד כדי פסילת ספרים ואף הגשת כתבי אישום פליליים. לכן הדבר המתבקש ביותר במקרה של ביקורת מס בבית העסק היא לפנות באופן מיידי לעו"ד מיסים שיוכל להדריך אתכם להתנהלות נבונה ומחושבת שתחסוך מכם תסבוכת מיותרת.

 

לסיכום

לעו"ד מיסים משה קריסי, מעל 20 שנות ניסיון בעולמות המיסוי ותכנוני מס. ניסיונו כיוצא רשות המיסים, מסייע לו לספק למיוצגיו ייעוץ וליווי משפטי ברמה הגבוהה ביותר וייצוג אפקטיבי לחשודים ונאשמים בביצוע עבירות מס.

מעוניינים לתאם שיחת התייעצות דיסקרטית בנושאי מיסוי מול עורך דין קריסי? זה הזמן להשאיר את פרטיכם בטופס שלפניכם ומשרדנו ייצור עמכם קשר בהקדם – לחצו פה!

ביקורת פתע מס הכנסה - טיפים להתנהלות!